Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-04-19, 13:58
  #49
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Nu är du ute och cyklar.....igen.
Är fotot dåligt, ansiktet helt eller delvis skymt så skickas ingenting ut, man lägger ned utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Monarscoot
Nej du har fel. Jag har vid ett antal tillfällen blivit fotat med bil skriven på mig och aldrig fått något brev eller annan information om att min bil varit med om någon fortkörning.

Jag med, även fast solskyddet skymmer hela mitt ansikte så har jag fått brev hem. Jag har alltid nekat att det vart jag. Även när min polare lånade bilen så fick jag hem brevet.
Citera
2018-04-19, 23:26
  #50
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Jag med, även fast solskyddet skymmer hela mitt ansikte så har jag fått brev hem. Jag har alltid nekat att det vart jag. Även när min polare lånade bilen så fick jag hem brevet.
Vilket skitsnack. Jag har säkert blivit fotad 100 ggr genom åren i min egna bil (både idag och igår f.ö.) och har aldrig fått något brev. Du sitter och ljuger.
Citera
2018-04-20, 12:39
  #51
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
”För din fars räkning” är ju också att anse som urkundsförfalsking.
Att råka ta/gömma breven är ju en sak men att börja svara på dem och låtsas vara farsan är ju att begå ytterligare ett brott som har fängelse i straffskalan.


Så gjorde jag för några år sedan mamma fick aldrig reda på det och jag fick behålla kortet
Citera
2018-04-24, 14:51
  #52
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Jag med, även fast solskyddet skymmer hela mitt ansikte så har jag fått brev hem. Jag har alltid nekat att det vart jag. Även när min polare lånade bilen så fick jag hem brevet.

Ok, säger du det så. Men då har fel begåtts. Jag har utbildning i dessa ATK-kameror. Mest vad det gäller drift och underhåll men på dessa utbildningar så ställdes det ju frågor och svar gavs.

# Privatfordon så ska det vara en tydlig bild för att ärendet ska hanteras över huvudet taget. Är det inte ägaren till fordonet på bilden så kollar man mot nära anhöriga.

# Företagsfordon så skickas det ut en förfrågan om vilka tänkbara kandidater det finns som kan ha framfört fordonet och dessa jämförs då med bilden man har. Ingen bild skickas ut till företaget. Påminnelse efter några veckor om inget svar inkommit därefter läggs det normalt ner.

# Är samma företag ofta under luppen så att säga kan polisen göra platsbesök alternativt använda sig av andra påtryckningsmedel. T ex så kan en taxirörelses tillstånd ifrågasättas av länsstyrelsen om företaget inte samarbetar. Jag vet inte om det har hänt någon gång att hotet verkställs.

Övrigt som kan vara intressant:
# Det är alltid en hastighetsöverträdelse som triggar kameran, men man kan t ex få böter för att man inte har bälte på sig.
# Det är den hastighet du har 14 meter från kameran som registreras oavsett om du kört fortare före eller efter dessa 14 meter. Jag minns inte hur långt ifrån den kan mäta.
# Kameran kan mäta hastighet åt båda hållen och på 7 bilar samtidigt (eller om det var 7 bilar åt varje håll)
# En gång i veckan (max 10 dagar) så kontrolleras att hastighetsskyltar etc är korrekt placerade innan en kamera. Är t ex en hastighetsskylt vriden eller snötäckt etc i anslutning till en kamera så ska det rapporteras in och ärenden från senast godkända kontroll tills dess bristen upptäcktes läggs ner, eller åtminstone så görs det om man överklagar.

Detta var fakta för 7-8 år sedan såvida inte polisen och trafikverket ljuger en rakt upp i ansiktet på utbildningarna. Saker och ting kan ju förändras men det mesta stämmer nog idag skulle jag tro.
Kör försiktigt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback