Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 09:44
  #1
Medlem
borrizs avatar
Internet dyker där hemma, hur avgör jag om det beror på ISP eller om routern är på väg ut?
Citera
2018-04-15, 11:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Internet dyker där hemma, hur avgör jag om det beror på ISP eller om routern är på väg ut?

Koppla bort routern och kör med kabel direkt in i väggen?
Citera
2018-04-15, 11:29
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Öppna kommandotolken (tryck på förstoringsgladet nere till vänser och skriv cmd och klicka på kommandotolken ovanför när den dyker upp i söklistan)

skriv i kommandotolken: ipconfig (och tryck på retur).

Leta rätt på Default Gateway i det som skrivs ut och notera ip adressen (något av typen 192.168.1.1 vanligen)

skriv: ping 192.168.1.1 (eller annan adress som stod).

om du får svar med angivande av av tider i ms och "packets lost" är 0 så funkar din koppling till routern normalt.

Pröva sedan att skriva: ping 8.8.8.8

Det testar förbindelsen till omvärlden via din ISP och skall ge samma resultat frånsett att tiderna i ms är lite längre. Normal 20-30ms.
Citera
2018-04-15, 12:01
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Koppla bort routern och kör med kabel direkt in i väggen?
Eftersom hela familjen brukar vara inkopplad, så blir det nog köbildning.

Skämt åsido, hur kollar jag om det är routern det är fel på?
Citera
2018-04-15, 21:53
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom hela familjen brukar vara inkopplad, så blir det nog köbildning.

Skämt åsido, hur kollar jag om det är routern det är fel på?

Logga in på den och kolla status på WAN. Har routern fått en adress på WAN?
Citera
2018-05-09, 03:42
  #6
Medlem
DiamantTjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom hela familjen brukar vara inkopplad, så blir det nog köbildning.

Skämt åsido, hur kollar jag om det är routern det är fel på?
Tror du missuppfattade herrns inlägg. Om du kopplar in t,ex din dator i ett nätverksuttag och internet förblir långsamt så kan det vara din isp som strular och inte routern. Är inte på något vis säker på denna metod men det låter logiskt i mina öron.
Citera
2018-05-09, 04:28
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Eftersom hela familjen brukar vara inkopplad, så blir det nog köbildning.

Skämt åsido, hur kollar jag om det är routern det är fel på?
Det är inte menat att du ska ha det så permanent såklart, om du kopplar in en dator direkt till uttaget och allt är frid och fröjd så ligger felet antingen i routern eller i familjens övriga utrustning.

Detta är det första man ska göra när bredbandet strular, fortsätter det så testar man med en annan kabel och eller dator tills man har uteslutit så många felkällor som möjligt.

Därefter kan du kontakta din ISP för vidare hjälp.

//tripportreat
Citera
2018-05-23, 10:28
  #8
Medlem
zixls avatar
Inte för att detta hjälper dig kanske, men jag gjorde så som det har nämnts här tidigare när jag tyckte att min wifi fick för lite dl speed, då tog jag bort min router och kopplade min switch med ap direkt till mitt fibermodem och fick ut det dubbla i speed, jag bytte router och nu är jag nöjd. Jag vet ju inte varför min hemmabyggda router inte fixade wifi genomströmmningen från en ap på samma switch på ett korrekt sätt när mina kabelanslutningar fick fullspeed men det är ju fixat med routerbyte så det är ju löst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback