Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 11:21
  #73
Medlem
Jag fattar fortfarande inte VARIFRÅN varmluften kommit hit ifrån ! Då det är modesta temp ända ner till Rom fortsätter hetta luften till Swe,. Har den bara kommit hot från Azorerna och parkerat här eller ?
Citera
2018-05-21, 17:46
  #74
Medlem
Ingen önskar mer än jag att jag hr fel. Men är övertygad om att denna värmen kommer vi få sota för med en ytterst medioker sommar..
Citera
2018-05-22, 01:10
  #75
Medlem
Verkar som att det kan bli ännu varmare nästa vecka. Runt 31-32 grader i östra Svealand.

Men långt kvar dit, så mycket kan hinna hända.

Sjukt vilken värmebölja det har varit denna Maj.
Citera
2018-05-22, 10:35
  #76
Medlem
Måste väl ändå vara den varmaste maj på många år? Denna sommaren har ju redan varit bättre än de tre senaste. Var det sådan här värmebölja vi hade 2014 i juli?
Citera
2018-05-22, 12:09
  #77
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosfett
Måste väl ändå vara den varmaste maj på många år? Denna sommaren har ju redan varit bättre än de tre senaste. Var det sådan här värmebölja vi hade 2014 i juli?


Bättre? Det är varmt som fan och man kan inte göra något utan att löka sönder
Citera
2018-05-22, 14:01
  #78
Medlem
Nu tror jag vet varifrån värmen kommer ifrån. Strax bortom Svarta Havet är det jätterött på värmekartan. Denna går runt i en ring , rundar Moskvaområdet och kommer till Swe via Finland och Norrland. Är det rätt ? Mvh Amatörmetrologen !
Citera
2018-05-23, 04:48
  #79
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
En kall och intensiv vinter gör/har gjort denna sommaren så varm. Nästa vecka blir ännu varmare med 30 grader. Drar nog till sig åska dessutom.
Citera
2018-05-23, 07:41
  #80
Medlem
Med tanke på att värmen aldrig ger med sig är det nog dags att börja fundera på när kommunerna börjar med vattningsförbud. Brukar vara i juli varje år, kanske blir början av juni i år.

Skogsbränderna har iaf vaknat till liv lite tidigare än vanligt.
Citera
2018-05-23, 11:15
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosfett
Måste väl ändå vara den varmaste maj på många år? Denna sommaren har ju redan varit bättre än de tre senaste. Var det sådan här värmebölja vi hade 2014 i juli?

Jag frågar också när maj var så här varmt senast !!! Ja juli 2014 var stekhet !
Citera
2018-05-24, 14:05
  #82
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
En kall och intensiv vinter gör/har gjort denna sommaren så varm. Nästa vecka blir ännu varmare med 30 grader. Drar nog till sig åska dessutom.
Jo, men det ser inte ut som att något moln- och/eller nederbördsområde är i sikte.
Så åskan får vi nog vänta på.


För en till två veckor såg det förvisso ut som att juni månad skulle komma med just sådant väder.
Men som det ser ut nu så har det ändrats.
Fortfarande är Skandinavien högtryckscentrum, och polarfronten hålls tillbaka.

Jetströmmen går en god bit utanför landområdena, så vi kommer inte möta "kanten" heller (som vanligtvis brukar kunna producera lite oväder ... ).



PS.
För den som vill Bara, så kan jag rekommendera Halland, norra halländska kusten.

Eller danska Läsö mitt ute i havet mellan Halland/Bohuslän och Danmark.

För där är det 16-17 plusgrader i vattnet nu.
Och temperaturen bara stiger dag för dag.
Citera
2018-05-26, 12:50
  #83
Medlem
Ambelains avatar
Vattentemperaturen har visst gått upp ända till 18 plusgrader nu på sina ställen.

Norra Själland kommer nog snart gå upp mot 20 plusgrader inne i vikarna.

Annars är det hela Kattegatt som värms upp nu, även mitt ute i havet vid danska Läsö (som ju ligger mitt mellan norra Halland och danska Jylland, rakt ovanför Själland typ).

Jag vet inte när det senast var så varmt i havet så tidigt.
18 plusgrader brukar ju inte kunna avnjutas förrän slutet av juni typ.
Och det bara fortsätter.

Högtrycket värmer havet utan att några heltäckande moln kan dämpa solenergin.
Och högtrycket ser ut att kunna fortsätta fram åtminstone 14 dagar till.


Med tanke på att de högre temperaturena jämnar ut temperaturskillnaderna från Golfströmmen i väster, så kanske det kommer att resultera i att sällsyntare fiskarter kan börja söka sig in mot svensk farvatten?
Och med dem, även efterföljande rovfiskar och däggdjur (valar och delfiner).

Tex stora sillstim - som på medeltiden - som kommer att locka med sig stora tonfiskstim. Och delfiner.
Fast det är kanske för mycket att hoppas på ...
Citera
2018-05-26, 22:54
  #84
Medlem
No6s avatar
Sådär, nu har jag fått tillräckligt med sliskig sommar. Nu längar jag till hösten. Tappar 50% av orken och sömnkvaliteten i den här flottiga bögvärmen. Hur länge håller detta i sig innan det kommer en urladdning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback