Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 16:31
  #1
Medlem
Ska söka in på en teknisk högskola, där jag tänkt läsa till ingenjör då det blir basår första året.
Men är lite osäker på vilken skola och linje som skulle passa mig.
Har hyfsade betyg, runt C i det mesta och 1.1 på högskoleprovet.

Skulle helst vilja komma till ett område där det ändå är relativt bra gemenskap och festande, alltså att man inte bor flera mil ifrån skolan och kompisar.

Är ok i matte men tycker inte det är superintressant, föredrar fysik då och är ganska kreativt lagd, så design är ett intresse jag har. Är också intresserad av natur och miljö så en balansgång mellan ingenjör och nått inom naturkunskap skulle vara intressant också.

1. Ni som har erfarenhet eller hört rykten om skolor vad rekommenderar ni för skola/or?

2. Vilken linje tror ni skulle passa att söka till som kan kombinera mina intressen?

Tar tacksamt emot alla svar jag får!
Citera
2018-04-16, 16:34
  #2
Medlem
Civilinjengör inom teknisk design tror jag skulle passa dig, med tanke på att du gillar teknik och design. Tror det skulle vara en bra kombination!
Citera
2018-04-16, 17:00
  #3
Medlem
Ta en titt på Civilingenjörsprogrammen i Design- och Produktuveckling (DPU) samt Energi - Miljö - Management (EMM) vid Tekniska högskolan vid Linköpings universitet.

Teknisk basår finns där och jag har bara hört gott om det av de studiekamrater jag haft som pluggade in behörigheten där.

Gällande festande och studentliv är Linköping svårslaget. De flesta studenter bor väldigt nära campus och man får ofta en bra sammanhållning i klassen.
Citera
2018-04-16, 17:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -NeverLookBack-
Civilinjengör inom teknisk design tror jag skulle passa dig, med tanke på att du gillar teknik och design. Tror det skulle vara en bra kombination!
Ja, har kollat på det.. problemet är att det inte alltid finns garanti att komma in på just den linjen pga hög betyg. Är det produktdesign man håller på med där?
Citera
2018-04-16, 17:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alwin400
Ja, har kollat på det.. problemet är att det inte alltid finns garanti att komma in på just den linjen pga hög betyg. Är det produktdesign man håller på med där?

Om du läser basår får du en garantiplats. Produktutveckling och design, har hört att den är bland de roligare civilingenjörsutbildningarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback