Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-16, 09:09
  #1
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder råkade jag ut för ett krampanfall efter intag av Tramadol för ca 1-2 månader sedan. Sällskapet ringde ambulans och jag hamnade på Akuten.

Under ambulansfärden talade jag om för personalen att jag tagit tramadol och att detta var anledningen till mitt anfall. Väl inne på akuten nämnde jag ingenting om detta annat än att jag tidigare brukat droger.

Alla de "tester" läkaren på akuten gjorde visade inga tecken på nervskador i övrigt och jag fick lämna akuten efter några timmar.

Värt att nämna är att detta är mitt andra krampanfall och även första gången (2013) hamnade jag på akuten och fick genomgå de tester som görs samt träffa neurolog. Även här hittade de ingenting som var annorlunda med mitt nervsystem i hjärnan.

Nu har jag fått en remiss och skall idag träffa en Neurolog på medicinmottagningen och min fråga är följande;

Bör jag nämna för läkaren att jag tog tramadol kvällen då krampanfallet inträffade? Samt bör jag vara öppen med mitt droganvändande i övrigt? Eller kan detta bara vara till min nackdel?

Misstänker att jag kommer genomgå samma typ av tester som senast vilket då bör visa att allt är i sin ordning. Det jag ej vill är att de ska misstänka att de kan röra sig om något annat och exempelvis medicinera mig alternativt de mig någon typ av epileptisk diagnos.

Vidare undrar jag om någon vet ifall drogtest görs standard även vid ett möte med neurolog, vill minnas att de ej gjordes senaste gången men är osäker.

Tacksam för svar.
Citera
2018-04-16, 09:16
  #2
Medlem
Peyzs avatar
Ja det ska du nämna
Citera
2018-04-16, 09:28
  #3
Medlem
Du vill väl bli korrekta behandlad, så självklart ska du nämna Tramadol.
Citera
2018-04-16, 16:56
  #4
Medlem
lite offtopic men jag tog tramadol för 2 år sedan, tog ganska mycket brukar ta en 15-20 piller (50mg) per dygn, iallafall låg jag i min säng och hade fått ett krampanfall. Vaknade dagen efter med sjuk smärta i käke o huvud osv, iallafall jag gick aldrig till någon doktor eller liknande o de har gått 2 år sedan, Borde de vara lugnt eller borde jag gå fastän de gått så lång tid?
Citera
2018-04-16, 17:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
lite offtopic men jag tog tramadol för 2 år sedan, tog ganska mycket brukar ta en 15-20 piller (50mg) per dygn, iallafall låg jag i min säng och hade fått ett krampanfall. Vaknade dagen efter med sjuk smärta i käke o huvud osv, iallafall jag gick aldrig till någon doktor eller liknande o de har gått 2 år sedan, Borde de vara lugnt eller borde jag gå fastän de gått så lång tid?

Det är nog lungt. Jag åkte på krampanfall efter en tids RC benz för 2 år sen. Låg över på sjukhuset över natten, gjorde bara blodprover. Skickades hem dagen efter. Och har sedan dess aldrig åkt på krampanfall igen. Och inte behövt uppsöka någon vård heller för den delen.
Citera
2018-04-16, 21:26
  #6
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmaren88
Hej,

Som rubriken lyder råkade jag ut för ett krampanfall efter intag av Tramadol för ca 1-2 månader sedan. Sällskapet ringde ambulans och jag hamnade på Akuten.

Under ambulansfärden talade jag om för personalen att jag tagit tramadol och att detta var anledningen till mitt anfall. Väl inne på akuten nämnde jag ingenting om detta annat än att jag tidigare brukat droger.

Alla de "tester" läkaren på akuten gjorde visade inga tecken på nervskador i övrigt och jag fick lämna akuten efter några timmar.

Värt att nämna är att detta är mitt andra krampanfall och även första gången (2013) hamnade jag på akuten och fick genomgå de tester som görs samt träffa neurolog. Även här hittade de ingenting som var annorlunda med mitt nervsystem i hjärnan.

Nu har jag fått en remiss och skall idag träffa en Neurolog på medicinmottagningen och min fråga är följande;

Bör jag nämna för läkaren att jag tog tramadol kvällen då krampanfallet inträffade? Samt bör jag vara öppen med mitt droganvändande i övrigt? Eller kan detta bara vara till min nackdel?

Misstänker att jag kommer genomgå samma typ av tester som senast vilket då bör visa att allt är i sin ordning. Det jag ej vill är att de ska misstänka att de kan röra sig om något annat och exempelvis medicinera mig alternativt de mig någon typ av epileptisk diagnos.

Vidare undrar jag om någon vet ifall drogtest görs standard även vid ett möte med neurolog, vill minnas att de ej gjordes senaste gången men är osäker.

Tacksam för svar.
Detta är standard. Man får så gott som alltid hjärnan undersökt med antingen MR, EEG eller båda efter ett krampanfall. Det är ju välkänt att överdrivet tramadolknaprande leder till detta men man kommer skicka remisser för undersökningar ändå.

Var ärlig med det du har gjort. Vårdpersonal idag anmäler inget. Dessutom är det bra för läkarna och de andra i personalen att veta, så att även de kan dra slutsatsen att det med största sannolikhet var därför du hade anfallet.

Jag själv arbetar med EEG och träffar ofta folk som har haft ett enda krampanfall, ibland p.g.a. tramadol eller liknande. Vanligtvis visar EEGt ingenting och personen i fråga behöver då inte komma tillbaka.

Edit: Såg nu att detta var din andra gång. Lär dig att ta det lugnt med tramadolen för helvete.
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
lite offtopic men jag tog tramadol för 2 år sedan, tog ganska mycket brukar ta en 15-20 piller (50mg) per dygn, iallafall låg jag i min säng och hade fått ett krampanfall. Vaknade dagen efter med sjuk smärta i käke o huvud osv, iallafall jag gick aldrig till någon doktor eller liknande o de har gått 2 år sedan, Borde de vara lugnt eller borde jag gå fastän de gått så lång tid?
En gång är ingen gång kan man säga när det gäller epilepsi. Händer det igen däremot, då bör du kolla upp det.
__________________
Senast redigerad av Thubbe 2018-04-16 kl. 21:33.
Citera
2018-04-16, 23:04
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Detta är standard. Man får så gott som alltid hjärnan undersökt med antingen MR, EEG eller båda efter ett krampanfall. Det är ju välkänt att överdrivet tramadolknaprande leder till detta men man kommer skicka remisser för undersökningar ändå.

Var ärlig med det du har gjort. Vårdpersonal idag anmäler inget. Dessutom är det bra för läkarna och de andra i personalen att veta, så att även de kan dra slutsatsen att det med största sannolikhet var därför du hade anfallet.

Jag själv arbetar med EEG och träffar ofta folk som har haft ett enda krampanfall, ibland p.g.a. tramadol eller liknande. Vanligtvis visar EEGt ingenting och personen i fråga behöver då inte komma tillbaka.

Edit: Såg nu att detta var din andra gång. Lär dig att ta det lugnt med tramadolen för helvete.

En gång är ingen gång kan man säga när det gäller epilepsi. Händer det igen däremot, då bör du kolla upp det.
Tackar, det har inte hänt någonting mera sedan dess och har inte tagit tramadol på 2+ år =)
Citera
2018-04-16, 23:25
  #8
Medlem
Zot^s avatar
Jag håller inte med dem som säger att du skall nämna det. Du kan bara avboka mötet och säga att du känner dig normal och inte tycker att det är någon fara.

Det är inte så att dem kan tvinga dig till läkaren.

Du har såklart inte dragit på dig några skador från ett krampanfall från tramadol.

Bespara dig själv och staten besväret är mitt råd.
Citera
2018-04-17, 01:11
  #9
Medlem
JojjeMeduzas avatar
När jag kramade på tram och fick åka ambulans frågade ambulanspersonalen om jag hade tagit något och jag nekade och sa att jag inte tagit några mediciner/droger. Sedan svimmade jag av och vaknade upp i en säng och fick seloken intravenöst. Det jävliga var att jag inte fick köra bil på någon månad då läkarna misstänkte att jag hade epilepsi. Men jag gjorde en EEG och det visade sig då att jag ej led av epilepsi och kunde sedan få köra bil igen.
Citera
2018-04-17, 01:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymmaren88
Hej,

Som rubriken lyder råkade jag ut för ett krampanfall efter intag av Tramadol för ca 1-2 månader sedan. Sällskapet ringde ambulans och jag hamnade på Akuten.

Under ambulansfärden talade jag om för personalen att jag tagit tramadol och att detta var anledningen till mitt anfall. Väl inne på akuten nämnde jag ingenting om detta annat än att jag tidigare brukat droger.

Alla de "tester" läkaren på akuten gjorde visade inga tecken på nervskador i övrigt och jag fick lämna akuten efter några timmar.

Värt att nämna är att detta är mitt andra krampanfall och även första gången (2013) hamnade jag på akuten och fick genomgå de tester som görs samt träffa neurolog. Även här hittade de ingenting som var annorlunda med mitt nervsystem i hjärnan.

Nu har jag fått en remiss och skall idag träffa en Neurolog på medicinmottagningen och min fråga är följande;

Bör jag nämna för läkaren att jag tog tramadol kvällen då krampanfallet inträffade? Samt bör jag vara öppen med mitt droganvändande i övrigt? Eller kan detta bara vara till min nackdel?

Misstänker att jag kommer genomgå samma typ av tester som senast vilket då bör visa att allt är i sin ordning. Det jag ej vill är att de ska misstänka att de kan röra sig om något annat och exempelvis medicinera mig alternativt de mig någon typ av epileptisk diagnos.

Vidare undrar jag om någon vet ifall drogtest görs standard även vid ett möte med neurolog, vill minnas att de ej gjordes senaste gången men är osäker.

Tacksam för svar.

Du ska självklart ge läkaren så mycket information som möjligt. Du ska berätta att du tog tramadol den kvällen du fick anfallet.
Citera
2018-04-17, 02:58
  #11
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Varför ska man berätta att man tagit tram? Jag tycker det bästa är att hålla tyst om det. Annars kan man få problem med myndigheterna som soc och snutarna.
Visst är det allmänt känt att man är knarkare och polisen m.m vet om att man brukar narkotika så visst kan man berätta då, det gör ju ändå inget. Men varför förstöra sitt liv med att berätta att man brukar narkotika? Och framförallt om någon krampar eller får problem ska man alltid ringa 112 och påkalla ambulans, DET ÄR LIVSVIKTIGT.
Citera
2018-04-17, 03:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Jag håller inte med dem som säger att du skall nämna det. Du kan bara avboka mötet och säga att du känner dig normal och inte tycker att det är någon fara.

Det är inte så att dem kan tvinga dig till läkaren.

Du har såklart inte dragit på dig några skador från ett krampanfall från tramadol.

Bespara dig själv och staten besväret är mitt råd.

Håller med dig. TS vet ju vad detta krampanfall berodde på. Detsamma gällde mig när det gällde benzo. Sa ingenting om mitt bruk till läkare. Fick lite stesolid. Dagen efter var man bra igen. Slapp staten betala för massa undersökningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback