Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 20:33
  #1
Medlem
Swe1227s avatar
Jag hade en gammal Ford Granada från 1981 ett tag. Helt ok bil, inte så mycket utrustning och tillbehör men det var en grej jag uppmärksammade. Bilradion höjde och sänkte ljudet i högtalarna vart efter man höjde och sänkte farten. Tänk att man står still på tomgång så behöver man inte så hög volym. Däremot när man är på motorvägen. Så den här bilen skötte detta automatiskt 1981. Har det helt försvunnit eller finns det i nya bilar också?
Citera
2018-04-15, 20:34
  #2
Medlem
hejpodejhejs avatar
Nyare bilar är så pass mycket tystare.
Citera
2018-04-15, 20:35
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag har suttit i nyare bilar än så som har haft den funktionen, men jag minns inte vilka.
Citera
2018-04-15, 20:37
  #4
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
I princip alla orginalstereos har väl gjort detta de senaste 20 åren iallafall.
Citera
2018-04-15, 20:40
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
I princip alla orginalstereos har väl gjort detta de senaste 20 åren iallafall.

Inte vad jag har märkt, och då pratar jag inte bara bugdetbilar.
Citera
2018-04-15, 20:41
  #6
Medlem
Jag kan ha väldigt fel nu men har inte dagens ford stereon integrerad med något mikrofonsystem för att göra kupén tystare? Har för mig c-max har något sånt.

Jag skulle bli himskans irriterad om stereon höjde och sänkte av sig själv, volymen sköter jag och ingen annan. Och hur går det till om man spelar på maxvolym och trycker plattan i mattan vid en omkörning? Går den upp till 11 då?
Citera
2018-04-15, 20:42
  #7
Moderator
På en Granada anno 1981 var det ju eftermarknadsradion som styrde det. Lär inte varit ett vanligt tillbehör eftersom det skulle till extra givare för hastigheten osv.

De flesta moderna bilar har (väl) det som standard (Franska och Svenska vet jag har det ivf.), det brukar gå att aktivera i nån meny nånstans. Men det sköter sig ju själv så det är inget man behöver bry sig om.
Citera
2018-04-15, 20:49
  #8
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Nyare bilar är så pass mycket tystare.
Nja, inte just i det fallet. Granada var en mycket välbyggd bil och min mer än 20 år nyare japanska låter mer inuti.
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Jag kan ha väldigt fel nu men har inte dagens ford stereon integrerad med något mikrofonsystem för att göra kupén tystare? Har för mig c-max har något sånt.

Jag skulle bli himskans irriterad om stereon höjde och sänkte av sig själv, volymen sköter jag och ingen annan. Och hur går det till om man spelar på maxvolym och trycker plattan i mattan vid en omkörning? Går den upp till 11 då?
Om det nu finns på nya bilar så måste det ju gå att avaktivera tänker jag. Lika så att man ställer in hur mycket den höjer.

Jag sitter iaf nästan för jämnan och vrider upp och ner på radion, speciellt om jag lyssnar på musik.
Citera
2018-04-15, 20:52
  #9
Medlem
Den funktionen finns sannolikt på många bilars originalstereo, men fanns tidigare oftast bara på de dyrare stereoenheterna från Pioneer m fl. Har själv en gammal Pioneer KEH-9700 eller nåt sånt från ca 1999-2000 där denna funktion fanns med en extra mikrofon man placerade dolt i kupén.

Samma funktion finns även i min BMW 740iL -99 som har dyraste original ljudanläggning DSP Professional.

Rätt justerat så ska man i princip inte märka av funktionen, utan man bara upplever det som att stereons ljud låter lika högt (relativt annat buller) hela tiden.
Citera
2018-04-15, 22:38
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Funktionen kallas Gala, och finns givetvis även i nya bilar!
Citera
2018-04-16, 05:51
  #11
Medlem
Min Jaguar från -97 har det. Cabriolet. Höjer även mer då taket är nere.
Citera
2018-04-16, 13:01
  #12
Medlem
Analretendents avatar
Flertalet biltillverkare har samma funktion idag, fast i olika utföranden och funktion, och troligtvis med betydligt modernare teknik i grunden än i din Granada. I min Mazda, t.ex, finns något som heter Audiopilot i Bose-stereon, vilket ska justera frekvenser och volym beroende på bullernivå och fart, vilket ska göra att ljudet uppfattas lika högt och klart oavsett hur bullrigt det är. Vid högre volymer märker man inte att något ändras, men i lägre volymer kan man man ibland märka att ljudet justeras. Det funkar väl... sådär... Känns mest som en gimmick.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback