Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-16, 14:52
  #1
Medlem
jag kommer fan inte fram till vad jag ska välja. Jag har gått fram och tillbaka mellan dessa och jag vet att det är väldigt stor skillnad på civilingenjör och civilekonom. Men jag har både intresse för teknik och ekonomi men jag kommer inte in på industriell ekonomi. Jag är okej med programmering men vill inte att de ska ta över hela utbildning. Jag tycker om matte men inte så mycket fysik.

Det står mellan
civilingenjör Datateknik Lund/Linköping
civilingenjör Medicin teknik Lund/Linköping
civilingenjör Infocom Lund
och till sist då civilekonom Linköping

Det som får flest röster få det bli.
Citera
2018-04-16, 15:04
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Datateknik.

Titta annars på Teknisk Fysik. Där brukar alla komma in numera tror jag. Utbildning som ger mycket bredd. Lite tufft ibland men lägg 20h per vecka så är det inga problem.
Citera
2018-04-16, 15:21
  #3
Medlem
Röstar på datateknik!
Citera
2018-04-16, 15:33
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stenberget
Men jag har både intresse för teknik och ekonomi men jag kommer inte in på industriell ekonomi. Jag är okej med programmering men vill inte att de ska ta över hela utbildning. Jag tycker om matte men inte så mycket fysik.

Det står mellan
civilingenjör Datateknik Lund/Linköping
civilingenjör Medicin teknik Lund/Linköping
civilingenjör Infocom Lund
och till sist då civilekonom Linköping

Det som får flest röster få det bli.

Läs det som passar bäst in på din beskrivning.
Du verkar vilja läsa ekonomi.
Citera
2018-04-16, 16:10
  #5
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikförtydligande inom parentes.

/Mod.
Citera
2018-04-16, 16:29
  #6
Medlem
Günther Mårder har kommenterat liknande frågor ett par gånger i Nordnets Sparpodden och sagt ungefär "välj en teknisk utbildning, ekonomibiten kan man få koll på om man är tillräckligt intresserad". Så med det i bakhuvudet tycks valet mellan ingenjör och ekonom enkelt.

Tänk på att samtliga civilingenjörsutbildningar innehåller ca 25% matematik de första tre terminerna, och att det nästan alltid ingår minst en fysikkurs.

Teknisk fysik är definitivt inte att rekommendera om du inte gillar fysik. Det hörs ju liksom på namnet vad den utbildningen innehåller...

Dock finns det en otroligt spännande inriktning mot Finansiell Matematik på Teknisk fysik & Elektroteknik vid Linköpings universitet. Kanske det kan vara något? Medicinsk teknik vid LiU är en avknoppning från Teknisk Fysik, de två programmen är ganska lika i början.

Samtliga utbildningar inom datateknik innehåller mycket programmering i olika språk.

Valet mellan studentstad tycker jag är hugget som stucket. Lund har mycket bra anseende både i Sverige och internationellt samt ett bra studentliv. Linköping ligger inte långt efter vad gäller anseendet, LiU hamnar årligen runt topp 10 i världen när utbytesstudenter får betygsätta sina utlandsstudier. Och studentlivet är helt magiskt på den östgötska slätten.
Citera
2018-04-16, 17:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Datateknik.

Titta annars på Teknisk Fysik. Där brukar alla komma in numera tror jag. Utbildning som ger mycket bredd. Lite tufft ibland men lägg 20h per vecka så är det inga problem.

Shit, du måste vara sjukt begåvad. De flesta lägger lätt över 50h per vecka för att klara F. Hur gjorde du för att klara det med sån liten insats?
Citera
2018-04-16, 18:05
  #8
Medlem
Om du börjar på civilingenjör Datateknik så brukar du efter tre år kunna välja olika inriktningar eller masterprogram utifrån en kandidatexamen du kan ta ut då. Första åren är ändå bara baskurser, sen kan du inrikta dig på ekonomi och organisation, medicinsk teknik eller vad du nu fortfarande är intresserad av då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback