Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 21:57
  #1
Medlem
Tjena folket,

Så frågan lyder som rubriken, hur är su:s utbildning Digitala medier? det är nämligen dags nu att skicka in sina ansökningar inför hösten 2018 och vill veta ifall denna utbildning är värd o lägga ned sin tid på eller inte.

Jag har nämligen läst i tidigare forum (dock väldigt gamla) om just den utbildningen där folk säger att den är väldigt bred men väldigt flummig då den endast verkar snudda i massa olika grenar men aldrig riktigt ge någon fördjupning i något som kan göra dig stabil inför den riktiga arbetsmarknaden? (man är med andra ord väldigt oförberedd enligt dem).

Dessa trådar är dock som sagt väldigt väldigt gamla och undrar om hur utbildningen ser ut idag (2015 - 2017 osv), ifall den har förbättrats? och ifall det idag är en utbildning värt att satsa på?

hur mycket lär man sig om programmering och webbutveckling (html osv) i denna kurs? Är det bara att man snuddar lite eller får man tillräckligt kött på benen för att bli självständig i arbetsmarknaden?

Detsamma undrar jag när det kommer till redigering/ljud/bild/grafik osv.

Så är det någon här som har läst/läser den utbildningen just nu som kan berätta lite om hens erfarenheter? Vore riktigt uppskattat!

Och snabbt svar vore också grymt då ansökningarna ska in imorgon

Tackar
Citera
2018-04-16, 00:18
  #2
Medlem
Lordvaffs avatar
Ett hett tips är att söka in till Hyper Island istället. En YH-utbildning med mycket praktik!
Citera
2018-04-16, 00:32
  #3
Medlem
Intressant, aldrig hört talas om Hyper Island förut!

Deras Digital Creative program verkar sjukt intressant, hur kända är hyper island egentligen runt arbetsmarknaden/industrin? Såg att deras utbildning ligger på 220 000 kr vilket inte är lite, men kanske värt?

Vet du vilka ämnen som exakt ingår i deras Digital Creative program? Får kontakta dom o fråga annars
Citera
2018-04-16, 01:00
  #4
Medlem
Lordvaffs avatar
Det är gratis om man kommer in och är svensk medborgare.

Hyper Island har gott rykte och är defintivt att föredra framför digitala medier på SU. Utbildningen är upplagd som så att man hjälper riktiga företag från dag ett, om jag fattat saken rätt.

Om jag valde utbildning idag hade Hyper Island defintivt varit ett alternativ :-)
Citera
2018-04-16, 01:04
  #5
Medlem
viktigt att förstå att skolans rykte inte är allt och det här låter inte bra. allt eftersom att det råder en utbildningsinflation = > kontakter är allt ( i vilken bransch som helst).
Citera
2018-04-16, 05:06
  #6
Medlem
Lordvaffs avatar
Vad är det som inte är bra med Hyper Island?

Om man vill jobba med digitala medier är Hyper Island tusen gånger bättre än digitala medier på SU. Jag jobbar med just digital marknadsföring, så jag vet...
Citera
2018-04-16, 11:04
  #7
Medlem
Jag har gått digitala medier på SU, men det var ett antal år sedan och programmet verkar ha genomgått ett ordentligt ansiktslyft sedan dess. Frågan är om det förbättrats så pass mycket att det är värt att gå. Mja, osäkert.

Instämmer väl med personen ovan som rekommenderar Hyper Island över digitala medier. Ansökningstiden för Hyper Island verkar dock ha gått ut för i år, och det är betydligt svårare att komma in på. Tror du ska skicka in något slags arbetsprov och sedan är det intevju. Det hela beror väl på din ambitionsnivå, och hur du är som person. Min uppfattning är att man behöver vara ganska utåtriktad för att klara sig på Hyper Island, men jag har inte gått där själv så vad vet jag egentligen.

Fråga till dig: Vad vill du jobba med?
Citera
2018-04-16, 16:29
  #8
Medlem
Okej i see,

Hur såg det ut för dig efter din utbildning hos SU? Arbetar du med det du pluggade/inom media?

Jo jag såg att hyper islands ansökningstid har gått ut, något jag kan göra är att sysselsätta mig med något i ett år (kanske skaffa lite teoretisk erfarenhet genom att studera Digitala medier i su?) och sedan söka till hyperisland vid nästa start?
Lär ju säkert vara lättare för mig att komma in då också ifall jag redan gått Digitala medier 1 år i SU:s utbildning?

Då jag är en extremt mångsidig person så skulle jag just nu kunna tänka mig att jobba med en mängd olika fält inom mediasektorn, allt ifrån redigering, ljud/ljudteknik, film/produktion av tv och film, webbutveckling/webbdesign, design/grafisk design, Art Director, grafik/animering/computer art, och kanske även lite applikationsutveckling.

Har som sagt intresse för en mängd områden och även lite kompetens inom många av dessa, vad exakt jag vill/kommer hålla på med av dessa vet jag inte ännu, känner att jag måste fördjupa mig mer inom dessa olika områden för att kunna komma fram till något mer konkret,

Men utbildningen inom Digital Creative media hos Hyper island, är det en bred utbildning då som innehåller lite av alla dessa ämnen som jag precis ovan nämnde?

Ifall ni har något mer förslag så är det bara att slänga ut det, allt uppskattas
Citera
2018-04-16, 20:25
  #9
Medlem
Lordvaffs avatar
Jag skulle läsa något mindre "flummigt" än digitala medier i väntan på Digital Creative - typ juridisk översiktskurs, företagsekonomi, systemvetenskap/webbutveckling eller dylikt :-).

Jag tycker du ska höra av dig till Hyper Island själv och fråga om du inte kan få gå dit en dag och kolla hur de har det - typ om du kan få gå med en elev eller träffa en syo eller liknande. På det sättet får du mycket bättre inblick än vad vi här i tråden, som inte gått där, kan ge dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback