Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 23:59
  #1
Medlem
Bartman777s avatar
Som rubriken lyder, min ena studiomonitor lade precis av.

Jag skulle koppla in en XLR-kabel i mitt ljudkort för att spela in med en kondensatormikrofon.
Då stängde högtalaren helt plötsligt av sig och jag får inte igång den igen.

Har testat att koppla i och ur sladdarna, det hjälper inte. Har även testat med andra kablar för att utesluta att det är kablarna det är fel på. Finns det något mer jag kan testa att göra, eller är det bara att beställa ny direkt?

Kan tillägga att lampan som lyser på monitorerna har lyst svagare en längre tid, på just den monitorn som la av. Så jag har väl anat att den skulle ge med sig.

Det är exakt såna här jag har, Phonic P6A: http://madisonkh.com/wp-content/uplo...6A_schwarz.jpg
Dom gick väl på runt 2000:- styck om jag inte minns fel, har haft högtalarna i typ 10 år nu tror jag.

Kan ni kära flashbackare hjälpa mig hitta var jag kan köpa en ny sådan högtalare? Om det inte finns något att göra för min nuvarande då... Jag hittar inget när jag googlar direkt.

Jag har inte råd att köpa ett par nya bara sådär, har egentligen inte ens råd med en, men jag måste ju. Därför skulle jag vilja ha en exakt likadan som jag redan har. I värsta fall får jag införskaffa en som är likvärdig i egenskaper/prestanda och pris. Om jag måste köpa ny så är det viktigt att den är lika bra som dom jag har nu. Men gärna inte dyrare än 2000:-

Fråga gärna om det är något

EDIT: Kan tillägga att jag inte alls är tekniskt duktig, så det kankse är något som går att fixa ändå, men känns ju skumt när den bara la av sådär
__________________
Senast redigerad av Bartman777 2018-04-17 kl. 00:04.
Citera
2018-04-17, 00:10
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Som rubriken lyder, min ena studiomonitor lade precis av.

Jag skulle koppla in en XLR-kabel i mitt ljudkort för att spela in med en kondensatormikrofon.
Då stängde högtalaren helt plötsligt av sig och jag får inte igång den igen.

Har testat att koppla i och ur sladdarna, det hjälper inte. Har även testat med andra kablar för att utesluta att det är kablarna det är fel på. Finns det något mer jag kan testa att göra, eller är det bara att beställa ny direkt?

Kan tillägga att lampan som lyser på monitorerna har lyst svagare en längre tid, på just den monitorn som la av. Så jag har väl anat att den skulle ge med sig.

Det är exakt såna här jag har, Phonic P6A: http://madisonkh.com/wp-content/uplo...6A_schwarz.jpg
Dom gick väl på runt 2000:- styck om jag inte minns fel, har haft högtalarna i typ 10 år nu tror jag.

Kan ni kära flashbackare hjälpa mig hitta var jag kan köpa en ny sådan högtalare? Om det inte finns något att göra för min nuvarande då... Jag hittar inget när jag googlar direkt.

Jag har inte råd att köpa ett par nya bara sådär, har egentligen inte ens råd med en, men jag måste ju. Därför skulle jag vilja ha en exakt likadan som jag redan har. I värsta fall får jag införskaffa en som är likvärdig i egenskaper/prestanda och pris. Om jag måste köpa ny så är det viktigt att den är lika bra som dom jag har nu. Men gärna inte dyrare än 2000:-

Fråga gärna om det är något

EDIT: Kan tillägga att jag inte alls är tekniskt duktig, så det kankse är något som går att fixa ändå, men känns ju skumt när den bara la av sådär


Har du kollat säkringen i högtalaren? Börja kolla så inte den gått.
Citera
2018-04-17, 00:16
  #3
Medlem
Bartman777s avatar
Okej, hur kollar jag det? Hur ser en säkring ut i en studiomonitor?
Som sagt, jag är hopplös på tekniska saker.
Citera
2018-04-17, 00:27
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej, hur kollar jag det? Hur ser en säkring ut i en studiomonitor?
Som sagt, jag är hopplös på tekniska saker.
Kolla på baksidan, det bör stå nånting om "fuse" där, skruva/dra ut den och kolla på den.
Citera
2018-04-17, 00:43
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Okej, hur kollar jag det? Hur ser en säkring ut i en studiomonitor?
Som sagt, jag är hopplös på tekniska saker.

Testa att googla på det. Kanske finns nån på youtube som visar hur man gör.
Citera
2018-04-17, 00:55
  #6
Medlem
Spenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Som rubriken lyder, min ena studiomonitor lade precis av.

Jag skulle koppla in en XLR-kabel i mitt ljudkort för att spela in med en kondensatormikrofon.
Då stängde högtalaren helt plötsligt av sig och jag får inte igång den igen.

Har testat att koppla i och ur sladdarna, det hjälper inte. Har även testat med andra kablar för att utesluta att det är kablarna det är fel på. Finns det något mer jag kan testa att göra, eller är det bara att beställa ny direkt?

Kan tillägga att lampan som lyser på monitorerna har lyst svagare en längre tid, på just den monitorn som la av. Så jag har väl anat att den skulle ge med sig.

Det är exakt såna här jag har, Phonic P6A: http://madisonkh.com/wp-content/uplo...6A_schwarz.jpg
Dom gick väl på runt 2000:- styck om jag inte minns fel, har haft högtalarna i typ 10 år nu tror jag.

Kan ni kära flashbackare hjälpa mig hitta var jag kan köpa en ny sådan högtalare? Om det inte finns något att göra för min nuvarande då... Jag hittar inget när jag googlar direkt.

Jag har inte råd att köpa ett par nya bara sådär, har egentligen inte ens råd med en, men jag måste ju. Därför skulle jag vilja ha en exakt likadan som jag redan har. I värsta fall får jag införskaffa en som är likvärdig i egenskaper/prestanda och pris. Om jag måste köpa ny så är det viktigt att den är lika bra som dom jag har nu. Men gärna inte dyrare än 2000:-

Fråga gärna om det är något

EDIT: Kan tillägga att jag inte alls är tekniskt duktig, så det kankse är något som går att fixa ändå, men känns ju skumt när den bara la av sådär

Och mono är inget alternativ? I så fall är ju saken löst...
Citera
2018-04-17, 01:01
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Kanske en dum fråga men har du prövat att koppla kabeln som går till den fungerande monitorn till den som nu är "trasig" istället?

Om du bytt sladdar men fortfarande kopplat dem till samma utgång på ljudkortet så kvarstår ju möjligheten att ena kanalen på ljudkortet inte funkar.

Speciellt om du använder "auto on" så slår monitorn inte på sig själv om den inte får någon insignal.
Citera
2018-04-17, 01:02
  #8
Medlem
Bartman777s avatar
Jag kollade lite på youtube, och har även skruvat upp baksidan för att titta inuti, men jag får ju huvudvärk av att bara se kretskort, sladdar o.s.v., blir typ paralyserad och vågar inte röra någonting

På den nivån är jag.

Jag ska höra med en ytligt bekant imorgon som har egen studio, om han har kunskap och lust att kolla på det. jag vågar inte röra någonting, fattar fortfarande inte vad som är en säkring där inne.

Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Kanske en dum fråga men har du prövat att koppla kabeln som går till den fungerande monitorn till den som nu är "trasig" istället?

Om du bytt sladdar men fortfarande kopplat dem till samma utgång på ljudkortet så kvarstår ju möjligheten att ena kanalen på ljudkortet inte funkar.

Speciellt om du använder "auto on" så slår monitorn inte på sig själv om den inte får någon insignal.

Jo, jag har testat att byta kablar, och även testat att byta utgång på ljudkortet, det funkar fortfarande inte (men det funkar med den andra monitorn). Så det verkar inte vara utgångarna på ljudkortet som är trasiga, inte heller kablarna.

Jag har mina inställda på "on", aldrig haft på "auto on".
__________________
Senast redigerad av Bartman777 2018-04-17 kl. 01:10.
Citera
2018-04-17, 17:46
  #9
Medlem
Bartman777s avatar
Testade att sätta i en ny säkring idag, men den brann direkt. Så verkar vara någon kortslutning eller liknande...

Så jag har lämnat in monitorn idag och hoppas att dom kan fixa det. Om det sen skiter sig får jag bita i det sura äpplet och köpa ett par nya helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback