Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 12:24
  #1
Medlem
loxas avatar
Jag har en 8 år gammal skrivare som jag inte använder längre och tänkte ge bort på någon gratissida.

Går detta att göra utan att man själv utsätter sig för någon risk om personen som tar skrivaren skulle begå brott med den?

Jag är medveten om att papper som skrivs ut kan spåras genom steganografi, men drabbar det den gamla ägaren?
Citera
2018-04-15, 12:27
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Utskrifter kan faktiskt kopplas till en viss skrivare, men då det inte finns något register över skrivar-ägare, kan en utskrift förstås inte kopplas till en viss person!
Citera
2018-04-15, 12:37
  #3
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Utskrifter kan faktiskt kopplas till en viss skrivare, men då det inte finns något register över skrivar-ägare, kan en utskrift förstås inte kopplas till en viss person!

TS skulle ju dock ha kunnat skrivit ut någonting tidigare som ligger hos myndigheterna. Då kan det avgöras ifall papprena är utskrivna av samma skrivare, och på så vis kan TS bli ifrågasatt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_steganography
Citera
2018-04-15, 12:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag har en 8 år gammal skrivare som jag inte använder längre och tänkte ge bort på någon gratissida.

Går detta att göra utan att man själv utsätter sig för någon risk om personen som tar skrivaren skulle begå brott med den?

Jag är medveten om att papper som skrivs ut kan spåras genom steganografi, men drabbar det den gamla ägaren?

Det är ingen fara, den kommer inte att kopplas till dig.
Citera
2018-04-15, 13:07
  #5
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Det är ingen fara, den kommer inte att kopplas till dig.

Ibland krävs det ju att man registrerar skrivaren för att få uppdateringar osv och då blir den ju säkert spårbar.

TS hur många vill ha en gammal skrivare? oftast är dom ju helt utdaterade för nya datorer.
Köpte själv en ny dator för några år sedan och skrivaren jag hade var knappt använd, inte sjutton funkade den, bara att slänga och köpa en ny.Dom kostar ju inte mycket heller idag.
Citera
2018-04-15, 13:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ibland krävs det ju att man registrerar skrivaren för att få uppdateringar osv och då blir den ju säkert spårbar.

TS hur många vill ha en gammal skrivare? oftast är dom ju helt utdaterade för nya datorer.
Köpte själv en ny dator för några år sedan och skrivaren jag hade var knappt använd, inte sjutton funkade den, bara att slänga och köpa en ny.Dom kostar ju inte mycket heller idag.

När fungerande saker är gratis kommer folk direkt och vill ha.
Citera
2018-04-15, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag har en 8 år gammal skrivare som jag inte använder längre och tänkte ge bort på någon gratissida.

Går detta att göra utan att man själv utsätter sig för någon risk om personen som tar skrivaren skulle begå brott med den?

Jag är medveten om att papper som skrivs ut kan spåras genom steganografi, men drabbar det den gamla ägaren?

jag ger aldrig bort något till okända. jag demolerar och kastar.
Citera
2018-04-15, 13:18
  #8
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
TS hur många vill ha en gammal skrivare? oftast är dom ju helt utdaterade för nya datorer.
Köpte själv en ny dator för några år sedan och skrivaren jag hade var knappt använd, inte sjutton funkade den, bara att slänga och köpa en ny.Dom kostar ju inte mycket heller idag.

Jag hade slängt den vid en återvinningscentral om jag bott i närheten av en sådan.
Men nu känns det smidigare att någon kommer till min dörr och hämtar upp den 10kg tunga mackapären.

Har tidigare gett bort en gammal TV som strulade och det var många som var intresserade, antar att de har ett värde i elektronikskrot om man plockar isär sakerna.
__________________
Senast redigerad av loxa 2018-04-15 kl. 13:29.
Citera
2018-04-15, 13:40
  #9
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför ens riskera skit? Kassera istället.
Citera
2018-04-15, 14:42
  #10
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varför ens riskera skit? Kassera istället.
Därför att i ett fungerade samhälle hjälper man sin nästa.
Varför ens skriva här om man har den inställningen?
Citera
2018-04-15, 14:45
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Därför att i ett fungerade samhälle hjälper man sin nästa.
Varför ens skriva här om man har den inställningen?

I ett fungerade samhälle har den nästa råd att köpa sig en egen ny skrivare för nu vad det kostar 1000 spänn. Detta med allmosor tyder på ett samhälle som jag inte faktiskt vill leva i.
Citera
2018-04-15, 14:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Jag har en 8 år gammal skrivare som jag inte använder längre och tänkte ge bort på någon gratissida.

Går detta att göra utan att man själv utsätter sig för någon risk om personen som tar skrivaren skulle begå brott med den?

Jag är medveten om att papper som skrivs ut kan spåras genom steganografi, men drabbar det den gamla ägaren?

Risken är minimal så det kan du lugnt göra. Frågan är hur stor nytta någon kan ha av en så gammal skrivare.

Hur begår man brott med en skrivare förresten, genom att kasta den på någon? Eller kanske kopiera sedlar? Det sistnämnda är knappast aktuellet med din skrivare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback