Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 21:22
  #1
Medlem
Knugen37s avatar
Hej,

Det är så att jag har haft siktet inställt på att läsa ekonomi på handels i GBG. Jag gjorde höstens HP och fick 1.25 i poäng, då det var första gången jag gjorde det så väntade jag mig en höjning nu på våren, för att verkligen vara säker så plugga jag stenhårt dessutom. Men jag har nu hamnat i en väldigt prekär situation. Dagen innan provet skedde en sak jag inte vill gå in närmare på men som gjorde att jag var tvungen att stanna på sjukhuset tills idag.

Jag sitter nu här med mitt HP betyg från hösten som är precis på gränsen för den linje jag tänkt söka! Då jag inte väntade mig detta alls och det dessutom varit ett par väldigt omtumlande dygn kom jag på nu i sista minuten att man kanske kan gardera sig med fristående kurser ifall jag nu ej kommer in. Jag har redan tagit ett år off och jobbat och vill därför verkligen söka in nu till hösten.

Det jag tänkt då är att detta uppläget:

Jag har bara haft någon timma att läsa på och jag skriver detta väldigt stressfullt då jag gärna vill hinna få svar från någon flashbackare med koll innan deadline!

Först och främst: Får man en kandidatexamen inom ek. med detta upplägg och tror ni det är genomförbart?

Jag har ovannämnda skäl inte hunnit kontakta SYV från skolan.
Citera
2018-04-16, 21:29
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Hej,

Det är så att jag har haft siktet inställt på att läsa ekonomi på handels i GBG. Jag gjorde höstens HP och fick 1.25 i poäng, då det var första gången jag gjorde det så väntade jag mig en höjning nu på våren, för att verkligen vara säker så plugga jag stenhårt dessutom. Men jag har nu hamnat i en väldigt prekär situation. Dagen innan provet skedde en sak jag inte vill gå in närmare på men som gjorde att jag var tvungen att stanna på sjukhuset tills idag.

Jag sitter nu här med mitt HP betyg från hösten som är precis på gränsen för den linje jag tänkt söka! Då jag inte väntade mig detta alls och det dessutom varit ett par väldigt omtumlande dygn kom jag på nu i sista minuten att man kanske kan gardera sig med fristående kurser ifall jag nu ej kommer in. Jag har redan tagit ett år off och jobbat och vill därför verkligen söka in nu till hösten.

Det jag tänkt då är att detta uppläget:

Jag har bara haft någon timma att läsa på och jag skriver detta väldigt stressfullt då jag gärna vill hinna få svar från någon flashbackare med koll innan deadline!

Först och främst: Får man en kandidatexamen inom ek. med detta upplägg och tror ni det är genomförbart?

Jag har ovannämnda skäl inte hunnit kontakta SYV från skolan.

Ja, du kan ta ut en examen på de kurserna. Eftersom många av dem är A-kurser bör du söka alla dessa redan till hösten, då du har reserver ifall du inte kommer in på FEK A.

Sedan kan du ju söka programmet senare terminer om du vill, och tillgodoräkna lästa terminer.
Citera
2018-04-16, 21:48
  #3
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, du kan ta ut en examen på de kurserna. Eftersom många av dem är A-kurser bör du söka alla dessa redan till hösten, då du har reserver ifall du inte kommer in på FEK A.

Sedan kan du ju söka programmet senare terminer om du vill, och tillgodoräkna lästa terminer.

Tusen tack för svar. Jag tänkte ha detta som ordning i min anmälan, samtliga utan sista är i Göteborg:
1. Ekonomprogrammet på Handels. (1.25 i HP)
2. Kurspaket: FEK 1+2 (1.35 HP)
3. FEK 1 (1.25HP)
4. Jöken(1.15HP)
5. Ekonomisk Geografi (0.9HP)
6. NEK 1 (1.00HP)
7. Min lokala högskolas ekonomiprogram som inte har så bra rykte.

Med Jöken och Ekonomisk Geografi 1 så läser jag de Termin 1 (ifall jag inte kommer in på de ovanför) , får ett bra HP resultat och tar FEK 1 och FEK 2 termin 2 respektive termin 3 istället. Tänker jag rätt? Kanske bäst att ta NEK 1 termin 1 isåfall framför Jöken och Ek Geografi?
Citera
2018-04-16, 21:55
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Tusen tack för svar. Jag tänkte ha detta som ordning i min anmälan, samtliga utan sista är i Göteborg:
1. Ekonomprogrammet på Handels. (1.25 i HP)
2. Kurspaket: FEK 1+2 (1.35 HP)
3. FEK 1 (1.25HP)
4. Jöken(1.15HP)
5. Ekonomisk Geografi (0.9HP)
6. NEK 1 (1.00HP)
7. Min lokala högskolas ekonomiprogram som inte har så bra rykte.

Med Jöken och Ekonomisk Geografi 1 så läser jag de Termin 1 (ifall jag inte kommer in på de ovanför) , får ett bra HP resultat och tar FEK 1 och FEK 2 termin 2 respektive termin 3 istället. Tänker jag rätt?

Ja, det upplägget verkar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Kanske bäst att ta NEK 1 termin 1 isåfall framför Jöken och Ek Geografi?

Spelar egentligen ingen roll, speciellt inte om du tänkt köra FEK-inriktning. Om du överväger NEK som inriktning kan du ju köra NEK 1 under T1 och hålla dörren öppen för NEK 2.
Citera
2018-04-16, 23:35
  #5
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det upplägget verkar bra.



Spelar egentligen ingen roll, speciellt inte om du tänkt köra FEK-inriktning. Om du överväger NEK som inriktning kan du ju köra NEK 1 under T1 och hålla dörren öppen för NEK 2.

Ännu en gång, tusen tack. Jag har nu sökt in i den ordningen jag skrev ovan, med NEK 1 som fjärdeval. Jag hade nog inte vågat genomföra detta om det inte varit så att jag fått ett definitivt svar här, och det väntade jag mig inte riktigt med tanke på omständigheterna och hur sent jag var ute med detta.
Citera
2018-04-16, 23:52
  #6
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Ännu en gång, tusen tack. Jag har nu sökt in i den ordningen jag skrev ovan, med NEK 1 som fjärdeval. Jag hade nog inte vågat genomföra detta om det inte varit så att jag fått ett definitivt svar här, och det väntade jag mig inte riktigt med tanke på omständigheterna och hur sent jag var ute med detta.

Lycka till med studierna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback