Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 13:21
  #1
Medlem
Hej om man vill separera nikotin från glycerin och propolynglykol vad är bästa metoden?
Vill få högre koncentration på mina e juce. Helst vill jag ha ren nikotin som jag sedan kan blanda olika smaker
Citera
2018-04-15, 13:39
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boll54321
Rent nikotin är livsfarligt att hantera och dessutom olagligt. Det räcker att du får en liten droppe på handen för att dö
Jo jag vet men jag är försiktig, vad tror ni vilken metod är bäst att isolera nikotin från glycerine och propylenglykol? Ni är bra på kemi
Citera
2018-04-28, 02:31
  #3
Medlem
Bara-Robins avatar
Vakuumdestillering.
Citera
2018-04-30, 00:55
  #4
Medlem
Bara-Robins avatar
Förresten, du säger att du vill ha högre koncentration på din E-juice. Om du ska utgå från E-juice så går du nog en jobibig omväg. Det blir dyrt och krångligt att införskaffa så mycket E-juice.
Men om du vill utgå från E-juice så kan du antingen som jag sa vakuumdestillera, eller så kan du bli av med glycerinet genom att blanda juicen med vatten och sedan separera bort glycerinet från vattnet och propylenglykolen. Sen kan du reducera bort vattnet genom att värma allt tills det når straxt över 100 grader och allt vatten är borta. Efter detta har du då nikotin löst i propylenglykol kvar. Då kan du antingen destillera bort propylenglykolen som då har lägst kokpunkt vid 188 grader.
Sen eftersom blandningar av saker med olika kokpunkter ger i sig en ny kokpunkt för de olika ämnena så får du hålla dig högre än så. Men nikotinets kokpunkt är såpass långt över propylenglykolens, då vid 250, så om du då avslutar destilleringen straxt under det så bör du ha relativt rent nikotin kvar som du sedan kan tillföra i annan E-juice.
Alternativt att du frysdestillerar bort propylenglykolen då dess fryspunkt ligger vid -60, och nikotinets vid -80, så fryser du ner det till straxt över -80 så har du relativt rent nikotin där.

Men allt detta är onödigt komplicerat. Enklast är att bara ta och köpa en jävla massa tobak från något ställe som sysslar med hemmarullade cigg eller hemmagjort snus. Blötlägg allt vatten och låt stå ett tag.
Koka sedan bort vattnet vilket du vet när temperaturen på oljan du har kvar är en bit över 100 grader, och du har en oljig substans kvar.
Detta är billigast och effektivast. Tillför sedan detta till din E-juice. Men var försiktig för nikotin är väldigt giftigt, och att handskas med så stora mängder är verkligen livsfarligt. Jag tror man kan dö av mängden nikotin du får ut av ett ciggpaket, vilket är typ 20 gram tobak, vilket ger typ... 160 mg nikotin.
Nackdelen med detta är att du får med dig fler vattenlösliga ämnen från tobaken som du kanske inte vill ha, och som potentiellt är farliga. Jag har inte koll på ämnena i tobak, men hur som helst så kommer det vara avsevärt mycket mera hälsosamt än att röka brinnande kolväten då du bara förångar nikotinet, och potentiellt de andra ämnena.

Vill du vara mer försiktig så köp ett paket så starka nikotin sugtabletter du bara kan. Mal ner dessa, blanda med vatten och låt dra. Reducera bort vattnet och det du har kvar är nikotin och ämnen som i princip är ofarliga att andas in ånga av.
Citera
2018-04-30, 13:37
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Enklast är att bara ta och köpa en jävla massa tobak från något ställe som sysslar med hemmarullade cigg eller hemmagjort snus. Blötlägg allt vatten och låt stå ett tag.
Koka sedan bort vattnet vilket du vet när temperaturen på oljan du har kvar är en bit över 100 grader, och du har en oljig substans kvar.
Det testade jag en gång. Men jag kokade aldrig den, så det var väl inte ren nikotin, den var väl troligen blandad med vatten. Fick ut en sån här ampull med septumförsedd förslutning på 50 ml. Använde ett paket löstobak, typ John Silver o lite vatten, alltså endast ca 50 ml, men lät det blandas, pressas o ligga o dra länge. Ganska brun vätska i.a.f. Men jag injicerade det i julgran som dog några dagar senare...
Citera
2018-05-01, 19:09
  #6
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det testade jag en gång. Men jag kokade aldrig den, så det var väl inte ren nikotin, den var väl troligen blandad med vatten. Fick ut en sån här ampull med septumförsedd förslutning på 50 ml. Använde ett paket löstobak, typ John Silver o lite vatten, alltså endast ca 50 ml, men lät det blandas, pressas o ligga o dra länge. Ganska brun vätska i.a.f. Men jag injicerade det i julgran som dog några dagar senare...

Det är ju ca. 50 gram tobak i ett sådant paket med löstobak. Och ca. 8 mg nikotin / gram tobak. Så hade du 50 ml av det så hade du 50 x 8 = 400 mg nikotin där. Jag har hört att nikotinet från ett ciggpaket är tillräckligt för att döda, vilket består av 20 gram, så 20 ml, eller då 2 cl hade räckt för att att nå LD50 på det där. Farligt farligt. Hade du reducerat ner det så hade du inte riktigt nått ner till 400 mg eftersom det säkert förljer med lite annan vattenlöslig skit, men du lär ha kommit under grammet. Och att peta i någon 40 mg av någonting på ett eller annat sätt är ju inte jättesvårt, om man nu känner för det. Att din julgran dog lär nikotinet bidragit till i allra högsta grad! :P
Man ska ha respekt för detta, vilket jag vet att du har, men andra som pysslar med sådant.

Själv har jag gjort tvärtom, att jag extraherat nikotinet ur tobaken för att sedan slänga nikotin-vattenlösningen för att sedan torka tobaken som då inte längre innehåller något nikotin. Detta för att få ett bra material att blanda ut andra rökbara örter med för att slippa nikotinet.

I fallet med granen så har jag dock inte en anning om vad som kan ha hänt eftersom den inte har något nervsystem, men att nikotin verkar på andra plantor via olika mekanismer är ju inte helt otroligt det heller. Intressant!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback