Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 23:15
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Var får man tag på gula morötter? Orange morötter smakar så illa när man tillagar dem. Det finns dock bara orange morötter i vanliga matbutiker, vilket är ganska dåligt.
Citera
2018-04-14, 23:41
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Var får man tag på gula morötter? Orange morötter smakar så illa när man tillagar dem. Det finns dock bara orange morötter i vanliga matbutiker, vilket är ganska dåligt.

Du får nog vänta till sommaren.
Citera
2018-04-15, 00:35
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Apropå morötter... någon gång någonstans har jag hört att morötterna ifrån början var bleka (nästan vita)... men avlade fram en annan färg för att göra dom mer "aptitliga" typ... eller bara färgranna... har någon hört något liknande? eller kan det varit för att skilja dem ifrån andra rötter?
Citera
2018-04-17, 02:02
  #4
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Apropå morötter... någon gång någonstans har jag hört att morötterna ifrån början var bleka (nästan vita)... men avlade fram en annan färg för att göra dom mer "aptitliga" typ... eller bara färgranna... har någon hört något liknande? eller kan det varit för att skilja dem ifrån andra rötter?

Den ursprungliga asiatiska varianten var från början starkt violett. Den kom till Europa via Spanien och efter det sattes en mer intensiv förädling av grödan igång. Fram till 1500-talet var den violett, purpur, röd eller svart. Under 1600-talet kom en blekgul mutation fram och under 1700-talet fick holländarna fram den orange morot som är vanlig idag.

Källa, Wikipedia.
Citera
2018-04-17, 14:55
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Den ursprungliga asiatiska varianten var från början starkt violett. Den kom till Europa via Spanien och efter det sattes en mer intensiv förädling av grödan igång. Fram till 1500-talet var den violett, purpur, röd eller svart. Under 1600-talet kom en blekgul mutation fram och under 1700-talet fick holländarna fram den orange morot som är vanlig idag.

Källa, Wikipedia.

Det var som attan! Jaja blekgul kan man ju om man verkligen vill kanske se som blekvit :-)

Tack för svaret!
Citera
2018-04-20, 00:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Var får man tag på gula morötter? Orange morötter smakar så illa när man tillagar dem. Det finns dock bara orange morötter i vanliga matbutiker, vilket är ganska dåligt.

Det kanske är du som tillagar dem fel i så fall? Antar att de smakar okej när de är råa, eftersom du bara pratar om tillagade morötter som smakar illa. Det är det som får mig att fundera på om något blir galet när du tillagar dem.

Annars går det att köpa frysta gula morötter. Visst, jag har bara sett det i rotfruktsblandningar/grönsaksblandningar, så man kan inte köpa endast gula morötter. Men man kan alltid sortera grönsaksblandningen, och lägga alla gula morötter i en hög för att sedan använda dem.
Citera
2018-04-20, 00:10
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det kanske är du som tillagar dem fel i så fall? Antar att de smakar okej när de är råa, eftersom du bara pratar om tillagade morötter som smakar illa. Det är det som får mig att fundera på om något blir galet när du tillagar dem.

Annars går det att köpa frysta gula morötter. Visst, jag har bara sett det i rotfruktsblandningar/grönsaksblandningar, så man kan inte köpa endast gula morötter. Men man kan alltid sortera grönsaksblandningen, och lägga alla gula morötter i en hög för att sedan använda dem.

Jag har aldrig gillat tillagade morötter. Inte som barn och inte som vuxen, råa kan jag dock äta utan problem. Jag provade köpa frysta gula morötter som var i en mix med vanliga morötter. Tycker att tillagade gula morötter smakade bättre faktiskt. Men vill köpa gula som är färska.
Citera
2018-05-02, 21:25
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Var får man tag på gula morötter? Orange morötter smakar så illa när man tillagar dem. Det finns dock bara orange morötter i vanliga matbutiker, vilket är ganska dåligt.
Två veckor innan du frågade detta var jag på Jorberga biogasanläggning utanför Trelleborg och då hade de fått ett lass med flera ton gula morötter som de skulle mala ner och göra biogas av. De hade fått dem från någon handlare eller odlare som sa att de sålde för dåligt så de fick slänga dem. Jag tyckte de såg fina ut men har aldrig smakat några sådana. Det verkar som att säljare och köpare inte riktigt funnit varandra i alla lägen.
Citera
2018-07-03, 21:57
  #9
Medlem
Isnatts avatar
Gula morötter är inte lika goda råa som orangea morötter. Tycker mig se dom ibland i vanliga butiker, men kollar inte aktivt efter dom.
På jobbet kan jag beställa orangea, gula, lila och vita tror jag. Har gått upp kraftigt i pris senaste månaderna dessutom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback