Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 21:01
  #13
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Ja. Fast jag förstår inte på vilket sätt variabeln är kopplad till det som är föränderligt.

http://www.bilddump.se/bilder/201804...5.194.4.84.png

Där ser man att $name = $_GET['name'] men hur vet jag att den kopplas till name i funktion <li> i html-dokumentet?

Ibland finns det flera ställen där det står "name", hur vet jag då att den hämtar in rätt name?
Skriver man Email så kan det stå: Email <input type="email" name="email" value="20">[massa annan text.........].

Och hur vet jag att det ska stå "email" vid "type="? och inte text?
Länken funkar inte.

Superglobalen $_GET kommer leta i det som skickas till din webserver med HTTP get, det som står inom hakparanteserna är nyckeln den kommer leta efter.

nameattributet måste vara unikt i det formulär du försöker skicka, annars funkar det såklart inte.

Nybörjarvänlig läsning:
https://html.com/attributes/input-name/

Typen email är ny för html5, den hintar webläsare och andra devices om vad fältet kommer innehålla för information. På tablets och telefoner är detta speciellt användbart eftersom de då kan rita ut ett tangentbord åt användaren, är det så att det är ett numberfält är det ju onödigt att visa upp ett stort tangentbord på en redan väldigt begränsad yta, då räcker det för telefonen att visa upp ett numeriskt tangentbord bara.
Citera
2018-04-17, 21:01
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
För att det är en e-postadress som ska anges i fältet? Övriga typer hittar du här: https://developer.mozilla.org/en-US/.../Element/input

I övrigt är dina frågor väldigt ostrukturerade och oklara.
Jag vet. Jag började för några dagar sen.

Aja tack iaf.

Proton, nu förstår jag.
__________________
Senast redigerad av goldcashier 2018-04-17 kl. 21:08.
Citera
2018-04-17, 21:13
  #15
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Jag vet. Jag började för några dagar sen.

Aja tack iaf.

Proton, nu då?

http://www.bilddump.se/bilder/201804...5.194.4.84.png
Ja nu gick det betydligt bättre.

Som synes skickas name med som en del av din url, allt som står bakom ? kallas querystring och kan tas emot som parametrar på webservern.

li i ditt fall är inte en funktion, det är en tagg.

länken i li-taggen pekar på hello.php. nyckeln "name" kommer även skickas till webservern, med värdet Michael i den första länken.

Det som händer i din hello.php är att du tar emot anropet, kollaar igenom superglobalen $_GET efter nyckel name och sedan skriver du ut värdet du läst av.
Citera
2018-04-18, 10:15
  #16
Avstängd
<p>Price: <input type="text" name="price" size="5"></p>
<p>Quantity: <input type="number" name="quantity" size="5" min="1" value="2"></p>
<p>Discount <input type="text" name="discount" size="5"></p>
<p>Tax: <input type="text" name="tax" size="5"> (%)</p>


Jag begriper inte varför alla får type="text" förutom quantity som får number. Varför? Alla borde vara numbers eftersom man ska skriva nummer och inte text. Förklaring?
Citera
2018-04-18, 10:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
<p>Price: <input type="text" name="price" size="5"></p>
<p>Quantity: <input type="number" name="quantity" size="5" min="1" value="2"></p>
<p>Discount <input type="text" name="discount" size="5"></p>
<p>Tax: <input type="text" name="tax" size="5"> (%)</p>


Jag begriper inte varför alla får type="text" förutom quantity som får number. Varför? Alla borde vara numbers eftersom man ska skriva nummer och inte text. Förklaring?

Var har du hittat den koden? Ja, jag håller med om att alla fält borde kunna ha type="number". Det är svårt att säga varför det inte är så. Kanske har personen som skrivit koden slarvat, haft tidsbrist eller haft någon smart bakomliggande tanke. Det är trots allt människor som skriver kod (än så länge...), så koden ser inte alltid ut som i standarder och specifikationer.
Citera
2018-04-18, 11:08
  #18
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
<p>Price: <input type="text" name="price" size="5"></p>
<p>Quantity: <input type="number" name="quantity" size="5" min="1" value="2"></p>
<p>Discount <input type="text" name="discount" size="5"></p>
<p>Tax: <input type="text" name="tax" size="5"> (%)</p>


Jag begriper inte varför alla får type="text" förutom quantity som får number. Varför? Alla borde vara numbers eftersom man ska skriva nummer och inte text. Förklaring?

Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Var har du hittat den koden? Ja, jag håller med om att alla fält borde kunna ha type="number". Det är svårt att säga varför det inte är så. Kanske har personen som skrivit koden slarvat, haft tidsbrist eller haft någon smart bakomliggande tanke. Det är trots allt människor som skriver kod (än så länge...), så koden ser inte alltid ut som i standarder och specifikationer.
Svaret finns kanske på https://www.isotoma.com/blog/2012/03...ats-in-chrome/ möjligen, dvs man har inte fått det att funka i chrome, så istället för att fixa problemet på rätt sätt har man bara kastat in text för att få det att funka.
Citera
2018-04-18, 11:28
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Var har du hittat den koden?

Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Svaret finns kanske på[...]

Nu ser jag skillnaden. I type="number" så får man två pilar (uppåt och nedåt) där man kan välja antal. I de andra rutorna finns enbart en textruta där man fritt kan sätta priset själv.

Boken jag kör är PHP for the web upplaga 5. Aja tack länken!
Citera
2018-04-18, 12:01
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Svaret finns kanske på https://www.isotoma.com/blog/2012/03...ats-in-chrome/ möjligen, dvs man har inte fått det att funka i chrome, så istället för att fixa problemet på rätt sätt har man bara kastat in text för att få det att funka.

Ah, smart! Så är det nog.

Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Nu ser jag skillnaden. I type="number" så får man två pilar (uppåt och nedåt) där man kan välja antal. I de andra rutorna finns enbart en textruta där man fritt kan sätta priset själv.

Jag förstod inte att det var skillnaden mellan text och number du undrade över? Men ja, många webbläsare sätter pilar på number-fält. Du kan dock fritt sätta innehållet i ett number-fält också - du behöver inte använda pilarna. Flera mobila webbläsare visar ett speciellt siffertangentbord när du ska skriva in något i ett number-fält, vilket är väldigt praktiskt.
Citera
2018-04-28, 15:44
  #21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Ah, smart! Så är det nog.



Jag förstod inte att det var skillnaden mellan text och number du undrade över? Men ja, många webbläsare sätter pilar på number-fält. Du kan dock fritt sätta innehållet i ett number-fält också - du behöver inte använda pilarna. Flera mobila webbläsare visar ett speciellt siffertangentbord när du ska skriva in något i ett number-fält, vilket är väldigt praktiskt.

Jag ska bli tydligare. Behöver lite hjälp med denna. Varför får jag inte ut värdet på min array?

$nummer = [
'1' => 'ett',
'2' => 'two',
'3' => 'drei'];

for ($n = 0; $n < count($nummer);
$n++) {
print "The value is $nummer[$0]";
}
Citera
2018-04-28, 19:22
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Jag ska bli tydligare. Behöver lite hjälp med denna. Varför får jag inte ut värdet på min array?

$nummer = [
'1' => 'ett',
'2' => 'two',
'3' => 'drei'];

for ($n = 0; $n < count($nummer);
$n++) {
print "The value is $nummer[$0]";
}
För att du inte har nån variabel som heter som du skrivit i print-satsen? För att ditt index i for-satsen inte följer indexeringen i $nummer?
Citera
2018-04-28, 21:37
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsegg
För att du inte har nån variabel som heter som du skrivit i print-satsen? För att ditt index i for-satsen inte följer indexeringen i $nummer?
Hmm.. Jag har definierat den som en array ovanför. Borde inte det räcka?
$nummer är allt det som står ovan. Jag löste det men förstår inte varför det är så.
Citera
2018-05-17, 12:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Hmm.. Jag har definierat den som en array ovanför. Borde inte det räcka?

"Den"? Betyder det variabeln 0 eller nummer ? $-tecknet är prefix för variabelnamn i PHP, så du har 2 variabler i din print-sats, iallafall den från föregående inlägg:
Kod:
print "The value is $nummer[$0]"

Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
$nummer är allt det som står ovan. Jag löste det men förstår inte varför det är så.

Jag är inte säker på vad det där innebär, du har inte berättat hur du löste problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback