Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 17:16
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag väntar på regn i Uppsala. Var senast i midsommar det regnade.

Det kommer komma en del regn, både i Götaland och Norrland den kommande veckan. I Svealand där du bor ser jag ingen regn i sikte än iaf. Kommer vara fortsatt varmt och torrt hos dig.

Men det kan ändras. Prognoserna skiftar hela tiden.
Citera
2018-07-16, 18:04
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Det kommer komma en del regn, både i Götaland och Norrland den kommande veckan. I Svealand där du bor ser jag ingen regn i sikte än iaf. Kommer vara fortsatt varmt och torrt hos dig.

Men det kan ändras. Prognoserna skiftar hela tiden.

Kollar du på nån speciell radar eller vad man nu säger? Så man ser var regnet kommer ifrån
Citera
2018-07-16, 21:50
  #195
Medlem
Arons avatar
askar i gbg just nu
Citera
2018-07-16, 22:11
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
askar i gbg just nu
Men inga större mängder nederbörd än så länge.
Citera
2018-07-17, 01:56
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothoburgum
Men inga större mängder nederbörd än så länge.

Varje droppe räknas
Citera
2018-07-17, 02:33
  #198
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Detta väder är nog det sjukaste jag varit med om i sverige i hela mitt liv, jag är över 30. Jag har aldrig upplevt så långvarig torka, så höga temperaturer, eller så långvarig värme i sverige. Speciellt inte som börjar redan i maj.

Jag såg att någon ställt frågan VARFÖR det nu är varmare i sverige än i mellersta och södra europa? Och inte bara nu utan flera av de senaste typ 60 dagarna.
Detta är för mig helt unikt, varför skrivs det inte mer om det?
Värmen började faktiskt redan så tidigt som i April.
Citera
2018-07-17, 03:41
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Kollar du på nån speciell radar eller vad man nu säger? Så man ser var regnet kommer ifrån

Brukar kolla på olika sidor.

Du kan kolla in windy.com
Citera
2018-07-17, 06:53
  #200
Medlem
Ambelains avatar
Det är lite "kul" att se hur klimatet ser ut just nu från ett större perspektiv.

För det kommer Hela Tiden lågtrycksfronter över Nordatlanten.
Det ser nästan ut som ett enda stort Pärlband, av Lågtryck ... som alla försöker attackera Skandinavien.

Men, de viker av uppåt norr, alla gånger, vid Norska havet, och går över Skandinaviska halvön.

Det är pga det, pg dessa ständiga lågtrycksfronterna, som alla går från Newfoundland rakt mot Brittiska öarna, det är pga deras läge och riktning som det är så varmt i Sverige.
För de snurrar upp södra värmen till våra breddgrader.
Det hade alltså inte varit så varmt så länge utan detta "pärlband."


Men, angående det Regn som alla tycks vänta så mycket på, så ser det ut som en sådan möjlighet vid den 23 juli.
Iaf så kommer då jetströmmen att delas i två, när den "träffar" Norge, och den nedersta delen kommer då att köra rakt genom Mellansverige, från typ Oslo och snett neråt.
Och det brukar praktiskt taget alltid åtföljas av både regn och åska.


---

Annars finns det ett Mycket, mycket starkt högtrycksområde som fyller nästan hela Atlanten mellan Azorerna och Bermuda. Det är det högtrycksområdet som knuffar upp "lågtryckspärlbandet".
Citera
2018-07-17, 09:44
  #201
Medlem
Faronstreams avatar
Vill sig inte riktigt bli tropisk natt här (lägsta temperatur över 20.0), trots t-max på 31,8 grader här igår och idag ska det bli snäppet varmare. Allmän högsommarvärme så långt det går att se men ser mer ut att bli svala 27-28 istället för över 30 mot slutet av månaden
Citera
2018-07-17, 18:01
  #202
Medlem
NirvanAs avatar
Är detta bästa sommaren någonsin så här långt in i juli, om man räknar med maj i sommarn, och om "bra sommar" betyder mycket sol, lite regn och höga temperaturer? senast i minne är ju 2014 där juli-augusti var bra, men nu var ju även maj och juni bra?
Citera
2018-07-18, 14:04
  #203
Avstängd
riksdagsmajoritets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Är detta bästa sommaren någonsin så här långt in i juli, om man räknar med maj i sommarn, och om "bra sommar" betyder mycket sol, lite regn och höga temperaturer? senast i minne är ju 2014 där juli-augusti var bra, men nu var ju även maj och juni bra?
April var också bra
Citera
2018-07-18, 16:09
  #204
Medlem
NirvanAs avatar
Någon som vet om björkarna och liknande träd/växter återfår sin grönska om dom nu lyser gulare än i oktober och tappar löv osv eller kört för säsongen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback