Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 01:53
  #1
Medlem
Bild 1: https://imgur.com/BxaZa8d
Bild 2: https://imgur.com/8LiuXiN
Bild 3: https://imgur.com/DWvha4E


Har tappat telefonen några gånger genom åren vilket har bidragit till detta. Har dock inte tappat den på sistone men det känns som att det blivit värre, dvs. att skärmen börjat sticka ut mer och mer. När jag nu pressar telefonens topp som är den del som sticker ut mest(som ni ser på bilderna) så börjar skärmen liksom flimra. Annars fungerar telefonen normalt, så länge man inte pressar övre delen av telefonen. Garantin på luren är slut sedan länge, vad kan det tänkas kosta att lämna in den till någon Apple butik för reparation? Eller är detta något man kan fixa själv? Inte för att jag är särskilt teknisk av mig..

Andra förslag?
Citera
2018-04-17, 01:59
  #2
Medlem
onnyts avatar
Antagligen batteriet som börjat svälla. Inget ovanligt med det och speciellt inte på en såpass gammal lur.
Citera
2018-04-17, 02:03
  #3
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stracci
Bild 1: https://imgur.com/BxaZa8d
Bild 2: https://imgur.com/8LiuXiN
Bild 3: https://imgur.com/DWvha4E


Har tappat telefonen några gånger genom åren vilket har bidragit till detta. Har dock inte tappat den på sistone men det känns som att det blivit värre, dvs. att skärmen börjat sticka ut mer och mer. När jag nu pressar telefonens topp som är den del som sticker ut mest(som ni ser på bilderna) så börjar skärmen liksom flimra. Annars fungerar telefonen normalt, så länge man inte pressar övre delen av telefonen. Garantin på luren är slut sedan länge, vad kan det tänkas kosta att lämna in den till någon Apple butik för reparation? Eller är detta något man kan fixa själv? Inte för att jag är särskilt teknisk av mig..

Andra förslag?

Hade en iPhone 5S som detta hände på.

Tog telefonen till en teknik butik som byter skärmar medmera.

De sa direkt att det är batteriet som svält. De byte batteriet och jsg fick telefonen efter 30 min.

Kostade 290 kr.

Jag lämnade inte den till apple och min mobil fungerar fint.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2018-04-17 kl. 02:06.
Citera
2018-04-17, 02:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Antagligen batteriet som börjat svälla. Inget ovanligt med det och speciellt inte på en såpass gammal lur.

Har googlat lite på det och flera har föreslagit samma sak, dvs. svullet batteri. Får väl lämna in till någon butik som reparerar sånt här, hoppas bara det inte är storkova som jag behöver punga ut.

Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Hade en iPhone 5S som detta hände på.

Tog telefonen till en teknik butik som byter skärmar medmera.

De sa direkt att det är batteriet som svält. De byte batteriet och jsg fick telefonen efter 30 min.

Kostade 290 kr.

Jag lämnade inte den till apple och min mobil fungerar fint.

Så pass billigt och fort alltså? Får kika lite vart jag kan lämna in den och höra med dom.
Citera
2018-04-17, 09:03
  #5
Avstängd
kvackbos avatar
Min kompis 5S blev precis sådär i samma hörn. Han tog ett mynt och bröt upp hela skiten
Citera
2018-04-17, 09:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvackbo
Min kompis 5S blev precis sådär i samma hörn. Han tog ett mynt och bröt upp hela skiten

Ja och sen då, tror du ditt inlägg hjälper trådskaparen....? Han vill ju få det fixat, inte bara att det kan brytas upp med ett mynt....
Citera
2018-04-17, 09:16
  #7
Medlem
Det är ju en gammal lur så värdet är ju inte så högt, så en snikreparation hos vilken firma som helst kan ju åtgärda glipan och fixa batteriet om det är skadat. Men, då finns väl risken att TouchID, fingeravtrycksläsaren, inte kommer att fungera längre och det bör man ju då kolla upp innan och i såfall förbereda sig för.

Som en jämförelse kostar det så här hos Apple ink. upphämtning och leverans vid din dörr.

Enbart skärmbyte strax under 1500kr, vilket kan göras om inget annat i din lur är skadat, lite skrapmärken på utsidan är ok.

Komplett utbytesenhet (kom ihåg att fixa säkerhetskopia på hela din gamla lur före) strax under 3000kr. Och då är väl det vad som antagligen är sannolikast sker med din lur då batteriet kan vara skadat och du tappat den några gånger. Man får i detta fall en helt fabriksrenoverad lur som motsvarar en helt ny och ser ot precis som en helt ny.

Detta är sannolikt för dyra alternativ för dig, men bor du själv nära Täby, Helsingborg, Malmö, så kanske det kunde vara intressant att besöka en äkta Apple Store och höra vad de säger om de får kika på din lur.
Citera
2018-04-17, 13:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men, då finns väl risken att TouchID, fingeravtrycksläsaren, inte kommer att fungera längre och det bör man ju då kolla upp innan och i såfall förbereda sig för. .

Detta lät ju inte bra

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som en jämförelse kostar det så här hos Apple ink. upphämtning och leverans vid din dörr.

Enbart skärmbyte strax under 1500kr, vilket kan göras om inget annat i din lur är skadat, lite skrapmärken på utsidan är ok.

Komplett utbytesenhet (kom ihåg att fixa säkerhetskopia på hela din gamla lur före) strax under 3000kr. Och då är väl det vad som antagligen är sannolikast sker med din lur då batteriet kan vara skadat och du tappat den några gånger. Man får i detta fall en helt fabriksrenoverad lur som motsvarar en helt ny och ser ot precis som en helt ny.

Detta är sannolikt för dyra alternativ för dig, men bor du själv nära Täby, Helsingborg, Malmö, så kanske det kunde vara intressant att besöka en äkta Apple Store och höra vad de säger om de får kika på din lur.

Bor inte nära någon av de städerna, däremot finns Apple butiker ca 80 km ifrån mig. Ska höra med lite butiker som fixar lurar här i staden vad de säger, så får jag se vad jag gör sedan.
Citera
2018-04-17, 19:54
  #9
Medlem
Min SamsungS7 blev sådär, hade haft den i 1år och 1 månad och trodde det skulle gå på garanti. Är tydligen bara 1 års garanti på batterier.... Så slutade med att jag köpte en ny mobil istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback