Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-19, 08:51
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Snarare Länsderby...

Finns väl flera namn på samma sak. Regionsderby. Stockholmsderby. Länsderby.

Derbyt mellan Real Madrid - Barcelona har ju t.o.m. fått ett eget namn i form av El Clasico.
Citera
2018-04-19, 08:53
  #98
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Finns väl flera namn på samma sak. Regionsderby. Stockholmsderby. Länsderby.

Derbyt mellan Real Madrid - Barcelona har ju t.o.m. fått ett eget namn i form av El Clasico.
Så då spelade alltså DIF och MFF derby igår, och även Örebro och AIK?
Fan då är det ju derby i varje match, med dina mått mätt...
Citera
2018-04-19, 09:04
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Så då spelade alltså DIF och MFF derby igår, och även Örebro och AIK?
Fan då är det ju derby i varje match, med dina mått mätt...

Om du orkar söka lite så hittar du information. Jag trodde du var mer insatt.

Men jag kan hjälpa dig lite.

http://www.bbc.co.uk/blogs/philminsh..._them_all.html

https://www.mirror.co.uk/sport/footb...riters-8769830

Jag känner att BBC och Mirror har rätt bra koll på vad som räknas som ett derby och inte. Om "mina mått" stämmer överens med deras så är jag rätt trygg i det.
Citera
2018-04-19, 09:18
  #100
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Om du orkar söka lite så hittar du information. Jag trodde du var mer insatt.

Men jag kan hjälpa dig lite.

http://www.bbc.co.uk/blogs/philminsh..._them_all.html

https://www.mirror.co.uk/sport/footb...riters-8769830

Jag känner att BBC och Mirror har rätt bra koll på vad som räknas som ett derby och inte. Om "mina mått" stämmer överens med deras så är jag rätt trygg i det.
Så med dina mått så är ett derby mellan 2 stora städer inom 75 mil att räkna in som ett riktigt derby.
Då lirade DIF och MFF derby igår.
Citera
2018-04-19, 10:12
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Så med dina mått så är ett derby mellan 2 stora städer inom 75 mil att räkna in som ett riktigt derby.
Då lirade DIF och MFF derby igår.

Jag vet inte hur du kom fram till den formeln men mitt korta svar är: nej.

Tycker du att det är ett derby så får det stå för dig.
Citera
2018-04-19, 16:11
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Det gjordes en relativt genomgripande kartläggning av AFA/våldsvänstern i runt/strax efter -90, och det var just genom ultra-grupperna den största informationshämtningen kom från. Kanske inte direkt, men det var uppenbart hur nära de stod varandra, det var alltid nån som kände nån som kunde vara intressant att ta ett snack med. Det du inte förstår är att maskeringen är inte enbart för polisen, de vill inte bli igenkända över gränserna. I princip är alla "hemliga" nätverk vänster och fotsoldater åt globalistjudarna.



Hur många dog eller skadades allvarligt under 70-talisternas härjningar? Det har skett minst 2 dödsfall sen 2000 vad jag känner till, och hur många som skadats allvarligt har jag ingen aning om. Och det hör inte till att de drabbade är 70-talister, det som är väsentligt är den attitydförändring som skett. De väntade sig knappast att dö.

Du drar för stora växlar av ultrasgrupperna. Kan iaf säga dig att våldet de sysslar med inte på något sätt är farligare än andra grupper. Och taktikerna inte lika smutsiga som afa.

2 fall av dödsoffer som båda var extremt oturliga (där det ena t.om ägde rum när din fina 70-talsgeneration var de som var aktiva).
Snarare en slump att ingen strök med tidigare, eller du hade tyckt det var konstigt om t.ex djurgårdaren som blev nedslängd från Globenbron 92/93, strök med?
Citera
2018-04-19, 19:22
  #103
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Nej fast det är ju som att jämföra ett "hat-trick" och ett "äkta hat-trick". Dvs tre mål i samma match eller tre spelmål (inga straffar exempelvis) i samma halvlek utan att någon annan gör mål emellan. Klart att det finns olika uppfattningar om allt. 95% vet inte ens vad ett äkta hat-trick är.

Jag däremot vidhåller att ordet från erkända sportjournalister världens över väger tyngre än att vi sitter här och diskuterar i ett forum på hobbynivå.

AIK - Djurgården skulle snarare kallas ett "äkta derby" medan United - Liverpool fortfarande är ett derby. Likaså Madrid - Barcelona trots att det är över 60 mil emellan.
Snarare hett rivalmöte. Men okey, folk får kalla det vad dom vill för mig. Snart är väl hattrick mål i tre matcher i rad😄
Citera
2018-04-19, 20:55
  #104
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Vid ett tillfälle mötte "vi" exempelvis en FB-liga utrustade med allt från koben till skidstavar och andra "verktyg" (Fridhemsplan sent 90-tal), men de var inte ensamma om att dyka upp beväpnade till oanonnserade överaskningsattacker. Men att vara beväpnad är och var ju ingen garanti för vinst, vilket ovanstående exempel tydligt påvisade.

Vilket betyg skulle du sätta på skidstav som gatustridsvapen? Den var ny för mig. Kanske förekommer i nån slasher-rulle.
Citera
2018-04-19, 21:49
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Snarare hett rivalmöte. Men okey, folk får kalla det vad dom vill för mig. Snart är väl hattrick mål i tre matcher i rad😄

Jag återger informationen som många av världens sportjournalister och fotbollsfans uttrycker. Där är El Clasico ett derby. Likaså United - Liverpool. Vill du istället kalla det för ett "hett rivalmöte" så är det nog ingen som hänger dig för det Som jag sa, vad några på flashbacks forum tycker har ju inte så stor vikt ur ett internationellt perspektiv. Dom länkar jag postat flera gånger känner jag ger mig rätt i frågan.
Citera
2018-04-19, 22:42
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacore84
Jag återger informationen som många av världens sportjournalister och fotbollsfans uttrycker. Där är El Clasico ett derby. Likaså United - Liverpool. Vill du istället kalla det för ett "hett rivalmöte" så är det nog ingen som hänger dig för det Som jag sa, vad några på flashbacks forum tycker har ju inte så stor vikt ur ett internationellt perspektiv. Dom länkar jag postat flera gånger känner jag ger mig rätt i frågan.

Enligt definitionen är ett "derby" mellan två lag i samma stad eller i vart fall region. Detta medför att "El Clasico" NATURLIGTVIS INTE är ett derby men en "Top Fixtures". Citat: "This [EL CLASICO] is NOT A DERBY, but a TOP FIXTURE. The reason why it is the MOST WATCHED FOOTBALL GAME is because of the political differences of Spain and Catalonia."
Citera
2018-04-20, 09:33
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveGigantenJobs
Enligt definitionen är ett "derby" mellan två lag i samma stad eller i vart fall region. Detta medför att "El Clasico" NATURLIGTVIS INTE är ett derby men en "Top Fixtures". Citat: "This [EL CLASICO] is NOT A DERBY, but a TOP FIXTURE. The reason why it is the MOST WATCHED FOOTBALL GAME is because of the political differences of Spain and Catalonia."

För 18:e gången. Jag återger den information som miljoner fans och sportjournalister uttrycker världen över. Finns självfallet personer eller inlägg på t.ex. Quora som tycker annorlunda. En definition är att det är från samma stad eller region (oftast då kallat "lokalderby"). En annan är att det inkluderar lång rivalitet mellan toppklubbar. Jag är ledsen om Sverigebilden av ordet "derby" raserade Det är ett ord som trots allt använts i nästan 250 år utomlands.
Citera
2018-04-20, 12:50
  #108
Medlem
Fy fan vilka jävla drägg! Hatar folk som slåss. Jävla pack. Blattar som slåss kan man ju alltid hoppas att de skickas ut ur landet, men såna här svenska bönder vad fan ska man göra med dem? Kan man skicka ut dem ur landet också? Vi kan väl byta dem mot skötsamma invandrare eller nåt. Skicka dem till Balkan eller Afrikas horn t.ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback