Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 15:46
  #1
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Hur får man till effekten i den här videon i After Effects, där hela bilden gungar och skakar lite subtilt? Jag menar alltså inte skeppet som gungar, utan det subtila gunget och skaket som själva filmen har när gitarrerna och trummorna kommer igång.
Citera
2018-04-18, 11:12
  #2
Medlem
Sadomans avatar
Precis som de gjort skeppet som gungar fast snabbare.
Citera
2018-04-20, 13:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Hur får man till effekten i den här videon i After Effects, där hela bilden gungar och skakar lite subtilt? Jag menar alltså inte skeppet som gungar, utan det subtila gunget och skaket som själva filmen har när gitarrerna och trummorna kommer igång.
Du gör en "expression" och skriver typ "wiggle(2,5). Googla så finns det tydligare
Citera
2018-04-25, 12:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Hur får man till effekten i den här videon i After Effects, där hela bilden gungar och skakar lite subtilt? Jag menar alltså inte skeppet som gungar, utan det subtila gunget och skaket som själva filmen har när gitarrerna och trummorna kommer igång.

Som någon annan skrev; Expressions, dvs alt+click på en parameter, gissningsvis position/rotation och skriv wiggle(2,5). Den ena siffran syftar på hur många gånger per sekund rörelsen ska ske, den andra syftar på hur mycket värdet ska "wiggla". Sedan kan man även koppla en wiggle till t.ex. en "Slider Control" och förändra värdet över tid. De större rörelserna/gungen hade jag programmerat manuellt med keyframes. Tryck sedan f9 på alla keyframes och justera kurvan så att de stegrar ganska mjukt.

Luddigt... I know... men ja, det är ganska enkelt. Vill du lära dig mer om After Effects, tipsar jag varmt om http://www.videocopilot.net som har mängder med värdefulla tutorials (om man vill lära sig från grunden, men genom att göra roliga saker)!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback