Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-14, 20:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hade jag inte sett SAF:s JAS39 med egna ögon ovanför Tallinn hade jag inte trott detta heller. Tycker det är väldigt märkligt att det "tystas ner" att SAF kör flygvapnet över Estland.
-Iofs. bra, om vi har avtal med Estland, då det ger Stockholm/Gotland lite extra tid om Putin tänker invadera oss..

Du verkar va kungen av förhastade slutsatser.
Citera
2018-04-14, 20:44
  #14
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Hade jag inte sett SAF:s JAS39 med egna ögon ovanför Tallinn hade jag inte trott detta heller. Tycker det är väldigt märkligt att det "tystas ner" att SAF kör flygvapnet över Estland.
-Iofs. bra, om vi har avtal med Estland, då det ger Stockholm/Gotland lite extra tid om Putin tänker invadera oss..

SAF?

Svenska arbetsgivareförbundet?
Citera
2018-04-14, 21:03
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
SAF?

Svenska arbetsgivareförbundet?

Hehe.. "Swedish Air Force". (SAF i gamla betydelsen som arbetsgivarorganisation försvann rätt länge sedan..)
Citera
2018-04-14, 21:27
  #16
Medlem
franges avatar
Saknar alltså Estland/Lettland/Litauen helt eget flygvapen?
Citera
2018-04-14, 21:37
  #17
Medlem
Wishies avatar
Det råkade inte vara Ungerns Gripen du såg då?
Citera
2018-04-14, 22:12
  #18
Medlem
hrwdtjs avatar
Sverige har ett stort behov av att visa upp sig utomlands. Hur det ser ut på hemmaplan är det inte lika noggrant med.
Citera
2018-04-14, 22:13
  #19
Medlem
Sverige hade en period ansvar för Isländska luftrummet/luftförsvar.. Island är också NATO-medlem. Inte ovanligt att försvarsgrenar "leasas" ut.. Sverige har sedan tidigare stöttat Baltländerna med mängder av material osv.. Så av ekonomiska skäl kan nog Sverige ha haft ansvaret för Balternas luftrum.
Citera
2018-04-14, 23:27
  #20
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Sverige hade en period ansvar för Isländska luftrummet/luftförsvar.. Island är också NATO-medlem. Inte ovanligt att försvarsgrenar "leasas" ut.. Sverige har sedan tidigare stöttat Baltländerna med mängder av material osv.. Så av ekonomiska skäl kan nog Sverige ha haft ansvaret för Balternas luftrum.

Nej! Sluta ljuga....

Sverige har aldrig ansvarat för Islands luftrum. Det sköter Natoländerna.

Däremot har det svenska flygvapnet vid ett tillfälle varit där och övat. Det skedde 2014 i samband med en större flygövning.

Sverige deltog dock INTE i det skarpa luftövervakningsuppdraget Icelandic Air Policing vid det tillfället.

Skyddet av baltlänerna ansvarar NATO kollektivt för. Upplägget går ut på att olika Natoländer hjälps åt efter ett rullande schema. Baltic Air Policing kallas dessa flyginsatser.

Ett par Natoländer flyger med Gripen. Nämligen Ungern och Tjeckien! Därför har Gripen setts över Baltikum vid något enstaka tillfälle ibland.
__________________
Senast redigerad av Macke85 2018-04-14 kl. 23:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback