Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 02:55
  #1
Avstängd
Ekonomistas avatar
Fick information från någon om att iran ska ha blivit attackerad av israel, jag har inga källor och vet inte om personen ljuger.

Men med tanken på tillståndet i syrien så kan det vara sant?

har någon mer information?

källa:https://www.mirror.co.uk/news/world-...ombed-12365108

iransk bas i syrien har blivit attackerad.
Citera
2018-04-15, 04:07
  #2
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Fick information från någon om att iran ska ha blivit attackerad av israel, jag har inga källor och vet inte om personen ljuger.

Men med tanken på tillståndet i syrien så kan det vara sant?

har någon mer information?

källa:https://www.mirror.co.uk/news/world-...ombed-12365108

iransk bas i syrien har blivit attackerad.

Oroande!

Jag undrar om det inte kan ha ett samband med att Israels premiärminister, Benjamin Netanyahu, igår sa att de i Februari sköt ner en Iransk beväpnad drönare som befann sig i Israeliskt luftrum. Den skulle tydligen, enl Israel, ha lyft från en iransk bas i norra Syrien.

Jag har förståss ingen aning om det stämmer att Iran skickat en drönare till Israel. Men Iran avskyr ju verkligen Israel så det finns ju en logik i det. Och andra sidan varför skickade de bara en? En enda kan ju knappast orsaka någon större skada. Det enda den kan göra är ju att reta upp Israel. Men det kanske var själva tanken? Och det vi ser nu är resultatet? Men vad kan Iran vinna på det? En förevändning att svara på attacken?
Citera
2018-04-15, 07:50
  #3
Avstängd
Ser flera rapporter om det, kan inte konfirmera dock.

Men inte omöjligt, här är varför.

The greater israel project.

israel vill expandera men det går inte så länge Syrien och Iran är i vägen.
Citera
2018-04-15, 10:09
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Oroande!

Jag undrar om det inte kan ha ett samband med att Israels premiärminister, Benjamin Netanyahu, igår sa att de i Februari sköt ner en Iransk beväpnad drönare som befann sig i Israeliskt luftrum. Den skulle tydligen, enl Israel, ha lyft från en iransk bas i norra Syrien.

Jag har förståss ingen aning om det stämmer att Iran skickat en drönare till Israel. Men Iran avskyr ju verkligen Israel så det finns ju en logik i det. Och andra sidan varför skickade de bara en? En enda kan ju knappast orsaka någon större skada. Det enda den kan göra är ju att reta upp Israel. Men det kanske var själva tanken? Och det vi ser nu är resultatet? Men vad kan Iran vinna på det? En förevändning att svara på attacken?

Den kan ju ha hamnat på villovägar också.
Citera
2018-04-15, 18:54
  #5
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den kan ju ha hamnat på villovägar också.

Det är förståss mycket möjligt. Låt oss hoppas att så är fallet.

Om t.ex. Sverige haft en fullt beväpnad drönare vi förlorat kontrollen över hade vi ju omedelbart kontaktat våra grannländer, speciellt åt det hållet den bedömts varit på väg mot. Varpå de direkt försökt få kontrollen över den och annars skjutit ner den. En händelse som försvarsmakten nog gjort sitt bästa för aldrig skulle kommit ut.

Nu är ju inte Iran och Israel direkt bästa vänner, men trots det kan jag tycka att Iran borde kontaktat Israel för att undvika att riskera att de missuppfattar situationen som ett anfallsförsök.
Citera
2018-05-06, 11:31
  #6
Medlem
Reporter: "Har Israel massförstörelsevapen?"
Näsa: "........"

https://www.youtube.com/watch?v=2qFuFmLOFsA
Citera
2018-05-10, 19:33
  #7
Medlem
läste nyss att israel säger sig ha slagit ut all iranskt infrastruktur på syriskt mark.
om detta stämmer så är det intressant att veta vem/vilka från fiendelinjen som informerar israel.
Citera
2018-05-10, 19:37
  #8
Medlem
Piuss avatar
Tvärtom, Iran attackerade Israel som svarade med att bomba Iranska mål i Syrien. Expressen
Citera
2018-05-12, 22:38
  #9
Medlem
Jag tycker att den här tråden är en hittepå-tråd där varje användare som är emot Iran ges chansen att uttala sig!

Vadå Iran attackerad av Israel??? När då?
Har Iran baser i Syrien? Intressant, kan vi se några bilder på sådana baser?

Ni kanske blandat ihop Ryssland med Iran?
Citera
2018-05-12, 23:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tycker att den här tråden är en hittepå-tråd där varje användare som är emot Iran ges chansen att uttala sig!

Vadå Iran attackerad av Israel??? När då?
Har Iran baser i Syrien? Intressant, kan vi se några bilder på sådana baser?

Ni kanske blandat ihop Ryssland med Iran?

Vad du TYCKER är helt oväsentligt. Du kan ju testa att läsa länkarna som har postats i tråden innan du börjar fjanta dig och ställa dumma frågor om förväxling av Iran och Ryssland, i din iver att kräkas iransk propaganda.
Citera
2018-05-12, 23:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Vad du TYCKER är helt oväsentligt. Du kan ju testa att läsa länkarna som har postats i tråden innan du börjar fjanta dig och ställa dumma frågor om förväxling av Iran och Ryssland, i din iver att kräkas iransk propaganda.

De länkar som finns presenterar ingen fakta! Expressen är inte en trovärdig källa. Iran har ej blivit attackerad AV Israel.
Citera
2018-05-12, 23:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomista
Fick information från någon om att iran ska ha blivit attackerad av israel, jag har inga källor och vet inte om personen ljuger.

Men med tanken på tillståndet i syrien så kan det vara sant?

har någon mer information?

källa:https://www.mirror.co.uk/news/world-...ombed-12365108

iransk bas i syrien har blivit attackerad.

Vad jag vet så har Israel anfallit minst två mål i Damaskus-området. Det ena är ett par byggnader tillhörande Damaskus internationella flygplats och Mezzeh flygbas. Här förstördes även ett Pantsir S-1 system. Det andra är en "bas" nordväst om Al-Kiswah (södra Damaskus), vilken ska ha blivit totalförstörd. Den sistnämnda används av Iranska styrkor (Quds).
__________________
Senast redigerad av armatura 2018-05-12 kl. 23:52.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback