Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-15, 03:00
  #1
Medlem
"Deprimerade personer som inte ätit antidepressiva läkemedel uppvisar en högre grad av inflammation i hjärnan jämfört med dem som medicinerar.

Det visar en ny kanadensisk studie som presenteras i tidskriften Lancet Psychiatry.

– Inflammationen leder till att nervceller dör vilket bland annat påverkar våra kognitiva förmågor. När hjärnan blir inflammerad kan den inte bearbeta och tolka intryck och koncentrationen försämras, säger Martin Samuelsson, överläkare på psykiatriska kliniken vid Universitetssjukhuset i Linköping.

Frågan som forskarna vill ha svar på är om det är inflammationen som leder till depression – eller vice versa."

" Hjärninflammationen läker och cellerna återbildas när man behandlas med antidepressiv medicin.

– Inflammationen går tillbaka när patienterna börjar med SSRI, säger Martin Samuelsson."

Vas säger ni? Jag personligen tror att man inte blir smartare av att ha en obehandlad depression i alla fall.
Men samtidigt ver jag att många depressioner går över inom 6-12 månader så att kränga ut mer SSRI till folket kanske inte är lösningen.
Citera
2018-04-15, 07:21
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Vas säger ni? Jag personligen tror att man inte blir smartare av att ha en obehandlad depression i alla fall.
Men samtidigt ver jag att många depressioner går över inom 6-12 månader så att kränga ut mer SSRI till folket kanske inte är lösningen.

Nej smaratare blir man knappast. Antagligen är det inte positivt att gå och tänka nattsvarta tankar i 6-12 månader heller eftersom hjärnan är plastisk och bygger om kopplingar hela tiden. Har man byggt dessa "nattsvarta" banor så är nog risken större att drabbas av nya depressioner.

Sedan innebär en obehandlad depression risk för att hamna i missbruk, risk för självmord osv.

Oaktat allt ovanstående så skulle man knappast säga till någon med en fysisk sjukdom att de inte behöver symtomlindring efters som det går över så småningom.

Artrossmärta i leder kommer ofta i skov men vi skulle inte säga att patienten bör stå ut med smärta vid varje steg bara för att det blir bättre om tre månader.

Vi skulle inte säga till patienten med inflammatorisk tarmsjukdom att det är OK att ha rännskita 10 gånger om dagen i ett halvår för att det blir bättre sen.

Om det är bäst med medicin, psykoterapi eller en kombination är en annan diskussion som jag inte går in på här men att det skulle "krängas" SSRI till folket kan man nog inte påstå. Ett års behandling med standardpreparat kostar några enstaka hundralappar om året i slutledet.

Det som man tjänar pengar på att "kränga" är nya preparat där man gör ibland tveksamma studier som visar att de skulle vara mycket bättre än existerande mediciner när den verkliga extra nyttan är rätt marginell eller ingen alls.
Citera
2018-04-15, 08:41
  #3
Medlem
EbolaTillAlla, intressant att du pratar om "neuroplasticity". Lyssnade precis på en TED-video om det. Så ska gräva ner mig lite mer i det.

Att bota en inflammation med SSRI, det låter ju väldigt konstigt. Varför skulle en inflammation försvinna av det? Jag tar SNRI och är segare än förut i tankegången. Får inte nånting gjort. Men det är rätt skönt att slippa leva normalt.

Det finns väl hyfsat nya studier som visar att antiinflammatorisk medicin som förövrigt är receptfri kan påverka en depression positivt? Jag tror mer på att dom skulle kunna hjälpa hjärnan än SSRI, SNRI mf.
Citera
2018-04-15, 11:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FactOrFiction

Att bota en inflammation med SSRI, det låter ju väldigt konstigt. Varför skulle en inflammation försvinna av det? Jag tar SNRI och är segare än förut i tankegången. Får inte nånting gjort. Men det är rätt skönt att slippa leva normalt.

Det vet man inte ännu.
Nästa steg är en studie där man ska försöka se hur det hela hänger ihop. Är det depressionen som leder till inflammation eller tvärtom. Det är ju sedan tidigare bevisat att depression leder till att man får ökat risk för hjärt- och kärlsjukdomar och det beror på att stress hormonerna ökar i kroppen.

Kan ju vara så att depression ökar eller minskar någon substans i kroppen / hjärnan så att hjärnan tar en smäll och utvecklar inflammation. Sen kanske SSRI återställer balansen och hjärnan läker sig själv.

Alltså inte att själva medicinen läker hjärnan utan att hjärnan själv gör det när man mår bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback