Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-26, 23:20
  #85
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Kan ett högtryck vara för evigt i teorin?
Citera
2018-05-27, 23:44
  #86
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vattentemperaturen har visst gått upp ända till 18 plusgrader nu på sina ställen.

Norra Själland kommer nog snart gå upp mot 20 plusgrader inne i vikarna.

Annars är det hela Kattegatt som värms upp nu, även mitt ute i havet vid danska Läsö (som ju ligger mitt mellan norra Halland och danska Jylland, rakt ovanför Själland typ).

Jag vet inte när det senast var så varmt i havet så tidigt.
18 plusgrader brukar ju inte kunna avnjutas förrän slutet av juni typ.
Och det bara fortsätter.

Högtrycket värmer havet utan att några heltäckande moln kan dämpa solenergin.
Och högtrycket ser ut att kunna fortsätta fram åtminstone 14 dagar till.


Med tanke på att de högre temperaturena jämnar ut temperaturskillnaderna från Golfströmmen i väster, så kanske det kommer att resultera i att sällsyntare fiskarter kan börja söka sig in mot svensk farvatten?
Och med dem, även efterföljande rovfiskar och däggdjur (valar och delfiner).

Tex stora sillstim - som på medeltiden - som kommer att locka med sig stora tonfiskstim. Och delfiner.
Fast det är kanske för mycket att hoppas på ...
Vad är det för hemskt som ser ut att hända runt 4-5 Juni? Ser inte bra ut....
Citera
2018-05-28, 06:53
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är det för hemskt som ser ut att hända runt 4-5 Juni? Ser inte bra ut....

Då sägs det, i alla fall i Uppsala, bli lite mer normal temperatur för årstiden, enligt https://www.klart.se/se/uppsala-län/väder-uppsala.
Citera
2018-05-28, 10:29
  #88
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad är det för hemskt som ser ut att hända runt 4-5 Juni? Ser inte bra ut....
Det är jetströmmen som sveper rakt genom Skandinavien, rakt på mitten av Sverige typ.
Som vid det datumet krockar med ett lågtryck ovanför norra Sverige som får jetströmmen att vinkla sig ner in i Bottenviken/Östersjön typ efter att det passerat och hamnat vid Kolahalvön.
Till det har vi ett lågtryck vid Rumänien, Svarta havet, som arbetar för att dra ner strömmen neråt.
Dvs ju mer jetströmmen fångas upp av det lågtryckets virvel, ju mer påverkas vi av det.
Dvs det är ett dåligt läge, för då kommer ju det att fungera som en motor för vindar från norr, från nordpolen, som då blir hjälpta av jetströmmen ner på sin färd genom östra Sverige.

Det blir kanske snö uppe vid Nordkap då.
Åtminstone ser det ut som minusgrader.
Men det blåser inte Genom jetströmmen, den ligger som en mur som skiljer nordöstra Sverige från sydvästra.


Men jag har sett dessa tendenserna redan flera veckor tillbaka, och det har alltid förändrats.
De dyker upp i avlägsna prognoser, för att sen försvinna. Ibland stannar det kvar i prognoserna några dagar, men det har hittills alltid försvunnit, för att dyka upp senare istället.


Just nu ska vi istället vara glada för värmen.
Nu har tex havstemperaturen i Kattegatt stigit till 20+.
Åtminstone längst med jylländska östkusten.
Det är också rikligt med åska över Danmark. Nästan varje dag bildas superceller som drar förbi.

Det lär bli åska i Sverige också när - om - jetströmmen hittar vägen rakt genom Mellansverige då om en vecka. Dvs det brukar bli åska i själva kanten - i synnerhet om det blir en mer dramatisk temperaturskillnad.
Citera
2018-05-28, 21:05
  #89
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Är väl egentligen bara 1 maj och 17 maj som var lite grådisiga? I alla fall i Stockholmsområdet. Övriga 29 dagar har varit soligt och varmt.

I morgon kommer bli den varmaste dagen i Stockholm med temperaturer över 30 grader.
Citera
2018-05-28, 22:14
  #90
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Är väl egentligen bara 1 maj och 17 maj som var lite grådisiga? I alla fall i Stockholmsområdet. Övriga 29 dagar har varit soligt och varmt.

I morgon kommer bli den varmaste dagen i Stockholm med temperaturer över 30 grader.
När jag tittar huvudstaden imorgon visar det 28 enligt SMHI?
Citera
2018-05-28, 23:09
  #91
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det är jetströmmen som sveper rakt genom Skandinavien, rakt på mitten av Sverige typ.
Som vid det datumet krockar med ett lågtryck ovanför norra Sverige som får jetströmmen att vinkla sig ner in i Bottenviken/Östersjön typ efter att det passerat och hamnat vid Kolahalvön.
Till det har vi ett lågtryck vid Rumänien, Svarta havet, som arbetar för att dra ner strömmen neråt.
Dvs ju mer jetströmmen fångas upp av det lågtryckets virvel, ju mer påverkas vi av det.
Dvs det är ett dåligt läge, för då kommer ju det att fungera som en motor för vindar från norr, från nordpolen, som då blir hjälpta av jetströmmen ner på sin färd genom östra Sverige.

Det blir kanske snö uppe vid Nordkap då.
Åtminstone ser det ut som minusgrader.
Men det blåser inte Genom jetströmmen, den ligger som en mur som skiljer nordöstra Sverige från sydvästra.


Men jag har sett dessa tendenserna redan flera veckor tillbaka, och det har alltid förändrats.
De dyker upp i avlägsna prognoser, för att sen försvinna. Ibland stannar det kvar i prognoserna några dagar, men det har hittills alltid försvunnit, för att dyka upp senare istället.


Just nu ska vi istället vara glada för värmen.
Nu har tex havstemperaturen i Kattegatt stigit till 20+.
Åtminstone längst med jylländska östkusten.
Det är också rikligt med åska över Danmark. Nästan varje dag bildas superceller som drar förbi.

Det lär bli åska i Sverige också när - om - jetströmmen hittar vägen rakt genom Mellansverige då om en vecka. Dvs det brukar bli åska i själva kanten - i synnerhet om det blir en mer dramatisk temperaturskillnad.

kan du tipsa om en bra sida dar man kan lasa om allt det du nys tog upp
Citera
2018-05-29, 15:08
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
När jag tittar huvudstaden imorgon visar det 28 enligt SMHI?
Måste vara den varmaste dagen i år. Känns så
Citera
2018-05-29, 16:59
  #93
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Måste vara den varmaste dagen i år. Känns så
Var 29.1 eller nåt för en-två veckor sen i huvudstaden, tveksamt om det nådde upp till det idag?

Vinden gjorde att det inte kändes lika varmt som det skulle kunnat
Citera
2018-05-29, 22:22
  #94
Medlem
29,7 och varmaste hittills idag i Uppsala. Tydligen varit 1,7 grader varmare än genomsnittsrekordet för maj, 15,7 mot 14. Rekordet för Svealand i stort ligger på 14,1 för maj så det kommer slås. Men det kanske varit ännu högre medel i Stockholm?
Citera
2018-05-30, 01:15
  #95
Medlem
BAB7s avatar
Bor i södra skåne, precis vid kusten.
Det har varit varmt och skönt länge nu, men idag var nog årets varmaste dag.
Har två yttertermometrar välplacerade utomhus i skuggan, båda visade idag över 31 grader i skuggan.
Kollade precis också, just nu kl.01.10 på natten är det 17 grader ute här.
Dessutom bor jag utanför stadens centrum, typ i skogen, och bara hundra meter från stranden, så det är jäkligt bra temperaturer för att vara maj månad.
Citera
2018-05-30, 12:34
  #96
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
kan du tipsa om en bra sida dar man kan lasa om allt det du nys tog upp
Jag vet ingen sådan sida.
Du får lära dig tolka vädret själv ...

Men på både smhi's sida och dmi's sida brukar det ibland skrivas intressanta artiklar om meteorologisk grundkunskap, eller hur jag ska kalla det.
Så läs där varje dag, och sakta men säkert kommer du att ha byggt upp en grundläggande begreppsförståelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback