Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 18:24
  #1
Medlem
Hejsan, jag är sjukskriven på halvtid, och jobbar genom detta bara halvtid på jobbet. Nu är det så att jag ligger back, men runt två arbetsdagar i tidbanken, som skulle behövas arbetas igen, för att inte få betala den tiden med pengar. Frågan är då, får man göra det, skulle alltså behöva arbeta mer än mina fyra timmar per dag för att lösa detta snabbt och effektivt.
Citera
2018-04-15, 18:45
  #2
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Du är sjukskriven på halvtid för att du inte klarar av att jobba mer än halvtid så vad tror du själv?
Citera
2018-04-15, 21:13
  #3
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hejsan, jag är sjukskriven på halvtid, och jobbar genom detta bara halvtid på jobbet. Nu är det så att jag ligger back, men runt två arbetsdagar i tidbanken, som skulle behövas arbetas igen, för att inte få betala den tiden med pengar. Frågan är då, får man göra det, skulle alltså behöva arbeta mer än mina fyra timmar per dag för att lösa detta snabbt och effektivt.

Tyvärr så är det ingen övertid eller flextid som gäller under sjukskrivningen. Du får egentligen inte använda flextid alls under den perioden, det är fyra timmar per dag som gäller (man får inte flytta det mellan dagar heller egentligen).

Prata däremot med din chef så kanske ni kan reglera det ändå. Chefen kan ju gå in och stryka tiden i tidbanken även om du inte rapporterar in den, beror ju lite på hur systemet ser ut. Alternativt reglera med en semesterdag eller något sådant.
Citera
2018-04-15, 21:14
  #4
Medlem
Det där är ju ett jäkligt luddigt svar. Vad skulle skillnaden vara, om jag tog på mig ett föreningsuppdrag som tar runt en halvtid, eller var på jobbet runt en halvtid? Men det ena skulle vara lagligt, men det andra skulle inte vara det?
Citera
2018-04-15, 22:21
  #5
Medlem
Jaja, var mest en nödplan för att klara av en liten topp på jobbet nu under en vecka, men får väl om inte annat börja jobba 75%, så löser det sig väl. Synd.
Citera
2018-04-16, 11:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det där är ju ett jäkligt luddigt svar. Vad skulle skillnaden vara, om jag tog på mig ett föreningsuppdrag som tar runt en halvtid, eller var på jobbet runt en halvtid? Men det ena skulle vara lagligt, men det andra skulle inte vara det?


Om Försäkringskassan fick veta om
föreningsuppdraget så skulle de kunna tänkas ifrågasätta din sjukskrivning.
Citera
2018-04-16, 12:44
  #7
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det där är ju ett jäkligt luddigt svar. Vad skulle skillnaden vara, om jag tog på mig ett föreningsuppdrag som tar runt en halvtid, eller var på jobbet runt en halvtid? Men det ena skulle vara lagligt, men det andra skulle inte vara det?
Om det du gör kan jämställas med ett förvärvsarbete eller visar att du har en arbetsförmåga som kan användas i förvärvsarbete ligger din sjukpenning pyrt till. Utrymmet för att med bibehållen ersättning utföra sysslor på fritiden är mycket begränsat - se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2006 ref. 56.
Citera
2018-04-16, 21:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Om det du gör kan jämställas med ett förvärvsarbete eller visar att du har en arbetsförmåga som kan användas i förvärvsarbete ligger din sjukpenning pyrt till. Utrymmet för att med bibehållen ersättning utföra sysslor på fritiden är mycket begränsat - se Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ 2006 ref. 56.

Där ser man, de senaste tre gångerna jag varit sjukskriven, har jag haft politiska uppdrag, som tagit minst tre timmar per vecka, dessa var inga problem att fortsätta med under sjukskrivningen, med kommentaren, att det lär ju inte bli bättre av att sitta hemma.
Citera
2018-04-16, 21:34
  #9
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Där ser man, de senaste tre gångerna jag varit sjukskriven, har jag haft politiska uppdrag, som tagit minst tre timmar per vecka, dessa var inga problem att fortsätta med under sjukskrivningen, med kommentaren, att det lär ju inte bli bättre av att sitta hemma.
Det avgörande är inte tidsåtgången utan vad du gör.
Citera
2018-04-17, 20:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Det avgörande är inte tidsåtgången utan vad du gör.

Ja, suttit på möten, och vänt på papper. Vete fan om man gör något annat som politiker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback