Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-17, 16:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De har i princip alltid fel. Dessutom verkar de innerst inne inte tro på det, ungefär som gamla kärringar som går i kyrkan.

De kunde ju t.ex. istället påpeka något helt uppenbart, som det som står i min avatar, som inte ens är en konspiration utan objektivt sant och naket, men det gör de inte. Min teori är att de är fegisar som revolterar mot påhittade saker för att de inte vågar revoltera mot sådant som är fel på riktigt.

Du har en poäng, men förklarar det här verkligen varför det inte är socialt accepterat av folk i gemen? Låt vara att politiska radikaler tycker att konspirationsteoretiker slösar bort sin tid på oväsentligheter, men vanliga, apolitiska medelsvensson tycker ju också att konspirationsteoretiker är obehagliga. Mycket obehagligare än gamla tanter som går i kyrkan, för att fortsätta med din liknelse.
Citera
2018-04-17, 17:47
  #14
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velentr
Du har en poäng, men förklarar det här verkligen varför det inte är socialt accepterat av folk i gemen? Låt vara att politiska radikaler tycker att konspirationsteoretiker slösar bort sin tid på oväsentligheter, men vanliga, apolitiska medelsvensson tycker ju också att konspirationsteoretiker är obehagliga. Mycket obehagligare än gamla tanter som går i kyrkan, för att fortsätta med din liknelse.

Nja, vanligt folk undviker ju det mesta som är kontroversiellt, t.o.m. om det är förnuftigt - Kejsarens nya kläder osv, men jag, som skiter i om jag är kontroversiell, tycker bara att de är jobbiga för att de i princip alltid är på villospår. 99% av vad de påstår kan avfärdas med grundläggande kunskaper i naturvetenskap och psykologi.
Citera
2018-04-18, 20:52
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Foliehattar är ju ett uttryck som folk som forskar i, s.k., konspirationsteorier brukar kallas för.

Det kan vara allt från att 9/11 var ett inside job av bl a mäktiga personer inom USAs toppstyre och deep state (ett ord som florerar mycket i dessa kretsar); till att månlandningen var fejk; till att "Eliten" försöker fördumma oss med fluor i vattnet och tandkrämen; till att vårt ekonomiska system är en bluff.

Även de som förnekar Förintelsen anses vara konspirationsteoretiker.

Folk tycker dessa teorier är obehagliga, för de talas inte om officiellt på ett öppet sätt. När det debatteras, speciellt då 9/11 kanske, så brukar det framställas som att foliehattarna just är förvirrade dårar.

Kom ihåg Debatt för ett antal år sedan, när just detta om 9/11 togs upp. I publiken satt medlemmar från Vaken.se (eller vad de hette) och debatterade för att 9/11 hände just som foliehattarna påstod och att den officiella versionen var just bluff och rökridåer. Någon som tyckte de var just koko och som debatterade mot dem var Ulf Adelsohn.

På senare tid har vi konspirationer som påstår att Hillary Clintons bekanta är pedofiler som förgriper sig på barn i en pedofilring som utgår från en pizzeria. Och även såklart skjutningen i Las Vegas som blev väldigt bisarr att nysta upp till slut.

Varför har folk, som man kan kalla för vanliga normala människor, så svårt för att tänka sig ett scenario där staten och "Eliten" vill mörda och förslava mänskligheten? Är inte just stater genom historien kända för att döda de sina samt andra länders folk? Varför skulle det vara annorlunda då år 2018?

Rent generellt så verkar folk som kommer från s.k. goda familjer och förhållanden, och folk som har starka karriärsjobb och folk med goda universitetsutbildningar.. Dessa folk avfärdar konspirationsteorier utan att reflektera över dem, eller så har de reflekterat över dem och vill inte kännas vid de idéerna och tankarna.

Folk som är lite "white trash", medelålders och avdankade, de kan dock "kosta på sig" att köra all-in på folihattspåret för det - kan anses - ändå passa deras okultiverade persona.

Är det ändå inte bättre att forska klart i frågorna, så att man kan lägga sig på natten utan att känna sig som ett ufo?

Men det är klart; i en värld där faktiskt konspirationsteorier har en möjlig sanningshalt så vill väl de inblandade konspiratörerna lägga locket på.

Kommer MSM någonsin att granska konspirationsteorier på ett nyktert och trovärdigt sätt?

Vilka är de där "eliten"? Ganska många av oss har ju lite inblick själva i ett och annat pga utbildning, jobb, bekanta, och resor. Om man t ex har lite inblick i forskarvärlden (dvs den riktiga, på universitet och högskolor och i industrin) så är det extremt svårt att tro på någon jättestor konspiration om sånt, t ex om att månlandninge skulle vara fejk. Varför? Därför att då VET man det sista forskare skulle göra var att hålla ljugande kollegor bakom ryggen. Varför? Pga den stenhårda konkurrensen om positionerna! Därför att hela forskarkulturen är sån att den mer eller mindre går ut på att falsifiera vad andra forskare har gjort.

Och detta bara som exempel.
Citera
2018-04-19, 06:41
  #16
Medlem
D_V_Ss avatar
Det som Edward Snowden gjorde - var inte det att belysa en konspiration?
Citera
2018-04-19, 17:13
  #17
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det som Edward Snowden gjorde - var inte det att belysa en konspiration?

Han gjorde egentligen inte så mycket.

När Gustav III förklarade krig mot Ryssland 1788 skedde det efter att svenska soldater förklädda till ryssar sköt på svenska gränsvakter. Det avslöjades ganska fort. Hitler klädde ut koncentrationslägerfångar i polska uniformer och lät dem bl.a. anfalla en tysk radiostation - det avslöjades definitivt efter kriget. Under kalla kriget lät NATO nynazister utföra terrordåd som man skyllde på kommunisterna - Operation Gladio. Denna avslöjades också.

De flesta konspirationer avslöjas på detta sätt - nästan så fort de sker eller få år efteråt. De är vanligen så här banalt enkla. Extremt svåra och långsökta konspirationer är i princip omöjliga.
Citera
2018-04-21, 10:27
  #18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det som Edward Snowden gjorde - var inte det att belysa en konspiration?

Ja, det var det. Men det handlade ju ändå om organisationer som just är till för att hämta in information om vad folk gör. Och som gör det under hög sekretess. De gick "bara" för långt med det.

Inte direkt jämförbart med t ex att månlandningarna skulle vara en hoax med i princip varenda forskare och tekniker involverad.
Citera
2018-04-21, 10:38
  #19
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, det var det. Men det handlade ju ändå om organisationer som just är till för att hämta in information om vad folk gör. Och som gör det under hög sekretess. De gick "bara" för långt med det.

Inte direkt jämförbart med t ex att månlandningarna skulle vara en hoax med i princip varenda forskare och tekniker involverad.

Låter som exakt samma sak i mina öron.
NSA (var det va?): informationssamlare, samlar in information på ett felaktigt sätt.

NASA: Forskar om rymden, rymdresor och raketforskning. Fejkar en månlandning?

F. ö. tror jag inte att folk som Jesse Ventura (wrestler, skådespelare, guvernör, konspirationsteoretiker) ljuger. Mycket mer troligt att folk är kuvade av ett väldigt raffinerat samhällssystem.
Citera
2018-04-21, 11:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter som exakt samma sak i mina öron.
NSA (var det va?): informationssamlare, samlar in information på ett felaktigt sätt.

NASA: Forskar om rymden, rymdresor och raketforskning. Fejkar en månlandning?

F. ö. tror jag inte att folk som Jesse Ventura (wrestler, skådespelare, guvernör, konspirationsteoretiker) ljuger. Mycket mer troligt att folk är kuvade av ett väldigt raffinerat samhällssystem.

Det där påståendet haltar en del..

Varje inblandad enhet i månlandningen, och det var massor inblandade, kunde sitt område till nära 100% och Inget påstående som inte stämde skulle glida förbi de.
Alltså som ex., påstår NASA-talesmannen att raketmotorn klarar något den inte gör så skulle alla inblandade i motorns konstruktion veta att det inte stämde, med så många inblandade skulle det vara Omöjligt att hemlighålla en lögn såtillvida inte Alla insett att det inte går och bara spelar med och vi talar om massa tusentals peroner som är experter inom sitt område vilket innebär att de sannolikt även har en god förståelse för hur närliggande områden fungerar..

Att bygga en farkost för att ta sig till månen och tillbaka och landa där utan att denna skulle fungera skulle innebära ett fåtal sammansvurna byggare annars skulle de inblandade veta att farkosten inte skulle klara resan, då skulle man vara tvungen att bygga en fungerande farkost som klarade sitt uppdrag och enbart fakea resan och landningen.
Sannolikt skulle det vara enklare, när man ändå hade fordonet färdigt, att faktiskt göra det än att fakea.

När det kommer till NSA däremot så räcker det att några få har hela bilden medans operatörerna enbart har inblick i sitt eget område, de allra flesta behöver inte förstå omfattningen av vad de faktiskt gör och om det är sanktionerat eller inte, så att de per automatik skulle avslöja några missförhållanden är mindre sannolikt men inte ens där gick det att hemlighålla det och just Det påvisar orimligheten att månlandningen skulle vara fake.
__________________
Senast redigerad av kkkrim 2018-04-21 kl. 11:29.
Citera
2018-04-21, 12:59
  #21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Låter som exakt samma sak i mina öron.
NSA (var det va?): informationssamlare, samlar in information på ett felaktigt sätt.

NASA: Forskar om rymden, rymdresor och raketforskning. Fejkar en månlandning?

F. ö. tror jag inte att folk som Jesse Ventura (wrestler, skådespelare, guvernör, konspirationsteoretiker) ljuger. Mycket mer troligt att folk är kuvade av ett väldigt raffinerat samhällssystem.

Se mitt inlägg innan. Jag har lite koll själv pga utbildning och jobb. Det funkar helt enkelt inte så. Vilka är de där "eliten"? Jag??
Citera
2018-04-22, 12:24
  #22
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Se mitt inlägg innan. Jag har lite koll själv pga utbildning och jobb. Det funkar helt enkelt inte så. Vilka är de där "eliten"? Jag??

Om det är du? Inte vet jag.

Jasså, du är så gammal så att du redan var med på 60-talet och jobbade för NASA? Där ser man.

Och angående varför folk skulle ljuga.. Varför inte? De var väl patrioter och de insåg att det låg i deras och landets intresse att ljuga. Det är inte så svårt att ljuga. Du borde testa någon gång.

När vuxna säger att Tomten finns - det är en konspiration.
När Reinfeldt propagerar för en destruktiv invandringspolitik - även fast han mycket väl förstår konsekvenserna och ser folkets oro - det är en konspiration.
Citera
2018-04-23, 12:13
  #23
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Om det är du? Inte vet jag.

Jasså, du är så gammal så att du redan var med på 60-talet och jobbade för NASA? Där ser man.

Och angående varför folk skulle ljuga.. Varför inte? De var väl patrioter och de insåg att det låg i deras och landets intresse att ljuga. Det är inte så svårt att ljuga. Du borde testa någon gång.

När vuxna säger att Tomten finns - det är en konspiration.
När Reinfeldt propagerar för en destruktiv invandringspolitik - även fast han mycket väl förstår konsekvenserna och ser folkets oro - det är en konspiration.

Det är knappast en konspiration att säga att tomten finns. Det är bara att lura i barn något dumt. Det Reinfeldt gör är heller ingen konspiration, eftersom det är uppenbart att invandringspolitiken är idiotisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback