Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 22:14
  #1
Medlem
En fråga om vem som skulle komma först fram.

Jag lämnar i ett flygplan lämnar Aten (Grekland) och flyger till Seoul (Sydkorea). Flygplanet kan åka både över Asien eller så kan den åka över Atlanten/USA detta utan någon mellanlandning.

Min granne sitter i en raket i Aten (Grekland) som skjuts rakt upp mot himmelen och lämnar Jorden och dess omloppsbana och stannar där uppe. När Jorden snurrat tillräckligt för att raketen hamnar någorlunda över Seoul (Sydkorea) så åker den ner igen för att landa där.

Vilken farkost lägger hjulen/benen först i Seoul, flygplanet eller raketen?
Citera
2018-04-15, 22:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
En fråga om vem som skulle komma först fram.

Jag lämnar i ett flygplan lämnar Aten (Grekland) och flyger till Seoul (Sydkorea). Flygplanet kan åka både över Asien eller så kan den åka över Atlanten/USA detta utan någon mellanlandning.

Min granne sitter i en raket i Aten (Grekland) som skjuts rakt upp mot himmelen och lämnar Jorden och dess omloppsbana och stannar där uppe. När Jorden snurrat tillräckligt för att raketen hamnar någorlunda över Seoul (Sydkorea) så åker den ner igen för att landa där.

Vilken farkost lägger hjulen/benen först i Seoul, flygplanet eller raketen?

Raketen.
Citera
2018-04-15, 22:34
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Om raketen verkligen åker rakt upp, har den samma rotaration som jorden, så rak ner igen är samma ställe!
Citera
2018-04-15, 22:35
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Den här frågan känns konstigt ställd, du kan inte skjuta en raket rätt upp i luften och få den att bara "stå" där när den lämnat atmosfären. Den måste röra på sig på något sätt genom att hamna i omloppsbana kring jorden (20 gånger fortare än ljudets hastighet) eller ha en geostationär bana men då kommer den ju ingenstans utan bara rör sig med jordens rotation.

Om raketen inte rör sig alls (vilket säkert trotsar fysikens lagar) kommer den ju bara snurra bort från jorden ut i oändligheten när jorden pinnar iväg på sin omloppsbana kring solen.

Citera
2018-04-15, 22:43
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om raketen verkligen åker rakt upp, har den samma rotaration som jorden, så rak ner igen är samma ställe!

Det här känns väldigt mycket som en dåligt ställd skolfråga.

TS kanske borde fråga sin lärare om vederbörande hängt med den senaste tidens forskning kring upptäckten om att jorden snurrar runt solen, inte tvärtom.
Citera
2018-04-15, 22:57
  #6
Medlem
Newkies avatar
Antar att du menar att du tänker åka en i ballistisk bana men lika snabbt som jorden roterar fast i motsatt riktning så att du från ett yttre perspektiv ser ut att stå stilla medan jorden rör sig. Ett vanligt flygplan når ca 800-900 km/h. 1 Mile är ca 1.6 km så jorden har ythastighet som är ca dubbelt så snabb som flygplanet. Rimligen bör du vara betydligt snabbare.

Citat:
Consider the movement of the earth's surface with respect to the planet's center. The earth rotates once every 23 hours, 56 minutes and 4.09053 seconds, called the sidereal period, and its circumference is roughly 40,075 kilometers. Thus, the surface of the earth at the equator moves at a speed of 460 meters per second--or roughly 1,000 miles per hour.
Citera
2018-04-15, 22:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Det här känns väldigt mycket som en dåligt ställd skolfråga.

TS kanske borde fråga sin lärare om vederbörande hängt med den senaste tidens forskning kring upptäckten om att jorden snurrar runt solen, inte tvärtom.

Jag gick ut skolan för över 20år sedan, så nej ingen skoluppgift här.
En tanke slog mig bara ifall man skulle kunna resa snabbare till andra platser på jorden genom att lämna planeten och landa igen.


Det ni andra säger om att den kommer följa med jorden i jordens rotation. Hur långt bort måste den isåfall för att jorden ska släppa den? Pratar vi mycket längre tid än vad det skulle ta för flygplanet att lyfta och landa?
Citera
2018-04-15, 22:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Antar att du menar att du tänker åka en i ballistisk bana men lika snabbt som jorden roterar fast i motsatt riktning så att du från ett yttre perspektiv ser ut att stå stilla medan jorden rör sig. Ett vanligt flygplan når ca 800-900 km/h. 1 Mile är ca 1.6 km så jorden har ythastighet som är ca dubbelt så snabb som flygplanet. Rimligen bör du vara betydligt snabbare.


Precis! Men är detta möjligt egentligen?
De andra menar att jag skulle följa med jordens omloppsbana. Dvs det går inte stå stilla medans jorden snurrar, utan jag kommer följa med jorden isåfall.
Citera
2018-04-15, 23:02
  #9
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbb100
Jag gick ut skolan för över 20år sedan, så nej ingen skoluppgift här.
En tanke slog mig bara ifall man skulle kunna resa snabbare till andra platser på jorden genom att lämna planeten och landa igen.


Det ni andra säger om att den kommer följa med jorden i jordens rotation. Hur långt bort måste den isåfall för att jorden ska släppa den? Pratar vi mycket längre tid än vad det skulle ta för flygplanet att lyfta och landa?

Detta är ingen ny idé. Problemet är bara att raketer än så länge är prohibitivt dyra. Samma problem knäckte överljudsresor.

SpaceX har ju planer för detta inom 10 år. Men dom tänker gasa på ännu mer. Vart som helst i världen inom en timme.
Citera
2018-04-15, 23:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Detta är ingen ny idé. Problemet är bara att raketer än så länge är prohibitivt dyra. Samma problem knäckte överljudsresor.

SpaceX har ju planer för detta inom 10 år. Men dom tänker gasa på ännu mer. Vart som helst i världen inom en timme.


Okej men nu pratar ni alla olika
Andra medlemmar här säger att raketen kommer landa på samma ställe och teorin sprack. Medan du säger att detta är ingen ny ide och det är kostnaden (rimligt) bara som avgör verkställandet.
Citera
2018-04-15, 23:15
  #11
Medlem
Newkies avatar
Nä jag håller med de andra, åker du rakt upp kommer du rakt ned. En ballistisk bana är något annat och kräver fart i sidled.
Citera
2018-04-15, 23:17
  #12
Medlem
Newkies avatar
Kolla till exempel in blue orogins uppskjutningar. Rakt upp skjuter vi även från sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback