Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-17, 17:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
Ni får det att låta som att svampar och växter har i uppdrag att skydda jorden.. typ.. det finns ingen stor gudomlig design bakom liv på jorden, massiva genetiska slumpar och adaption ledde till vad vi idag har och är.
Det är vad du tror och det har du allt rätt att göra. Precis som människor med en annan typ av världsbild har rätt att tro på annat utan att behöva utsättas av ateister som anser sig ha tolkningsföreträde. Själv är jag huvudsakligen agnostiker, vilket för övrigt är en syn som delas av många naturvetare, inklusive människor i min närhet med hög akademisk utbildning och många publikationer bakom sig. Det är inte särskilt vetenskapligt att förneka saker man inte vet något om, snarare tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
Gifter och psykoaktiva ämnen är där för att huvudsakligen undvika att bli uppätna av djur [...]
Faktum är att man i många fall inte är säker på varför vissa ämnen återfinns i olika växter, svampar och till och med djur. Varför tycks våra kroppar, liksom många andra livsformers, producera DMT? Spår av DMT kan hittas i t ex urin hos personer som aldrig intagit (externt) DMT i hela sitt liv. Är det alltså för att inte någon/något ska äta upp oss? Klassisk psykedelia fungerar som substitut till signalsubstanser i hjärnan och är i regel toxiska endast i mycket höga doser. Detsamma kan sägas till exempel om serotonin.

I och med att det är så många frågetecken kvar inom det här området, så tycker jag att det är fullt rimligt och ofta intressant att spekuiera kring sådant här, men det blir lite drygt med folk som anser sig ha rätten att proklamera vad som är "sant" eller "falskt".

Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
det jag får ut och vill få ut från mina trippar är ångesthantering/inre ro, sen att det ger mig en annorlunda syn på livet och samhället och gör mig till en bättre fungerande person överlag? inget spirituellt eller magiskt med det..
Vad tror du andlighet i många fall går ut på? Kanske till exempel en förändrad syn på livet, inre lugn och att man funkar/mår bättre? Menar du att till exempel meditationsutövande inte är en form av andlighet? Jag förutsätter att du är medveten om de studier som bedrivits till exempel vid Johns Hopkins, där man konstaterat att andliga upplevelser på svamp är oskiljbara från sådana som upplevts via andra tekniker (intensiv bön, fasta, yoga, vision quests osv). Inget illa menat, men det känns inte som du är särskilt insatt i ämnet.

I samband med den omskrivna studien vid Johns Hopkins där man menade att upplevelser på svamp uppfyller alla kriterier för att betraktas som "genuina" mystiska upplevelser, så påpekades det bland annat att personer som har genomgått en intensiv andlig upplevelse senare har svårt att beskriva händelsen i ord. Det gäller alla sådana upplevelser, oavsett teknik, och det är något spyder123 är inne på i den här tråden. Vi saknar helt enkelt orden för att kunna beskriva sådant på ett någotsånär effektivt sätt, förmodligen för att vårt språk har anpassats för att beskriva den materiella världen snarare än metafysiska upplevelser som kan bestå av en kombination av känslor, visioner och personlig symbolik. Att upplevelser på psykedelia är i det närmaste identiska med starka andliga upplevelser på annat vis är för övrigt inte ett nytt påstående, utan var något som exempelvis den inom det här området kände teologen Houston Smith tog upp på 60-talet, inklusive den intressanta tankeställningen rörande vilket dilemma detta kan innebära för troende. Att man tar en liten blotter/etc, istället för att bli "utvald" av Gud och först i och med detta genomgår en intensiv andlig upplevelse, var något han menade att många troende kan ha svårt att svälja.
__________________
Senast redigerad av mand71 2018-04-17 kl. 17:42.
Citera
2018-04-17, 18:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
För övrigt är ditt "annorlunda syn på livet och samhället" ett resultat av spirituell utveckling. Spiritualism är egentligen bara att utforska sitt inre, vilket är exakt det man gör med hallucinogena droger (eller tja, det många gör i alla fall).

Personlig utveckling skulle jag kalla det, att jag sen har lättare att förstå saker när hjärnan är såpass hyperaktiv och påverkad som den är under en tripp, varför är det spirituellt? jag ser inte insikt och personlig förbättring av mitt psyke som något annat än just det.

Jag har aspergers, LSD har genom åren gett mig empati och bättre förståelse om saker och situationer som tidigare var svåra för mig, men visst, om spiritualism är utforskande, förbättrande och förståelse av sitt inre, då är jag jävligt spirituell!

Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Det är vad du tror och det har du allt rätt att göra. Precis som människor med en annan typ av världsbild har rätt att tro på annat utan att behöva utsättas av ateister som anser sig ha tolkningsföreträde. Själv är jag huvudsakligen agnostiker, vilket för övrigt är en syn som delas av många naturvetare, inklusive människor i min närhet med hög akademisk utbildning och många publikationer bakom sig. Det är inte särskilt vetenskapligt att förneka saker man inte vet något om, snarare tvärtom.

Faktum är att man i många fall inte är säker på varför vissa ämnen återfinns i olika växter, svampar och till och med djur. Varför tycks våra kroppar, liksom många andra livsformers, producera DMT? Spår av DMT kan hittas i t ex urin hos personer som aldrig intagit (externt) DMT i hela sitt liv. Är det alltså för att inte någon/något ska äta upp oss? Klassisk psykedelia fungerar som substitut till signalsubstanser i hjärnan och är i regel toxiska endast i mycket höga doser. Detsamma kan sägas till exempel om serotonin.

I och med att det är så många frågetecken kvar inom det här området, så tycker jag att det är fullt rimligt och ofta intressant att spekuiera kring sådant här, men det blir lite drygt med folk som anser sig ha rätten att proklamera vad som är "sant" eller "falskt".

Vad tror du andlighet i många fall går ut på? Kanske till exempel en förändrad syn på livet, inre lugn och att man funkar/mår bättre? Menar du att till exempel meditationsutövande inte är en form av andlighet? Jag förutsätter att du är medveten om de studier som bedrivits till exempel vid Johns Hopkins, där man konstaterat att andliga upplevelser på svamp är oskiljbara från sådana som upplevts via andra tekniker (intensiv bön, fasta, yoga, vision quests osv). Inget illa menat, men det känns inte som du är särskilt insatt i ämnet.

I samband med den omskrivna studien vid Johns Hopkins där man menade att upplevelser på svamp uppfyller alla kriterier för att betraktas som "genuina" mystiska upplevelser, så påpekades det bland annat att personer som har genomgått en intensiv andlig upplevelse senare har svårt att beskriva händelsen i ord. Det gäller alla sådana upplevelser, oavsett teknik, och det är något spyder123 är inne på i den här tråden. Vi saknar helt enkelt orden för att kunna beskriva sådant på ett någotsånär effektivt sätt, förmodligen för att vårt språk har anpassats för att beskriva den materiella världen snarare än metafysiska upplevelser som kan bestå av en kombination av känslor, visioner och personlig symbolik. Att upplevelser på psykedelia är i det närmaste identiska med starka andliga upplevelser på annat vis är för övrigt inte ett nytt påstående, utan var något som exempelvis den inom det här området kände teologen Houston Smith tog upp på 60-talet, inklusive den intressanta tankeställningen rörande vilket dilemma detta kan innebära för troende. Att man tar en liten blotter/etc, istället för att bli "utvald" av Gud och först i och med detta genomgår en intensiv andlig upplevelse, var något han menade att många troende kan ha svårt att svälja.

Jag tror inte på gud men jag nekar inte och tror att det kan finnas något större där ute, och om det gör det så tror jag personligen inte att något så avancerat skulle begripa dessa små apors känslor eller beteende eller vara ansvariga för liv på planeter, men vem vet? :P

Nej, jag är inte insatt i de studier som gjorts, men att blint tro på något så starkt(ofta hela sitt liv) kan säkert liknas med en trippande stark spirituell upplevelse, jag har själv haft liknande upplevelser men tar det för vad det är(för mig), en trippande upplevelse, jag har varken energi eller lust att stöna med starkt troende folk, de antingen dömer dig eller liknande.. finns självklart de som kan acceptera det men min erfarenhet med sånna människor är överlag så :S blev lite offtopic där..

Edit: Antar att även jag är agnostiker då? Tror att det kan finnas något visst, men inte som mänskligheten generellt sett ser på det med gudar och högre krafter som bryr sig om om vi är troende eller ej. Är mest neutral tills det bevisas :P
__________________
Senast redigerad av fobono123 2018-04-17 kl. 18:48.
Citera
2018-04-17, 18:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
...
OK, jag kanske misstolkade dig en aning på grund av att vi har tycks lite olika definition på vad spiritualitet/andlighet innefattar. Det är i och för sig en lite luddig term och folk kan ju syfta på allt ifrån en skogspromenad till hardcore kundaliniupplevelser när de använder ordet. Det finns ju även ateister som faktiskt följer vissa andliga traditioner som de snarare betraktar som en livsfilosofi (t ex buddhism).

Ja, med tanke på min nuvarande signatur så kan jag förstå hur du resonerar kring ett likgiltigt kosmos... Jag är ambivalent där och hänvisar bekvämt till min tidigare nämnda agnosticism!

Sedan har jag egentligen en inställning liknande din rörande att fastna i diskussioner med starkt troende, då detta sällan leder till något speciellt konstruktivt. Med "starkt troende" syftar jag både på inbitna ateister och religiösa fundamentalister. En filosofisk debatt kan dock vara trevligt ibland, så länge man håller det på en respektfull nivå.
Citera
2018-04-17, 22:57
  #16
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutBork
Angående din text!
Jag är med i konstkollektivet för provokativ konst & musik som heter Förargelseväckande beteende (finns på facebook) & vi håller på att göra en zine. Vi undrar ifall vi får publicera din text, eller citera delar ur den i zinen? Självklart får du all cred för din text!

Tack för dina fina ord i det förra inlägget!

Du får absolut använda min text eller citera delar ur den. Det är inga problem för min del. Hänvisa till mitt användarnamn eller inte - det spelar för mig ingen roll. Känn dig fri att använda texten på vilket sätt du än känner för. "Informationen vill vara fri", sägs det ju.

Lycka till med allt du håller på med!
Citera
2018-04-18, 11:42
  #17
Medlem
AbsolutBorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Tack för dina fina ord i det förra inlägget!

Du får absolut använda min text eller citera delar ur den. Det är inga problem för min del. Hänvisa till mitt användarnamn eller inte - det spelar för mig ingen roll. Känn dig fri att använda texten på vilket sätt du än känner för. "Informationen vill vara fri", sägs det ju.

Lycka till med allt du håller på med!

Tack! Schysst av dig!
Citera
2018-04-18, 11:49
  #18
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutBork
Att folk ens är rädda för att åldras & dö är helt onaturligt egentligen, då det är en sådan naturlig del av livet. Ändå är det så många som känner ångest för att det gått ett år av deras liv.
Du snedtrippar då du försöker kämpa emot & ta kontrollen, vilket kan liknas vid vad människan gör då vi försöker ta kontrollen över vår värld & varandra.

Detta var en bra analys, är helt med! Svampen ÄR grymt "intelligent" kolla senaste "Vetenskapens värld" som handlar om svampar. Själva svampen är bara toppen på isberget, under finns mycelinet som är som ett stort närverk som kommunicerar!
Citera
2018-04-18, 12:24
  #19
Medlem
AbsolutBorks avatar
När man diskuterar sånt här, är det viktigt att komma ihåg att det är spekulationer. De mest galna flummiga idéer kan ju bevisas vara sanna om hundra år! De kan lika gärna också bara vara flum. Självklart är det inte särskilt konstigt att vi känner att den mest logiska förklaringen på saker är den mest sanna. Själv litar jag mest på att logisk, vetenskapligt objektivt utforskad & prövad fakta är den mest ''sanna''. Därför tycker jag det är en väldigt spännande tid nu då man kan komma med mer trovärdig bevis & fakta om sånt som ansetts vara flummigt mumbo jumbo, som verkligen får mig att ifrågasätta vad jag fått lära mig & de synsätt jag vuxit upp i. Men kan man inte låta sig spekulera vilt & försöka vara ödmjuk med sin verklighetsuppfattning bara för en stund, kan man gå miste om nya idéer eller synsätt.

Det är verkligen svårt att försöka förklara min tanke, då det skulle kräva så mycket mer förklaring & hänvisningar. Men en annan väldigt frisläppt tanke är att om nu svampen är en utomjording, kan det vara så att DMT är en stor del av dess ''medvetande''. Så när människan utvecklats, kan den ha nyttjat vår art & ''tillåtit'' att vi ska utvecklas?
Det kan ju vara så att civilisationer betydligt mer framgångsrika & utvecklade än idag funnits & dött ut. Ifall det är så, kan svampen ha varit källan till dess framgång & sen nedfall då civilisationen som våran börjat ta avstånd från psykedeliska upplevelser? Jag tänker att utan upplevelser/uppväxt som får varje individ att inse vikten av att ta & ge tillbaka samma mängd ur naturen, en känsla av samhörighet & underlägsenhet/respekt för livet, blir människan snabbt för kaxig för sitt eget bästa & då människan försöker ta kontrollen över naturen- som kanske redan styrs av svampen, så börjar destruktiviteten. Om svampen är en utomjordisk varelse, lär den ju rimligtvis ha en intelligens & ett sätt som vi inte ens är nära att kunna förstå. Vad tänker ni?
Citera
2018-04-18, 20:51
  #20
Medlem
Nochillss avatar
Det gick en intressant dokumentär ikväll om "Svamparnas Planet" även om nu inte alla svampar är hallucinogena till naturen. Speciellt från 23:50 blir det intressant där forskarna berättar att svamparnas underjordiska nätverk förbinder alla träd till ett medvetande. Precis som vad jag lärde mig under en tidig LSD-tripp, så detta kan inte bara ha varit fantasifulla hallucinationer.

https://www.svtplay.se/video/1762777...mparnas-planet


När det gäller DMT så är det svårt att säga hur Sydamerikas indianer egentligen kom på att kombinera trädbarken "Virola" med ett annat träds löv till en drog. Kanske var det bruk av psilocybin som förklarade förhållandet åt dåtidens shamaner men det finns ju inga skrifter som bekräftar detta.
Citera
2018-04-21, 10:18
  #21
Medlem
Thubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Om nån kunde förklara på samma vis varför man ser dessa komplexa perfekta geometriska mönster vore för mig tillfredställande..
Den enkla förklaringen är väl att hjärnan skapar falska mönster och ser samband som egentligen inte "finns". Signalerna sprids så mycket i hjärnan att saker som inte är synintryck uppfattas som synintryck, och då pusslar hjärnan ihop det till någonting den tycker sig förstå; abstrakta geometriska mönster, fraktaler.

Jag önskar att jag kunde ge dig en mer detaljerad förklaring men det kan jag inte i dagsläget.

Fraktaler är till stor del loopar, upprepningar. Kanske blir hjärnan så mottaglig för nervsignaler att många nervsignaler åker samma väg mer än en gång. Att signalerna faktiskt loopar i hjärnan? Det är bara en teori.
Citera
2018-04-22, 11:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Den enkla förklaringen är väl att hjärnan skapar falska mönster och ser samband som egentligen inte "finns". Signalerna sprids så mycket i hjärnan att saker som inte är synintryck uppfattas som synintryck, och då pusslar hjärnan ihop det till någonting den tycker sig förstå; abstrakta geometriska mönster, fraktaler.

Jag önskar att jag kunde ge dig en mer detaljerad förklaring men det kan jag inte i dagsläget.

Fraktaler är till stor del loopar, upprepningar. Kanske blir hjärnan så mottaglig för nervsignaler att många nervsignaler åker samma väg mer än en gång. Att signalerna faktiskt loopar i hjärnan? Det är bara en teori.
Precis som när jag kollar på mönstret i en apelsin och ser hur det är ett falskt geometriskt mönster.... hehe geometriska mönster uppstår överallt i hela naturen.. men vad är dessa geometriska mönster man ser.
Citera
2018-04-22, 12:44
  #23
Medlem
Thubbes avatar
Vetenskapens värld har ett heltimmesprogram helt och hållet dedikerat till svampar!

https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Precis som när jag kollar på mönstret i en apelsin och ser hur det är ett falskt geometriskt mönster.... hehe geometriska mönster uppstår överallt i hela naturen.. men vad är dessa geometriska mönster man ser.
Det är ju ett känt faktum att historien upprepar sig, men det gör naturen också!
Citera
2018-05-05, 01:51
  #24
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutBork
Angående din text!
Jag är med i konstkollektivet för provokativ konst & musik som heter Förargelseväckande beteende (finns på facebook) & vi håller på att göra en zine. Vi undrar ifall vi får publicera din text, eller citera delar ur den i zinen? Självklart får du all cred för din text!

Av ren nyfikenhet måste jag ställa frågan:

- Hur går det?

Hoppas att ert arbete går framåt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback