Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 15:27
  #1
Medlem
Har varit utomlands, glömde betala hyran och det kom en inkassokrav från Intrum Justitia. Nu visade det sig att förfallodatum på skulden var i fredags och jag kom hem idag. Loggade in på deras sidor och betalade asap, jag är då 1 bank dag sen antar jag.

Bland annat så skriver dem "Om beltaningen inte kommer in i tid kan ärendet skickas för betalningsföreläggande till Kronofogden..."

Är det lugnt för mig nu? Eller ska jag försätta oroa mig? Brukar inkassoföretag skicka påminelsen innan de skickar vidare detta till KFM?
Citera
2018-04-15, 15:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBroCoder
Har varit utomlands, glömde betala hyran och det kom en inkassokrav från Intrum Justitia. Nu visade det sig att förfallodatum på skulden var i fredags och jag kom hem idag. Loggade in på deras sidor och betalade asap, jag är då 1 bank dag sen antar jag.

Bland annat så skriver dem "Om beltaningen inte kommer in i tid kan ärendet skickas för betalningsföreläggande till Kronofogden..."

Är det lugnt för mig nu? Eller ska jag försätta oroa mig? Brukar inkassoföretag skicka påminelsen innan de skickar vidare detta till KFM?

Du borde ha ringt inkassobolaget innan du betalade. Detta för att stämma av med dem, eller ens fråga här på FB.
Citera
2018-04-15, 15:39
  #3
Medlem
Brukar vara lugnt.
Citera
2018-04-15, 15:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Du borde ha ringt inkassobolaget innan du betalade. Detta för att stämma av med dem, eller ens fråga här på FB.

Ah jag ringde dem men de hade stängt
Citera
2018-04-15, 15:51
  #5
Medlem
Zer0Shits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBroCoder
Ah jag ringde dem men de hade stängt
Ring imorgon.

z
Citera
2018-04-15, 15:55
  #6
Medlem
Det kan inte bli ett betalningsföreläggande hos KFM eftersom du nu betalt. Kommer ärendet in blir det avskrivet.
Citera
2018-04-15, 16:10
  #7
Medlem
Rör det sig om endast en bankdags försening, betalningen kommer troligen att bokföras på måndag, så ryms det inom den tidsmarginal som städse tillämpas innan ett ärende lämnas till kronofogden. Du behöver egentligen inte göra något alls, vill du säkerställa att betalningen kommit fordringsägaren tillhanda så ring i början av veckan.
Citera
2018-04-15, 17:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBroCoder
Är det lugnt för mig nu? Eller ska jag försätta oroa mig? Brukar inkassoföretag skicka påminelsen innan de skickar vidare detta till KFM?

Det VÄRSTA som kan hända (men mkt osannolikt) är att det faktiskt går till kronofogden och du behöver betala en extra avgift men du kommer inte få någon betalningsanmärkning då skulden redan är betald.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback