Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 19:15
  #1
Medlem
Har nyligen flyttat in en störig Afrikansk familj i hyreshuset där jag bor. För det första, det är 10 till 15 års kötid för att få en lägenhet i en hyresrätt. Själv brände jag ca 10 års köpoäng för min hyreslägenhet. Dessa har naturligtvis fått gå före i kön som så många andra flyktingar. Igentligen borde de få börja i ett barack-boende om man inte har poäng. Känns verkligen orättvist, snacka om diskriminering mot svenskar. Ni kan känna er blåsta och tacka eran kommun-politiker i valet.

Hursomhelst, finns ett flertal störiga och gapiga grabbar i famlljen, en av dem var ute och pissade i busken när han festat med sina gelikar.

Av någon oklar anledning, förmodligen pga sin religion, och att de i sina länder är vana vid män som blir upphetsade av små-flickor, samtidigt som de vill kontrollera dem tidigt, så har de satt på flicke barnen, nån slags gul slöja, som går runt huvudet och kinden. Tjejerna är ca 7 och 10 år. Sjukt.

Tror mej hört att de bråkade i trappen, kan ha varit om att de inte ville ha denna slöja på sej. Man får väll inte tvinga på någon slöja? Tänkte man kunde göra en orosanmälan till socialen, då kan de kanske få höra ett o annat skit av barnen. Dags att vi lär dessa mussel-män vad som gäller i sverige. Behöver lite tipps, kan man anmäla anonymt via mejl? Hur går det till och är det rätt att göra en anmälan? Vad ska jag skriva i min anmälan. Hoppas tråden hamnat rätt, handlar ju ändå om barn och famllj.
__________________
Senast redigerad av johndoe7272 2018-04-15 kl. 19:27.
Citera
2018-04-15, 19:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe7272
Har nyligen flyttat in en störig Afrikansk familj i hyreshuset där jag bor. För det första, det är 10 till 15 års kötid för att få en lägenhet i en hyresrätt. Själv brände jag ca 10 års köpoäng för min hyreslägenhet. Dessa har naturligtvis fått gå före i kön som så många andra. Alla etniska svenskar kan känna sej blåsta och tacka sina kommun-politiker. Dessa är inte ens tacksamma.

Hursomhelst, finns ett flertal störiga och gapiga grabbar i famlljen, en av dem var ute och pissade i busken när han festat med sina gelikar.

Av någon oklar anledning, förmodligen pga sin religion, och att de i sina länder är vana vid män som blir upphetsade av små-flickor, samtidigt som de vill kontrollera dem tidigt, så har de satt på flicke barnen, nån slags gul slöja, som går runt huvudet och kinden. Tjejerna är ca 7 och 10 år. Sjukt.

Tror mej hört att de bråkade i trappen, kan ha varit om att de inte ville ha denna slöja på sej. Man får väll inte tvinga på någon slöja? Tänkte man kunde göra en orosanmälan till socialen, då kan de kanske få höra ett o annat skit av barnen. Dags att vi lär dessa mussel-män vad som gäller i sverige. Behöver lite tipps, kan man anmäla anonymt via mejl? Hur går det till och är det rätt att göra en anmälan? Vad ska jag skriva i min anmälan. Hoppas tråden hamnat rätt, handlar ju ändå om barn och famllj.

OK, du vill döma två barn till döden och till ett helt odrägligt liv pga. att du inte accepterar att vi får har vilka huvudbonader vi vill i detta land? Anmäler du föräldrar till barn som bråkar om sin mössa också?
Citera
2018-04-15, 19:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
OK, du vill döma två barn till döden och till ett helt odrägligt liv pga. att du inte accepterar att vi får har vilka huvudbonader vi vill i detta land? Anmäler du föräldrar till barn som bråkar om sin mössa också?

Du skojjar va? Så om man inte följer muslimska regler ska man dödas? Socialen kunde ju berätta vad som gäller i sverige.
__________________
Senast redigerad av johndoe7272 2018-04-15 kl. 19:38.
Citera
2018-04-15, 19:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe7272
Du skojjar va? Så om man inte följer muslimska regler ska man dödas? Tror definitivt dessa barn skulle få det bättre om de fick vara fria, skratta o leka i en fosterfamilj, utan patriarkal uppfostran och hedersförtryck.

Nu åsyftades inte muslimska regler utan just det som du kallar för "fria, skratta och leka i en fosterfamilj". Barnen är betydligt mer benägna att dö i en fosterfamilj än hos sina föräldrar, oavsett hur hård denna fakta är att svälja för dig.
Citera
2018-04-15, 19:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu åsyftades inte muslimska regler utan just det som du kallar för "fria, skratta och leka i en fosterfamilj". Barnen är betydligt mer benägna att dö i en fosterfamilj än hos sina föräldrar, oavsett hur hård denna fakta är att svälja för dig.

Första steget är ju inte att man tar barnen. Men föräldrar och bröderna kunde få veta vad som gäller i sverige, eller hur?
Citera
2018-04-15, 19:39
  #6
Medlem
Insyn5s avatar
Skit i barnen! Men du kan ju anmäla hela packet till störningsjouren?
Citera
2018-04-15, 19:51
  #7
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
OK, du vill döma två barn till döden och till ett helt odrägligt liv pga. att du inte accepterar att vi får har vilka huvudbonader vi vill i detta land? Anmäler du föräldrar till barn som bråkar om sin mössa också?
Det handlar absolut inte om den saken, men om flickorna inte vill ha slöja och männen tvingar dem till det, är det inte förtryck då?

Tydligen inte enligt vänsteridioter som du, för då är det väl kultur. Generellt så bryr man sig inte om ursprunget på sina grannar, men MENA pack går ta mig fan inte att ha inomhus. De för sånt jävla liv mest hela tiden. Skulle rekommendera ett studiebesök i Hjulsta eller liknande område så får du se-
Citera
2018-04-15, 19:57
  #8
Medlem
Det går bra att göra en anonym orosanmälan till soc i din kommun. Du kan ringa och istället för att presentera dig ange att du vill vara anonym eller så går det att maila soc eller nån allmän kommun-mailadress och tydligt ange i rubriken att det är en orosanmälan som ska till soc. Tänk då på att din mailadess kommer framgå så vill du ha det anonymt bör även mailadressen vara just anonym. Om du inte anger dina kontaktuppgifter kan du dock aldrig få någon återkoppling om vad soc gjort åt saken. Annars kan man som anmälare om man ber om det få svar att dom inlett utredning / omhändertagit barnen tvångsvis / lagt ner utredning, (allt utan ytterligare detaljer).

Du bör ju ange något som objektivt sett är något soc kan utreda och som är oroande för barnens hälsa och utveckling. Att dom kanske tvingas till viss religiös klädsel mot sin vilja skulle kunna vara det, likaså om det bråkas, om minderåriga festar etc. ange i så fall det i din orosanmälan men knip igen med att du tycker det är orättvist att dom inte behövt köa lika länge osv osv. (Att dom har en bra bostad gör dem Inte till dåliga föräldrar, tvärt emot.) Det enda sånna påpekanden gör är å sätta ner din trovärdighet som anmälare. Soc ser rätt lätt igenom om du ogillat dem för de har annat ursprung än dig och anmäler dom därför. De måste finnas något konkret för att dom ska kunna gå in å göra nåt. Men att anmäla på bara misstänkte är ok, sen får soc utreda saken.

För att barnen ska bli omhändertagna krävs braaa mycke mer än en anonym anmälan om att barnen har slöja! Men soc kan öppna en utredning och de kan få sitta i nån grupp å prata om religionsfrihet för barnen och att barn ska ha frihet och möjlighet att utvecklas till sina egna personer osv osv. Är dom väldigt strikta och patriarkala i sitt sätt kan det ju vara jättebra att föräldrarna börjar bearbetad redan nu om vad som gäller i Sverige istället för att se ska få en chock å blir tokförbannade när dottern är 15 å de får reda på att hon har pojkvän.

Så, summa summarum, för att hjälpa döttrarna i framtiden kan det vara bra att göra en saklig orosanmälan. Jag vet dock inte om du får ut något av det för egen vinnings del. Dom lär ju knappast flytta pga en anonym orosanmälan kommit in. Försök om dom förstår svenska hyfsat att snacka med dem om vad som gäller ang ljudnivå tider etc och vad du stör dig på, fast på ett trevligt sätt. Det brukat alltid funka bättre med grannar om man känner varann och kan säga sin åsikt om saker, det är min erfarenhet både med när jag haft svenska och utländska grannar här i Sverige och när jag själv varit ”utlänningen” som gjort fel när jag bott på annat håll . Oavsett var dom andra råkar va födda.
__________________
Senast redigerad av Siasoss 2018-04-15 kl. 20:05.
Citera
2018-04-15, 20:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
soc kan öppna en utredning och de kan få sitta i nån grupp å prata om religionsfrihet för barnen och att barn ska ha frihet och möjlighet att utvecklas till sina egna personer osv osv. Är dom väldigt strikta och patriarkala i sitt sätt kan det ju vara jättebra att föräldrarna börjar bearbetad redan nu om vad som gäller i Sverige istället för att se ska få en chock å blir tokförbannade när dottern är 15 å de får reda på att hon har pojkvän.

Så, summa summarum, för att hjälpa döttrarna i framtiden kan det vara bra att göra en saklig orosanmälan. .

Tack för dit informativa inlägg! Precis så tänkte jag. Om vi alla la oss i lite mer, fler gör anmälningar till socialen, så kunde vi hjälpa fler bort från förtryck. Socialen kan bli ett hjälpmedel mot extremism.
Citera
2018-04-15, 22:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
OK, du vill döma två barn till döden och till ett helt odrägligt liv pga. att du inte accepterar att vi får har vilka huvudbonader vi vill i detta land? Anmäler du föräldrar till barn som bråkar om sin mössa också?

Hijaben är till för att inte upphetsa män. Att klä barn i hijab är att insinuera att barnen vistas bland pedofiler, och att barnens föräldrar både vet om detta och godkänner umgänget.
Citera
2018-04-15, 23:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hijaben är till för att inte upphetsa män. Att klä barn i hijab är att insinuera att barnen vistas bland pedofiler, och att barnens föräldrar både vet om detta och godkänner umgänget.

Det är din tolkning och syn på det hela. Jag tror dock inte soc går så långt som att se det som att föräldrarna godkänner att barnen umgås med pedofiler pga de sätter på barnen slöja och att soc därmed ska/ bör/ kommer att göra ett omedelbart tvångsomhändertagande. En orosanmälan på det temat skulle mer troligt inte tas 100% på allvar... avråder därför ts från det argumentet såvida inget annat tyder på att föräldrarna skulle godkänna pedofiler i barnens sällskap. Om så är fallet bör det däremot givetvis specificerad förtydligas och anmälas utan nåt som helst dröjsmål.
Citera
2018-04-17, 20:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Det är din tolkning och syn på det hela. Jag tror dock inte soc går så långt som att se det som att föräldrarna godkänner att barnen umgås med pedofiler pga de sätter på barnen slöja och att soc därmed ska/ bör/ kommer att göra ett omedelbart tvångsomhändertagande. En orosanmälan på det temat skulle mer troligt inte tas 100% på allvar... avråder därför ts från det argumentet såvida inget annat tyder på att föräldrarna skulle godkänna pedofiler i barnens sällskap. Om så är fallet bör det däremot givetvis specificerad förtydligas och anmälas utan nåt som helst dröjsmål.

Ponera att jag inte hört dem bråka om slöjan, men jag tror de gjort det. Och något annat vore ologiskt. Det vore bra om de fick en lektion av socialen. Hur skriver man en bra oros-anmälan? det ska vara från en mail som jag bara använder en gång. vad ska jag skriva?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback