Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 22:28
  #1
Medlem
NirvanAs avatar
Diskutera rådande/kommande vår och sommar här.

Tyvärr ser det dystert ut om man gillar varm sommar, för stora delar av Europa. Verkar bli väldigt average när man kollar CFS långtidsprognos.
Citera
2018-04-14, 22:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Diskutera rådande/kommande vår och sommar här.

Tyvärr ser det dystert ut om man gillar varm sommar, för stora delar av Europa. Verkar bli väldigt average när man kollar CFS långtidsprognos.

Jag har annars en känsla att det kommer att bli en varm sommar. Jag tycker ofta att långtidsprognoser visar fel. Idag har det varit en kanonfin vårdag. Helsol hela dagen och blå himmel. Var säkert 16-18 grader mitt på dagen.
Citera
2018-04-14, 22:35
  #3
Medlem
enkeltulipans avatar
Den som lever får se.
Citera
2018-04-14, 22:36
  #4
Medlem
Ygg3s avatar
Hoppas faktiskt på en rätt kylig sommar. Har svårt för 25+ grader. Tycker dock vädret i år har varit skit hittills, vill att det ska bli vår på riktigt.
Citera
2018-04-14, 22:39
  #5
Medlem
Givetvis har det kommit igång sent. Men hur det kommer att bli i juni och senare är svprt att säga idag.
Citera
2018-04-14, 23:25
  #6
Medlem
hrwdtjs avatar
Då jag är pollenallergiker hoppas jag på en kall och regnig sommar.
Citera
2018-04-15, 08:21
  #7
Medlem
De senaste dagarna har det ju på eftermiddagarna känts som sommar. Nu ska det visst bli lite kallare några dagar, men enligt https://www.klart.se/se/uppsala-län/väder-uppsala/ ska det i slutet av veckan bli sol och +20 grader. Sedan är det ju osäkert, men några riktigt varma sommardagar blir det troligen även i år.
Citera
2018-04-15, 20:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
De senaste dagarna har det ju på eftermiddagarna känts som sommar. Nu ska det visst bli lite kallare några dagar, men enligt https://www.klart.se/se/uppsala-län/väder-uppsala/ ska det i slutet av veckan bli sol och +20 grader. Sedan är det ju osäkert, men några riktigt varma sommardagar blir det troligen även i år.

Jo hoppas det, första gången jag verkligen vill HA riktig sommar§1
Citera
2018-04-16, 10:57
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Ja, nu är våren här.

Och värmen kommer att komma nu på onsdag, med toppar upp Över 20 plusgrader.
Den värmen komemr att fortsätta fram tills åtminstone fredag.

Men till helgen försvinner värmen igen ...
Pga av att den, under våren, alltid "böljande" Polarfronten kommer att sänka sig ner över Skandinavien i norr, och därmed Putta Bort den kontinentala värmen.

Och det kommer alltså att bli Varmt nere på kontinenten nu.
Men ...
Värmen kommer inte att klara sig över Östersjön.
Värmen kommer att stanna vid norra Tyskland, norra Polen och vägra segla över Östersjön till Sverige.


Nästa vecka kommer det att vara, för årstiden, normala temperaturer.
Ingen värmebölja i stol med vad som kommer att komma nu Onsdag - Fredag alltså.


---

Vårtecken:

Körsbärsträden har nu äntligen börjat lysa vackert rosa =)

Och igår kväll fick jag faktiskt höra hur Hela Stadsdelens Koltrastar stämde upp i sång.
Det var en perfekt afton för koltrastar faktiskt, med fuktigt i luften, tung molnighet och ljummen temperatur - tillsammans med total stiltje.

Då grep koltrasten tillfället i flykten för att visa upp sig ordentligt för hela grannskapet.
Och det var verkligen vackert. Det visslades från praktiskt taget varje skorsten och husnock, så det ekade kors och tvärs. ... =)
Citera
2018-04-16, 15:56
  #10
Medlem
Faronstreams avatar
Helt ombytta roller nu i april jämfört med mars för nu har vi mestadels temperaturer någon eller några grader över det normala. Både GFS/ECMWF är i nuläget överens om blött väder mot slutet av april och temperaturer kring det normala, behövs regn visserligen

Där jag bor har det börjat komma nytt gräs nu och feta knoppar på flertalet träd, trevligt
Citera
2018-04-16, 20:12
  #11
Medlem
Scamps avatar
Hoppas på en varm sommar. Förra året var rent utsagt bedrövlig. Snittade väl 10-15 grader och mulet i princip hela sommaren.
Citera
2018-04-18, 11:44
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Det har faktiskt hänt mycket nu i början av veckan.

Hästkastanjen har börjat spricka upp ...
Det började nu i måndags att knopparna började släppa och bladen spricka ut så smått.
Jag gissar på att de kommer att vara helt frilagda i slutet av veckan.

Mangolians vackra vitrosa blommor hade också lämnat knoppfodralet i måndags såg jag.

Maskrosen står också i praktfull blom, något som gav mig en väldigt glad överraskning faktiskt.


Den gula Forsythian är knallgula buskar nu också.


---

Men, i jämförelse mot förra året är det ganska så sent.
Jag har tex fotografier av utslagna körsbärsträd från 23 Mars.
Och mandelträd utslagna blommor 3 April.

Så inte detta året ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback