Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-18, 17:52
  #241
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Hur ser ni SDare på Åkessons syn på svenskhet? Alltså att den inte har någon koppling biologiskt och då svenskar inte existerar som etnisk folkgrupp?

Han har helt rätt. Det handlar om kultur; inte gener. Problemen vi ser i samhället bottnar i detta faktum.

Människor tenderar att nedvärdera värdet av vår (klassiska) kultur - det som kan kallas "svenskhet". Att vi står i kö, har långt till våld, inte slänga sopor utanför porten, inte gapar och skriker osv. Att bara ha "rätt" genuppsättning påverkar möjligtvis vissa av förutsättningarna för hur man klarar av att förvalta det intuitiva regelverk som kulturen medför; men det är en betydligt mindre faktor och har (vad jag vet) ett tveksamt vetenskapligt stöd. Vi kan ju be Sossarna visa resultaten från sin rasforskning som bedrevs med nazisterna under sent trettiotal.
Citera
2018-04-18, 19:57
  #242
Medlem
Diskussionen om Jimmie Åkessons syn på svenskhet i Ekots lördagsintervju och SD:s syn på att plocka av folk uppehållstillstånd och medborgarskap kan diskuteras ur flera olika synvinklar.

Jag börjar med att kommentera signaturen jimmysvins senaste svar till mig.

Undrar om det inte är litet synd att signaturen jimmysvin varit så artig mot mig i tråden. Hade nog varit bättre om han kallat mig något typ nazistfascistrasist. Då hade kanske invandringsmotståndarna lyssnat på mig. Å andra sidan är jag väl rätt van vid att man inte lyssnar på mig i dylika kretsar. Har väl hållit på i runt 30 år nu utan att någon lyssnat. Men det skadar väl inte att försöka stimulera någon slags tankeverksamhet även om det nog är rätt lönlöst. Fallet Ghana nedan är nog ett rätt bra exempel.



Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Risken för en motreaktion finns naturligtvis, har dock svårt att se någon form av organiserat motstånd, däremot kan det bli mer allmän instabilitet vilket kan komma att uttryckas i mer frekventa upplopp och hatbrott riktade mot personer från vissa grupper. Visst ska man inte hymla med att den risken finns och att man bör ha en handlingsplan för detta.

Frågan är dock; vilket alternativ skulle ge ett mindre våldsamt utfall? Jag tror AfS lösning är den långsiktigt fredligaste, eftersom alternativet är att fortsätta den rullande snöbollen med den demografiska förändringen där invandrarbefolkningen ökar och därmed splittringen och polariseringen. Av historien vet vi att det är en situation där risken för konfrontation är mycket hög - jag tror inte att ett samhälle kan ha en så demografiskt heterogen befolkning utan att det förr eller senare leder till krig.

Istället för att bara stoppa huvudet i sanden och låta snöbollen fortsätta rulla är det bättre att vara proaktiv och försöka få till en återvandring, så fredligt som möjligt.


Det kan mycket väl gå riktigt illa när svennarna hamnar i minoritet, eller t o m ännu tidigare. Och är man mindre än 10 %, som de vita i Sydafrika så händer olyckor väldigt lätt. 3000 boer-lantbrukare har hittills mördats. Grundlagsändringar som skall ta ifrån dem deras gårdar är nu i pipeline. (Förstår inte varför nationalistpartier i Europa som t ex SD inte föreslår att befintliga biståndsmedel används till att lösa ut boerna. Biståndet kommer ju ändå att spenderas på något, och sannolikt då på något mer onyttigt. Det här är ett bra exempel på bristen på tankeverksamhet och kreativt tänk. Det här hade varit en bra grej för Åkesson att ta upp i Ekots lördagsintervju.)

Men föreslår man något typ etnisk rensning och man får typ 5 % av rösterna och den del av svennarna som i framtiden väljer att stå utanför smältdegeln förknippas med detta 5 %-parti så är väl risken än högre att det går illa för svennarna. Ur denna synpunkt är väl Jimmie Åkesson ett mindre riskabelt alternativ än Kasselstrand. Kanske är det t o m så att Åkesson borde ta Jomshof i örat i den här typen av frågor när han börjar ge sig ut litet på tunn is. Tror också att Åkesson borde förtydliga sig när det gäller riksdagsmotionen om att ”fasa ut” de permanenta uppehållstillstånden. Det hade varit en bra investering på sikt om Åkesson i Ekots lördagsintervju sagt att han med ”fasa ut” avsåg nya uppehållstillstånd och inte befintliga, permanenta uppehållstillstånd. Jag tror Åkesson & Co binder ris åt sin egen (och andras) rygg genom att använda sig av tvetydiga formuleringar som verkar var till för att hålla kvar potentiella Kasselstrandare. Åkesson sade iofs i Ekots lördagsintervju att han var glad över att bli av med Kasselstrandsympatisörerna. Men i alla fall tidigare verkar han ha varit skraj för att förlora för mycket folk. Tror detta var/är feltänkt.

Prognosen för den framtida svenne-minoriteten i Sverige är väl i vilket fall som helst i varierande grad dålig. De som idag kallas svennar kommer att vara i minoritet i Sverige om 50 år. Då är Åkessons son Nils drygt 50 år gammal. Jag är död då. Jimmie Åkesson och Kasselstrand lever kanske. Vilket alternativ man än väljer så blir svennarna en minoritet. Det som händer om Kasselstrandarna lyckas plocka 10 % av väljarna (kommer inte att hända men det är en annan sak) innan man börjar backa p g a de demografiska förändringarna är väl bara att det blir extra lätt att hetsa invandrarna och invandrarättlingarna mot svennarna. ”Se, de ville sparka ut er, nu är det dags för hämnd!”. Noterar att Bechir Rabanis prognos för svennarna innan han dog var rätt mörk. Han menade att medier och skolor kontinuerligt odlade ett subtilt hat mot svennarna och att svennarna i framtiden kommer att få betala för detta.

Möjligen skulle man i teorin kunna tänka sig att dela upp landet i flera olika delar. Skulle Kina, Ryssland och Indien backa upp en sådan lösning och partier som fick 50 % eller mer i valet vilja driva igenom en sådan här lösning skulle något sådant här kunna bli verklighet. Men utan stormaktsstöd blir det nog ”colour revolution” och USA/Storbritannien/Frankrike-ingripande. Men, men, det här är i högsta grad teori. Men man kan ju tillåta sig att drömma litet. Själv skulle jag vilja ha en del av Sverige för sådana som mig i skogslänen, d v s svennar med åtminstone några stänk finskt blod plus litet lappar i norra delen. Där skulle bara vi ha rösträtt. Tornedalsfinnarna unnar jag rätten att återansluta sig till den forna östra rikshalvan om de vill. Sven-Ollar i Sydsverige unnar jag också en egen avdelning där bara de har rösträtt. Det är också bra för oss i skogslänen om vi slipper riktigt ”rasrena” svennar som hade fått avla barn med SS-officerare och liknande människor enligt Nürnberglagarna eftersom vi då kanske i mindre grad hamnar i skottfältet i det heliga fortsättningskriget mot nazismen. Man måste inse att efterkrigstidens invandringsvåg handlar om att en gång för alla slå undan benen för nazism och liknande. Allt annat är skitsnack och dimridåer. Det hade kanske varit knepigt för Åkesson att säga detta rent ut i Ekots lördagsintervju. Men det finns en anledning till att just Sverige, övriga Skandinavien och Tyskland fått lov att ta emot fler flyktingar ändra länder i Västeuropa med olika krystade ursäkter genom åren. Men i ju högre grad man på olika sätt kan få folk att förstå de politiska realiteterna, desto bättre.

Sedan kunde man ju ha ett landområde för de som vill satsa på assimilation och västerländska värderingar med folk från hela Sverige och hela världen. Övriga kan få bo i ett självvalt mångkulturellt helvete som de dock inte längre ges möjlighet att tvinga på andra. Där får de ha sin rösträtt. Jag får inte ha rösträtt i deras del av landet. Och de får inte ha rösträtt i min. Tycker det här vore en vettig skilsmässa. Jag vill inte bara avskilja mig från invandrarna. Jag vill i lika hög grad avskilja mig från sådana som Cecilia Wikström, #Vistårinteut (#Vivillhakuk) och AFA. Jag ger dem gärna hela Stockholmsområdet (utom Rinkeby och liknande delar där de inte vill bo trots sin antirasism) och stora delar av övriga landet plus rätten att förbjuda mig att beträda marken i deras land. Men bara om jag på motsvarande vis slipper dem i min del av landet. Eller åtminstone slipper dem som medborgare med rösträtt i min del av landet. Skulle påminna litet om tvåstatslösningen för Israel/Palestina som de själva i regel gillar.

Men det jag skisserar ovan är förstås bara drömmar som aldrig kommer att realiseras. Men de är kanske mindre provocerande för invandrare eftersom ingen sparkas ut. Alla får sin del av landet. Mångkulturfantasterna kan få välja om de vill ha en mångkulturell del utan invandrare eller en med invandrare enligt vad jag skisserat. Skulle bli intressant att se vilket val de gör. Men huvudsaken för mig är väl att jag slipper dem. Tror f ö att jag också gärna slipper idioter som signaturen jagerkristenlol nedan.



Citat:
Ursprungligen postat av jagerkristenlol

[- - -]

Han hade även om han varit påläst kunnat nämna det faktum att samma typ av kritik mot Soros kommit från Netanyahu och Israel.

[- - -]



Soros är säkert jätteosams med Netanyahu och Israel och detta är inte alls teater för idioter som signaturen jagerkristenlol.
Citera
2018-04-19, 10:27
  #243
Medlem
Hur många gånger kan man säga "det där vet jag inget om" och komma undan med det ?
Ingen tvekan om vem som är svensk mästare i grenen i alla fall.
Citera
2018-04-19, 10:42
  #244
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Fan ta den där Kasselstrand som drar in SD i smutsig rasbiologi. AFS är ju falsk opposition på riktigt. Deras mening med att existera är ju att splittra den invandringskritiska rörelsen och förhoppningsvis stjäla 3.9% av SDs röster. Då kommer de inte in i riksdagen och saboterar för det stora invandrngskritiska partiet genom att minska dess potentiella inflytande.

Haha... nu finns det folk som länge tyckt att SD är ett imperfekt alternativ (eller som nyligen vaknat upp kring detta för den delen) men som röstat SD i brist på något bättre. Att SD på något vis "äger" dessa väljare och att det är "stöld" av AfS att dessa går över är förstås ett oerhört barnsligt tankesätt. Vissa tycker helt enkelt att AfS bättre representerar deras åsikter och då ger det mer mening att rösta på AfS än ett parti som inte företräder dem lika bra.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det stinker faktiskt ryssland el annan främmande makt om AFS. De är sabotörer. Hade de varit seriösa hade de hållt sig utanför valet tills 2022 och gett SD the benefit of hte doubt under kommande fyra år. De kunde väntat med partibildning tills efter valet tex. SOm det är nu så splittrar de bara.

Vissa SD anhängare resonerar verkligen som sektmedlemmar. Och ni förstår inte heller varför partiet AfS lanserats under valår, vilket ni hade vetat om ni vänt blicken utanför den egna byhålan. Det är en effektiv strategi som prövats på annan plats, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Och var drar AFSugningspartiet gränsen för vem som är svensk?Räcker det medfyra generationer av tex från gbörjan polska invandrare för att de ska betraktas som svenskar elelr kräver AFS minst 10 generationer.

Det kan man fråga sig, dock bedriver AfS ingen politik för att "köra ut" alla som inte har viss etnicitet eller stifta raslagar eller liknande. Det man vill är att ompröva medborgarskap och genomdriva återvandring av asyl- och anhöriginvandrare som kommit hit på felaktig grund eller vanskött sig. Det är en profilfråga.

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Som sagt det stinker utländsk destabiliseringskampanj om AFS. Och media spelar ju gladeligen med då de inte vill nåt hellre än att SD ska tappa röster.

Haha, så det kan inte vara så simpelt som att SD har blivit ett stort parti och i stora partier så finns oundvikligen falanger och när man då inte tillåter avvikande åsikter så bryter sig vissa ut för att driva den politik de själva vill som inte tillåts i det stora partiet??

Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
De stjäl välbehövliga röster och kommer troligtvis missa riksdagsspärren och därmed sabotera SDs 30 år lågna kamp.

Grunden till att det tog 30 år att komma in i riksdagen (nåja, 22 år) är för att SD är ett inkompetent parti med dålig intern struktur. SD har inte ens lyckats förvalta sitt alternativ media-kapital.
__________________
Senast redigerad av TheChain 2018-04-19 kl. 10:52.
Citera
2018-04-19, 12:00
  #245
Medlem
Det här är vad de pratade om:

https://www.youtube.com/watch?v=n40tm2P374w
Citera
2018-04-22, 16:36
  #246
Medlem
Del 1


Har litet fler reflektioner angående Jimmie Åkessons kommentarer om AfS och MED i Ekots lördagsintervju som jag vill dela med mig av.

Han verkar väl inte överdrivet orolig över konkurrens från MED och AfS i den här intervjun eller i Aftonbladet-intervjun med Aschberg för några dagar sedan (diskuteras i en annan tråd). Möjligen tycker han att det kanske är litet kymigt att förlora 1 eller 2 % sammanlagt till de här partierna. Det argument till de ekonomiskt högerinriktade väljare som eventuellt funderar på att rösta på de här partierna som Åkesson anför är att ett rösttapp på någon procent för SD kan innebära en ny rödgrön regering.

Frågan är om det inte hade varit bra om MED och AfS redan vid intervjutillfället hade noterats för ett par procent vardera i opinionsmätningarna (nu invänder förstås AfS:arna att de redan har 2 % vilket jag tvivlar på). Då hade kanske Åkesson haft ett tydligare incitament för att göra något åt problemet med konkurrens från ekonomiskt litet mer högerinriktade partier. Med ett krav på platt skatt och de drastiska sänkningar av inkomstskatterna för höginkomsttagare som detta innebär får man väl klassa AfS som ett ekonomiskt högerparti även om kraven på bättre offentlig sjukvård kanske fördunklar den ekonomiska högerprofilen en del.

Med en mer akut konkurrens från MED och AfS vid intervjutillfället hade det funnits mer påtagliga incitament för Åkesson att lansera en egen högerlista med en egen, oregistrerad partibeteckning och skicka med valsedlar och en liten valfolder i hushållsutskicket. Då hade ett sådant parti kunnat plocka merparten av de högerväljare som annars hade gått till MED och AfS. Framför allt MED hade väl fått stryk på det här viset. Skulle tro att merparten av AfS väljare är sådana som vill ha en hårdare invandringspolitik och sparka ut så många invandrare som legalt(?) är möjligt i teorin. Så de har kanske en trogen kärnväljarkår på runt 0,5 % av väljarna. Men till detta kommer kanske en del höginkomsttagare som läkare, typ de som de har på riksdagslistan, som vill ha sänkta marginalskatter.

Men i alla fall, med en mer akut upplevd konkurrens från olika sorters nya ekonomiska högeralternativ i form av MED och AfS så hade det varit mindre osannolikt att Åkesson i lördagsintervjun introducerat det verkliga kalasdraget, nämligen att lansera ett ”eget” ekonomiskt högerparti som hade kunnat ta röster både från moderaterna, MED och AfS. Moderaterna har Åkesson nämligen aldrig varit speciellt introducerad av att plocka röster från trots att Patrick Reslow gått över frivilligt. I stället för att utnyttja detta avhopp maximalt hävdade Åkesson ett tag i höstas att moderaterna gjort en ärlig omsvängning. Sedan ändrade han sig i och för sig i viss mån. Men opinionssiffrorna hade redan fått sig en rejäl knäck. Detta exempel visar på den ena av Åkessons stora svagheter. Han har en tydlig karaktärsbrist när det gäller att vara en riktigt lojal invandringskritiker. Jag talar här inte om hur radikal kravnivån skall vara när det gäller invandringen. Vad jag talar om är, givet en viss kravnivå i detta avseende, hur pass hängiven man är att vilja förverkliga denna kravnivå genom att ta röster från andra partier. Åkessons spontana motreaktion mot föregående mening är naturligtvis att man kan få moderaterna och andra partier att ändra sig genom förhandlingar även om han vet lika väl som jag att detta inte går. Man måste ju vara en total idiot om man tror att invandringskritiska tendenser hos moderaterna kan vara något annat än taktik. Om t o m före detta moderatledaren Bo Lundgren i en intervju med Granskning Sverige kan säga att Ulf Kristersson och Fredrik Reinfeldt ville ha stor invandring för att krossa välfärdsstaten och Ulf Kristerssons första krav som nyvald MUF-ordförande var fri invandring och det första regeringen Bildt gjorde 1991 var att häva Lucia-beslutet och moderaterna i Sjöbo efter drygt 10 år beslutade sig för att strunta i folkomröstningsresultatet 1988 så kan man inte vara något annat än en totalidiot eller ha allvarliga karaktärsbrister om man låter förstå att man genom något slags samförstånd och förhandlingar kan få moderaterna att ändra sig. Det är här det stora, fundamentala felet finns i Jimmie Åkessons skalle. Och det sken igenom i lördagsintervjun. Han njuter för mycket av den i och för sig orealistiska tanken att han skall få vara med och utforma regeringspolitiken på ungefär samma sätt som Vänsterpartiet för att han skall ha en hänsynslös drivkraft att vilja krossa moderaterna röstmässigt i så hög grad som möjligt. Tanken på att få stå där och skaka hand med Ulf Kristersson eller någon annan moderatledare när kamerablixtarna fyras av ger honom en alltför stor kick trots att tanken är relativt orealistiskt.

Åkessons andra svaghet är att han i debatter är för dålig på att sätta ekonomiska argument mot invandringen på dagordningen på ett pedagogiskt sätt. Jag hoppades själv på att Kasselstrand skulle vara ett litet vassare alternativ när det gällde Åkessons två ovannämnda svagheter. Men i stället visade det sig att den mannen typ hade fått kortslutning i skallen och beslutade sig för att försöka lansera ett parti som han själv och hans kompisgäng skulle vilja rösta på men som så gott som inga väljare sannolikt skulle vara intresserade av. Ytterst få höginkomsttagare torde vara intresserade av ett radikalnationalistiskt parti som är mer ”extremt” än SD och vill sparka ut 100 000-tals invandrare. De är den väljargrupp som är minst intresserade av sådant. De bor i regel på tryggt avstånd från mångkulturen och är i regel mer finkänsliga än LO-grupper. Få av dem har varit skinnbollar i ungdomen eller umgåtts med sådana. Ingen av dem skulle hålla på och klänga på Karl XII-statyn som Kasselstrand.

AfS kan kanske ta 0,5 % eller kanske 1 % av rösterna. (Och skulle de mot förmodan få 50 % av rösterna och driva igenom sin politik skulle det bli inbördeskrig och NATO- eller USA-ingripande à la Jugoslavien/Serbien).)

Så ett mer realistiskt ekonomiskt högeralternativ till SD hade verkligen varit önskvärt. Men jag tror att Åkesson skiter i detta. Men han hade kunnat fixa det. SD har pengarna som krävs för ett aningen tyngre valutskick. Kandidaterna hade i huvudsak kunna plockats från SD:s egna listor. Före detta moderate riksdagsledamoten Patrick Reslow är väl en given kandidat.

Motsvarande grepp hade kunnat tas för ett alternativ ett halvt snäpp till vänster om SD. Det hade behövts ett vänsteralternativ också i valutskicket. I norra Sverige, där sossarna och vänsterpartiet ofta plockar 70 % av rösterna bland icke invandrare, är folk allergiska mot allt som luktar borgerlighet och samarbete med borgare. Många av dem röstar inte ens under pistolhot på ett parti som kan tänka sig att samarbeta med moderaterna. Spelar ingen roll om man ökar befolkningen med 5 % varje år med invandrare från Mellanöstern och Afrika. Moderaterna är detsamma som stöd till skojare som för 100 år sedan högg ner skogen för bönderna utan att ge dem betalt eller anställde rallare på slavkontrakt som innebar att de efter kontraktets utgång var skyldiga bolaget pengar i stället för tvärtom. Där måste man ha ett parti som utmålar moderaterna som huvudmotståndare.

Ser man att det inte går att få upp opinionssiffrorna till runt 5 % för de kompletterande höger- och vänsteralternativen till SD innan poströstningen börjar är det bara att dra tillbaka dessa alternativ. Vill man underlätta för detta kan man ha två hushållsutskick. Ett första utan valsedlar och ett andra med både valfoldrar och valsedlar. SD har råd med detta med tanke på den krigskassa man har inför årets val. Okej, det blir mindre pengar över då till sådant som SD:s reklamguru Joakim Wallerstein gillar, alltså reklamaffischer i tunnelbanan, webb och TV-reklam. Men det gör nog inte så mycket för ett parti som SD som egentligen har helt andra grundförutsättningar än andra partier. Problemet för SD är att de flesta väljare inte ens har de grundläggande förutsättningarna klara för sig när det gäller invandringens påverkan på ekonomin – samhällets och deras egen – och har i princip noll koll på hur invandringspolitiken ser ut i andra i-länder som t ex Japan. Än mindre har de sådan information på sin dagordning. Detta ger en rätt tillrättalagd bild av verkligheten som gynnar 7-klövern. Det är också svårt att förklara bara aningen mer komplexa frågor via TV-reklam, reklambanners och tunnelbanereklam. Dessa medel är mer lämpade för partier där det grundläggande medieflödet är mer anpassat till partierna i fråga. För att ge folk en helt annan verklighetsuppfattning räcker egentligen inte en rätt långrandig valfolder. Det är snarare en bok eller flera böcker och mångårig annorlunda medieexponering som krävs. Men en valfolder svarar i alla fall litet bättre upp mot det informationsbehov folk har än en TV-reklamsnutt med 2 meningar eller en affisch eller reklambanner med en mening. Låt mig också göra en liknelse om det informationsbehov som behövs. För mer än 100 år sedan ville Edison pracka på det amerikanska samhället sitt likströmssystem i stället för Teslas bättre växelströmssystem (som sedan kom att dominera i hela världen). Edison lyckades dock länge i kraft av sitt goda varumärke promota likströmslösningar relativt framgångsrikt. För att kunna övertyga inköparna i en stad eller ett större företag om att Teslas växelströms-lösning var bättre funkade det inte med affischer eller tidningsannonser med en eller två meningar. Man var tvungen att förklara de tekniska fördelarna noggrant i en broschyr. Detta var speciellt nödvändigt då Edison hade ett så pass fantastiskt ”varumärke”. Folk trodde på allt han sade. Moderaterna har idag snudd på ett ”Edison-varumärke”. De kan komma undan med nästan vad som helst, som t ex Bildts kronförsvar med räntor på 500 %. Åkesson i Ekots lördagsintervju, eller SD rent allmänt, har inte den typen av ”varumärke”.



FORTSÄTTNING NEDAN
Citera
2018-04-22, 16:37
  #247
Medlem
FORTS



Del 2


De intryck jag tidigare fått av Åkesson stärktes av Ekots lördagsintervju.

Jag tror att Åkesson vet vad jag sagt ovan. Han vet också att man fyller på med 400 000-500 000 nya invandrare varje mandatperiod och att nästan ingen på ställen typ Rosengård röstar på SD. Han vet också att den infödda befolkningen nu successivt minskar alleftersom de äldre dör. Invandringskritiska partiers potentiella väljarbas sjunker snabbt. Något måste hända 2018. Åkesson vet det också men han skiter i det. Det är fotoblixt/skaka hand-faktorn som får honom att känna och bete sig så. Det är hans stora karaktärsbrist. Det var mitt tidigare intryck av honom och det förstärktes snarast av Ekots lördagsintervju.

Man kan ju tycka att den styrande Trean i SD skulle vara rädda för att skapa i viss mån konkurrerande partier.

Men eftersom man till höger redan har sådan potentiell konkurrens så borde det inte vara så värst mycket sämre att redan nu få till ett sådant alternativ. SD har redan idag litet svårt att locka höginkomsttagare. Och allt som behövs för att MED skall lyfta ordentligt torde vara att någon miljardär pytsar in 20-30 millar eller en plötslig media-drive av Ny Demokrati-typ à la 1991. Varför inte i stället skapa ett högeralternativ med sina vänner i? Jag noterar också att uttalade ekonomiska högerpartier har en rätt liten nisch i den svenska valmanskåren. Antalet höginkomsttagare och förmögna människor är rätt begränsat. De har också oftast rätt liberala värderingar och är fortfarande i regel rätt obekymrade över invandringen eftersom de i regel bor i områden som har rätt begränsat med invandrare. Så man måste väl för ett högeralternativ även kunna erbjuda den emotionella biten som många moderatväljare ur de lägre samhällsklasserna tilltalas av. Vad det handlar om är i hög grad att man bekräftar en självbild av att man tillhör eliten (trots att man inte gör det). Så bra titlar är viktigt. Synd att Kasselstrand lyckades locka ett antal läkare till AfS. De hade varit högst användbara för ett mer realistiskt högeralternativ. Att snabbt få tag på människor med bra titlar som helst också, i en del fall, visuellt ser ut som det som moderater uppfattar som ”vinnartyper” är nog det stora problemet.

När det gäller ett vänsteralternativ till SD så noterar jag att man med ett vänsterklingande eller ”sossigt” namn i kombination med en utfästelse att rösta mot en Alliansregering är rätt körd i Sydsverige. Där är sossarna huvudfienden bland typiska SD-väljare. Det är också litet skämmigt att rösta på ett parti till vänster om mitten. I Norra Sverige är det tvärtom. Där kan sossarna + Vänsterpartiet ha 70 % av rösterna i vissa kommuner. SD har tidigare haft det litet knepigt att plocka röster i norra Sverige p g a denna faktor eftersom SD uppfattats som ett borgerligt mittenparti. Befintliga SD-väljarsegment i norra Sverige kan också sitta relativt löst om sossarna i valreklam och debatter lyfter fram Åkessons uttalanden med innebörden att 4 år till med en (s)-regering är det stora hotet. Speciellt i kombination med sossarnas nypåfunna krav att invandring av okvalificerad arbetskraft bör strypas. Så tappet av befintliga SD-väljare till ett vänsteralternativ skulle nog vara rätt begränsat.

Inget i Ekots lördagsintervju indikerade några tankegångar av den här typen hos Åkesson. Skulle hotet att AfS skulle kunna plocka litet större mängder väljare ha varit mer akut så tror jag att Åkesson i lördagsintervjun hade valt mer primitiva metoder för att hantera problemet. Dels hade han väl som när AfS lanserades placerat dem i samma fack som NMR och dels hade han väl pekat på att SD också vill repatriera liksom men ändå vill vara humana i ett tappert försök att både äta kakan och ha den kvar. I den stora invandringsmotionen i höstas, när AfS var i pipeline, hade man sådana tendenser. Jag tror Åkesson måste börja tänka mer konstruktivt. Men inget i Ekots lördagsintervju indikerade något sådant nytänk.
Citera
2018-04-22, 21:59
  #248
Medlem
Tror jag måste lägga till en del 3 också apropå lördagsintervjun och vad Åkesson borde ha sagt där.

Jo, apropå det där med att Åkesson kunde/borde ha lanserat kompletterande listor/partier ekonomiskt till höger resp vänster om SD för att täcka in fler väljarsegment och skapa EGNA samarbetspartier i stället för de befintliga. När det gäller Vänsteralternativet kom jag på en till sak, utöver partinamnsfaktorn, som hade kunnat sätta ett tak på den möjliga överströmningen från SD. Och det är att vänsteralternativet skulle kunna stödja den pågående avvecklingen av kärnkraften, vilket SD inte vill. Då borde man ha ytterligare något som hindrar alltför många att strömma över. Då borde man ha både hängslen och livrem. Dessutom skulle kärnkraftsfaktorn kunna ge en möjlighet att knuffa ut Miljöpartiet ur riksdagen. Då skulle varken Alliansen eller (s) kunna skylla på samarbetspartnern (mp) när de vill släppa in mer folk.

Det här hade väl varit en bra idé att lansera i Ekots lördagsintervju?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback