Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-14, 11:53
  #1
Medlem
AbsolutBorks avatar
Av all vetenskap, kunskap om svamp jag får, & allt jag hört & läst om vad som händer när man tar det, har jag inte kunnat sluta tro att svampen är/alltid varit på toppen av näringskedjan. Att det är en högintelligent varelse som kanske t.o.m sprider sig från planet till planet.
Det vore ju rätt logiskt att om det nu finns en högintellekt varelse skulle den göra allt för att hålla sig vid liv, på det mest effektiva men subtila sättet.
Vi är väldigt beroende av att kunna göra oss förstådda & förmedla våra tankar/uppfattningar. Men det är oerhört svårt att till 100% förstå vad en annan människa menar, särskilt om det är handlar om folk som inte känner varandra. Därför blir det såklart missförstånd. Särskilt då vi har ett ego som gör att vi helst väljer den uppfattning som gynnar oss själva, så som de allra flesta djur.
Men vi människor blir mer & mer parasit-aktiga då vi tappar kontakten med naturen & varandra.
Vi har fått en sån fantastisk men skrämmande uppfinningsrikedom. Kanske är det så som ''the stoned ape''-teorin säger? Men det har iaf gett lika mycket onytta som nytta & lett till att jorden blivit en värdkropp för människan, vilket såklart gör det svårt för alla varelser att överleva.
För att svampen ska överleva behöver den få oss att förstå när vi går åt fel håll & övertyga oss om att det är sant. Eftersom insikt nås bäst när den som ska få den själv tagit initiativ till det (det ger generellt mer belöningskänsla) är en effektiv metod rimligtvis att locka att plockas & ätas så den sen kan döda egot & ge insikt. Samtala, med andra ord! Eftersom vi har förmågan att få insikt, & t.o.m ett verktyg/receptor för det (tallkottkörteln, DMT) vore väl detta en rätt effektiv metod? Vi är trots allt en väldigt nyfiken ras som vill förstå.
Jag tror inte svampen har goda eller onda avsikter, inte heller att den har för avsikt att bevara vissa varelser & andra inte. Bara att den är en hyperintellekt organism som funkar som en parasit som ser till att hålla värdkroppen vid liv. Ger & tar för att få överleva så länge som möjligt & sprida sina sporer.

Eftersom psykedeliska upplevelser ger fantastiska idéer, progressiva insikter om livet, sitt eget personliga jag & en sån självklar wtf-känsla över hur märkligt vi lever etc. är det inte konstigt att vi, särskilt i västvärlden, glidit ifrån naturen då det blivit olagligt att ta psykedeliska & utforska sitt inre.
Att folk ens är rädda för att åldras & dö är helt onaturligt egentligen, då det är en sådan naturlig del av livet. Ändå är det så många som känner ångest för att det gått ett år av deras liv.
Du snedtrippar då du försöker kämpa emot & ta kontrollen, vilket kan liknas vid vad människan gör då vi försöker ta kontrollen över vår värld & varandra.
Citera
2018-04-15, 14:57
  #2
Medlem
Thubbes avatar
Jag förstår vad du menar.
Att svampar är hyperintelligenta organismer är ett faktum. Svampar påverkar sin omgivning på sätt som vi inte är i närheten av att förstå och är så viktiga att de utgör en stor del av massan av varje givet ekosystem.
Det känns knappast långsökt att tänka att det finns en viss mening med att utsöndra ett gift (psilocybin) som gör att rovdjur (människor) tar bättre hand om jorden, svamparnas habitat. För att vi blir mer medvetna om naturen efter att vi har trippat är ju också ett faktum.

Vi vet att svamparnas värld är enorm, men jag tror att den är så mycket större än vi tror. Svamparnas rötter finns överallt och det svamparna inte "vet" om sitt ekosystem lär väl knappast vara värt att veta. I jämförelse med psilocybinet som varit känt i tusentals år har svamparna dessutom relativt nyligen givit oss antibiotikan, ett av de starkaste vapnen vi har när det kommer till att kämpa för vår egen överlevnad.

Inte riktigt djur, men något större än växter, med milsvida nätverk under jorden som ibland nästan kan tänkas ha ett eget medvetande. Vad mer för kunskap kan vi tänkas hämta från dessa magiska organismer?
Citera
2018-04-16, 02:40
  #3
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Intressanta tankar. Jag skrev för något år sedan en text i ett irrelevant sammanhang. Grundstommen är liknande den du har i ditt tankesätt, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av min egen text. Om den tillför något får du avgöra själv.

Citat:
Att som barn, mitt uppe i adolescensen, testa narkotika – inte minst psykedelisk sådan – är, utan undantag, ett otroligt riskfyllt beslut. Den största faran med att använda psykedeliska droger är inte deras fysiska verkningar. En psykedelisk drog är sällan särskilt farlig på ett fysiskt plan, även om undantag finns. Däremot kan dessa substanser förorsaka kraftiga förvrängningar av varseblivningen och förnimmelsen vilka de fem sinnena jobbar med.

När varseblivningen och förnimmelsen förvrängs i den utsträckning som psykedeliska droger framkallar, är risken stor för att komplikationer ska uppstå. De förväntade effekterna kanske uteblir; i stället uppkommer känslor av paranoia, rädslor, panikattacker och inte sällan total skräck. Utgången blir ingalunda särskilt trevlig vid dessa tillfällen. En ökad risk för psykisk ohälsa uppstår, återhämningen kan därtill bli smärtsam och utdragen. Den olycksdrabbade – som upplever en snedtripp – kan därför få svårt med att komma tillbaka igen, om det vill sig illa.

Samtidigt ska man ha i åtanke att en snedtripp inte i sig innebär världens undergång. Det som uppstår under en tripp – oberoende av ifall den är positiv eller negativ – är alltid utan något som helst undantag saker som döljer sig inom din egen ram av fantasi. Vad du ser eller hör är inga rosa elefanter eller jultomtar som inte finns. Du blir inte psykotisk av en psykedelisk drog, såvida du inte hamnar i en direkt psykos. Under ett psykedeliskt rus skruvas hjärnans tolkningsförmåga om, din hjärna bearbetar information och sinnesintryck annorlunda; hålrum uppstår och förändringar sker, hjärnan måste följaktligen fylla i med information för att skapa en komplett uppfattning av rum och tid, och gör det ofrånkomligen i en något förvrängd form jämfört med hurdant denna process sker i nyktert tillstånd.

Resultatet av ovanstående förändring i hjärnan leder till vad som innebär det psykedeliska ruset. Väggar andas, energier kan beskådas, färger förvrängs, lampor rör på sig, marken gungar, jorden skakar, händerna töjs ut om du drar dem framför dig, bokstäver på datorn hoppar, konkreta mönster uppenbarar sig framför dig (både vid stängda och öppna ögonlock) och så vidare. Alla effekter kan sammanlänkas till hjärnans sätt att producera nya intryck, för att försöka att föreställa sig på vilket sätt någonting ska vara och för att anstränga sig för fylla upp de delar av verkligheten som saknas. Allt är en illusion. Hallucinationerna är ett direkt resultat av hjärnans förmåga att fylla i tomrum, vilket för den ovane kan bli en skrämmande upplevelse.

Vad beträffar de psykiska effekterna är det mer problematiskt att med ärliga ord förklara dem. Tankarna och intensiteten vad avser hjärnans förmåga att arbeta förändras kort och gott radikalt. När vi tänker har vi utarbetade mönster för vårt tänkande, vilket innebär att vi tänker ungefär likadant i alla lägen, emellertid med utgångspunkt i olika kunskapsbanker; särskilt talar den kognitiva beteendeteorin för det här: hjärnan arbetar utifrån ett kognitivt schema.

Det bör poängteras att jag talar ur ett individperspektiv, och att jag sålunda generaliserar. Mitt tänkande sker på ett sätt, ditt på ett annat. Dessa mönster för tänkande är samma oavsett vilken situation vi ställs inför. Det som förändrar vårt tänkande är insamlandet av ny kunskap; plötsligt lär vi oss något, vilket sedermera leder till att vi inser att en tankeförändring krävs, att ett nytt perspektiv måste tillämpas som innebär större framgång och bättre resultat inom valfritt område – en form av det naturliga urvalet inom oss själva. Därutöver genomgår vi alla en mognadsprocess – en process som leder till att tankefunktionen och den direkta kognitionen varierar över längre tid, och detta till följd av att hjärnan är formbar och därigenom anpassar sig till omständigheterna och av den anledningen förändras liksom förädlas.

Under påverkan av en psykedelisk drog tycks många nya nervbanor och vägar för tankarna öppnas. Det kan närmst liknas vid att hjärnan har ett antal korridorer av möjligheter att använda sig av, där varje korridor är fylld med ett visst antal perspektiv och sätt att tänka på i nyktert tillstånd.
När sedan en psykedelisk drog äntrar kroppen och når hjärnan, slängs dörrarna till dessa dolda korridorer upp, efter vilket hjärnans receptorer och nervtrådar samt -banor bygger nya järnvägsnätverk som bildligt talat för medvetandet till upplysningens länder. Effekten av det här blir att kognitionen förvrängs fullständigt, att nya såväl perspektiv att tänka ur som nya förmågor att använda yttrar sig.

En annan liknelse kan sägas vara att hjärnan är en låda med ett lås på sig, där lådan ständigt flyter runt i ett astronomiskt rum av möjligheter och synsätt, funderingar och reflektioner, infallsvinklar och perspektiv – oavsett vilket ämne som avses att tänka på. Inne i själva lådan sker en mönsterhantering av information på ett specifikt och förutbestämt sätt. Ingen storskalig förändring sker, mer än att lådan emellanåt får tillskott av ny kunskap, skrotar gammal och således genomgår ackumulerade förbättring vid de tillfällen som det behövs.

Slutligen tillsätts ett ämne i den kringflytande rymden – den psykedeliska drogen – och tränger sig in och igenom låset som håller ihop lådan. På bara några minuter öppnas låset. Hjärnan, eller lådan, får bekanta sig med alla dessa hutlösa mängder med nya sätt att tänka på, nämligen alla de som döljer sig utanför lådan i den oändliga rymden. Hjärnan chockeras och reagerar med att fullskaligt tänka i annorlunda och tidigare okända banor än vad den någonsin har kunnat göra tidigare. Förmågan att tänka obeskrivligt stort blir i stället för en omöjlighet plötsligt en möjlighet. Framför ett undantag, blir det en regel.

De psykiska effekterna som psykedeliska droger inducerar kan jämföras med ovanstående beskrivningar. När en psykedelisk drog administreras förändras såväl hjärnans visuella intryck som alla de andra – varmed både lukt-, känsel-, smak- och hörselförmågan förändras tillsammans med kognitionen och synen. Det är de här förändringarna, hjärnans reaktion på bindningar hos bland annat serotonin- och dopaminreceptorer, som utgör drogernas effekt. Inget mer, inget mindre.

Men en fråga dyker emellertid upp i samband med att man ser framför sig att intag av psykoaktiva växter utmynnar i spektakulära effekter. Ta svampar som exempel, eller en planta. Varför ger dessa ting de effekter som de gör på hjärnan? Om man jämför med andra växter eller svampar, sådana som är nyttiga och ger oss viktiga, essentiella ämnen för vår överlevnad – då talar man om att det är föda för den mänskliga arten eller andra djur.

Å ena sidan är det fördelaktigt för oss, att vi kan äta oss mätta och få i oss det vi behöver. Å andra sidan finns det också svampar och växter som naturen har utvecklat gifter hos för att skydda sig mot att bli uppätna. Det gäller exempelvis svampar och växter som vid intag ger oss antingen direkta eller indirekta sjukdomar och därmed leder till tillstånd där vi riskerar att dö. Tänk röd flugsvamp eller dylika, biologiska svamp- eller växtarter. I det sistnämnda fallet är det rimligen en form av försvarsstrategi för att skydda och bevara sin egen överlevnad. Vilken kategori tillhör då psykoaktiva växter och deras molekyler? Koka- [kokain], kat- [katinon], ayahuasca- [N,N-dimetyltryptamin], cannabis- [tetrahydrocannabinol och cannabidiol], tobaksplantan [nikotin], peyotekaktusen [meskalin], svampar av olika slag [psilocybin, psilocin med flera]? Eller opiumvallmo [morfin tillsammans med andra alkaloider] för den delen? Vi kan dra det så långt och nämna guaranaplantan eller kaffebönor [koffein]?

Är deras molekyler direkta gifter och neurotoxiner? Eller är det molekyler som, i likhet med vitaminer och mineraler, har ett syfte och som naturen har utvecklat för att vi människor till syvende och sist ska nyttja dem? Kan man säga att de är nycklar till högre vetande? Varför existerar det växter och svampar, vars kemikalier de bär på, direkt passar i människors och djurs hjärnors receptorer?
Varför i hela friden har naturen utvecklat ämnen som passar på olika platser i våra hjärnor om syftet inte är att använda dem över huvud taget? Om man motsätter sig intaget av psykoaktiva växter, skulle detsamma lika väl kunna gälla också andra växter, nötter, frön och svampar med nyttoämnen.

Av den här anledningen torde man kunna dela in växtriket, i förhållande till faunan och människan, i tre delar: a) fysiskt fördelaktiga växter och svampar – de som gynnar våra kroppar genom att innehålla mineraler, vitaminer och näringsämnen, b) psykologiskt fördelaktiga växter och svampar – de som gynnar våra psyken och får oss att ifrågasätta vår existens, naturens roll i våra liv och vår hela historia, c) giftiga växter och svampar – sådana vi gör bäst i att låta bli att äta, om inte njursvikt och organkollaps är någonting som vi njuter av.
Citera
2018-04-16, 09:28
  #4
Medlem
AbsolutBorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thubbe
Jag förstår vad du menar.
Att svampar är hyperintelligenta organismer är ett faktum. Svampar påverkar sin omgivning på sätt som vi inte är i närheten av att förstå och är så viktiga att de utgör en stor del av massan av varje givet ekosystem.
Det känns knappast långsökt att tänka att det finns en viss mening med att utsöndra ett gift (psilocybin) som gör att rovdjur (människor) tar bättre hand om jorden, svamparnas habitat. För att vi blir mer medvetna om naturen efter att vi har trippat är ju också ett faktum.

Vi vet att svamparnas värld är enorm, men jag tror att den är så mycket större än vi tror. Svamparnas rötter finns överallt och det svamparna inte "vet" om sitt ekosystem lär väl knappast vara värt att veta. I jämförelse med psilocybinet som varit känt i tusentals år har svamparna dessutom relativt nyligen givit oss antibiotikan, ett av de starkaste vapnen vi har när det kommer till att kämpa för vår egen överlevnad.

Inte riktigt djur, men något större än växter, med milsvida nätverk under jorden som ibland nästan kan tänkas ha ett eget medvetande. Vad mer för kunskap kan vi tänkas hämta från dessa magiska organismer?

Absolut! Intressanta tankar.
Jag tror det även har en stor betydelse för oss människor att svampen inte är helt lätt att utplåna. Det mesta som utgör svampen lever ju under jorden & sen alla de biljoner sporer de släpper! Vi får tid & möjlighet att fortsätta forska om dem, nyttja den & lära oss hur vi ska använda den. Det lär ju ta ett tag innan samhället accepterar allt vad psykedeliskt innebär, så tid är nödvändigt då vi är så bra på att sabba vår jord. Förhoppningsvis fortsätter vi försöka hitta sätt att laga & stoppa de skador som blivit/blir.
Jag tror då absolut vi har mycket nyttigt att lära oss av svamp & jag hoppas det kommer fler dedikerade människor som Terence McKenna, Graham Hancock, Alan Watts, som får folk att själva bli nyfikna på sitt ursprung, livet, sitt psyke etc.
Citera
2018-04-16, 09:48
  #5
Medlem
AbsolutBorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Intressanta tankar. Jag skrev för något år sedan en text i ett irrelevant sammanhang. Grundstommen är liknande den du har i ditt tankesätt, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av min egen text. Om den tillför något får du avgöra själv.

''Av den här anledningen torde man kunna dela in växtriket, i förhållande till faunan och människan, i tre delar: a) fysiskt fördelaktiga växter och svampar – de som gynnar våra kroppar genom att innehålla mineraler, vitaminer och näringsämnen, b) psykologiskt fördelaktiga växter och svampar – de som gynnar våra psyken och får oss att ifrågasätta vår existens, naturens roll i våra liv och vår hela historia, c) giftiga växter och svampar – sådana vi gör bäst i att låta bli att äta, om inte njursvikt och organkollaps är någonting som vi njuter av.''

Riktigt välskrivet! Hoppas jag får tillfälle att använda din liknelse med lådan, den var tydlig & bra!
Jag har en känsla av att det är mycket möjligt att det är så vi kommer dela in det i framtiden, med tanke på att psykedeliska droger blir mer & mer accepterat i samhället, ju mer logisk & tydlig fakta som presenterar det. Bara det faktum att det kommit ett ayahuasca-retreat till Sverige är helt otroligt!
Jag hörde Joe Rogan säga nåt som verkligen gav mig hopp om framtiden. Han sa ungefär att vi borde förbereda våra unga istället för att varna dem, om psykedeliska droger. Alltså att vi presenterar tydlig, säker fakta om farorna men också det positiva! Att om du ska använda det, gör det på rätt sätt! Istället för att poliser ska komma till skolorna, ljuga & varna & få ungarna ännu mer intresserade för att det är ''farligt & coolt''- det är då det såklart kan gå jävligt snett.
Citera
2018-04-17, 09:20
  #6
Medlem
AbsolutBorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Intressanta tankar. Jag skrev för något år sedan en text i ett irrelevant sammanhang. Grundstommen är liknande den du har i ditt tankesätt, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av min egen text. Om den tillför något får du avgöra själv.

Angående din text!
Jag är med i konstkollektivet för provokativ konst & musik som heter Förargelseväckande beteende (finns på facebook) & vi håller på att göra en zine. Vi undrar ifall vi får publicera din text, eller citera delar ur den i zinen? Självklart får du all cred för din text!
Citera
2018-04-17, 14:46
  #7
Medlem
Många många års evolution är det enda som hänt med svampar.. de påverkar djur och människor på ett negativt(subjektivt) sätt just för att inte bli uppätna av hungriga gnagare och plantätare, ligger ingen större hemlighet bakom det :S

Sen om du har blivit övertygat om annat under en tripp, ja då orkar jag inte diskutera mera här, kör själv med både svamp och lsd i högre doser flera gånger om året, viktigt att stanna i verkligheten
Citera
2018-04-17, 15:22
  #8
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Här

https://www.youtube.com/watch?v=XI5frPV58tY
https://www.youtube.com/watch?v=mPqWstVnRjQ&t=408s

svamp-professor som bla förklarar mysel/svampar`s medvetande & inverkan den har på jorden etc
Paul Stamets is a mycologist, author and advocate of bioremediation and medicinal fungi
__________________
Senast redigerad av Michael-ScarN 2018-04-17 kl. 15:25.
Citera
2018-04-17, 15:29
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
Många många års evolution är det enda som hänt med svampar.. de påverkar djur och människor på ett negativt(subjektivt) sätt just för att inte bli uppätna av hungriga gnagare och plantätare, ligger ingen större hemlighet bakom det :S

Sen om du har blivit övertygat om annat under en tripp, ja då orkar jag inte diskutera mera här, kör själv med både svamp och lsd i högre doser flera gånger om året, viktigt att stanna i verkligheten
VA? Haha hur kan du skriva så när du tagit höga doser svamp och Lsd?

Om nån kunde förklara på samma vis varför man ser dessa komplexa perfekta geometriska mönster vore för mig tillfredställande..

Sen att man möter på en superintelligent ande som sprutar kärlek in i hjärtat på en det är en helt annan nivå.
Citera
2018-04-17, 15:30
  #10
Medlem
spyder123s avatar
Jag förstår ditt perspektiv. Men jag tror att kopplingen till evolutionära mekanismer är långdragen. Psykedeliska svampar har funnits under en lång tid, långt innan vi gick in i den antropocena perioden (då människan på riktigt började göra negativ påverkan på jorden). Innan dess var människan bara en del av naturen, och stod inte över den (det gör vi inte nu heller, men det är vad vi tror att vi gör). Ur ett evolutionärt perspektiv fanns det ingen anledning att hålla människor i schack om dem ändå inte hade förmåga att förstöra planeten än. Dessutom verkar ju svampen har misslyckats med sitt uppdrag i så fall... det har ju inte blivit bättre direkt.

Jag vill också poängtera att jag tror att det är ett misstag att isolera magin till svampar. Allt liv, djur, växter & svampar har ett medvetande. Att du isolerar just svamp som magisk är för att du råkade få dessa tankar genom svamp, men allt liv är egentligen lika magiskt om man tänker på det. De tankar som du fick på svamp (det ologiska att vara rädd för döden osv) går att få på många andra sätt, svamp råkar bara vara ett. Min personliga åsikt är att det som kan "aktiveras" vid spirituell verksamhet är en kontakt med universum/alltet/gud, och det är detta högre medvetandets kontakt som är det magiska. Inte just svampen i sig, även om det också är en del av alltet.

/spyder.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-04-17 kl. 15:46.
Citera
2018-04-17, 16:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Jag förstår ditt perspektiv. Men jag tror att kopplingen till evolutionära mekanismer är långdragen. Psykedeliska svampar har funnits under en lång tid, långt innan vi gick in i den antropocena perioden (då människan på riktigt började göra negativ påverkan på jorden). Innan dess var människan bara en del av naturen, och stod inte över den (det gör vi inte nu heller, men det är vad vi tror att vi gör). Ur ett evolutionärt perspektiv fanns det ingen anledning att hålla människor i schack om dem ändå inte hade förmåga att förstöra planeten än. Dessutom verkar ju svampen har misslyckats med sitt uppdrag i så fall... det har ju inte blivit bättre direkt.

Jag vill också poängtera att jag tror att det är ett misstag att isolera magin till svampar. Allt liv, djur, växter & svampar har ett medvetande. Att du isolerar just svamp som magisk är för att du råkade få dessa tankar genom svamp, men allt liv är egentligen lika magiskt om man tänker på det. De tankar som du fick på svamp (det ologiska att vara rädd för döden osv) går att få på många andra sätt, svamp råkar bara vara ett. Min personliga åsikt är att det som kan "aktiveras" vid spirituell verksamhet är en kontakt med universum/alltet/gud, och det är detta högre medvetandets kontakt som är det magiska. Inte just svampen i sig, även om det också är en del av alltet.

/spyder.

Ni får det att låta som att svampar och växter har i uppdrag att skydda jorden.. typ.. det finns ingen stor gudomlig design bakom liv på jorden, massiva genetiska slumpar och adaption ledde till vad vi idag har och är.

Gifter och psykoaktiva ämnen är där för att huvudsakligen undvika att bli uppätna av djur, sen att vi människor gillar effekten som en liten mängd svamparter har på våra hjärnor är ren slump, det aktiverar och påverkar hjärnan på ett sätt som får många att tro att det är något mera än vad det verkligen är, jag tror personligen inte på gud, det jag får ut och vill få ut från mina trippar är ångesthantering/inre ro, sen att det ger mig en annorlunda syn på livet och samhället och gör mig till en bättre fungerande person överlag? inget spirituellt eller magiskt med det..
Citera
2018-04-17, 16:28
  #12
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fobono123
Ni får det att låta som att svampar och växter har i uppdrag att skydda jorden.. typ.. det finns ingen stor gudomlig design bakom liv på jorden, massiva genetiska slumpar och adaption ledde till vad vi idag har och är.

Gifter och psykoaktiva ämnen är där för att huvudsakligen undvika att bli uppätna av djur, sen att vi människor gillar effekten som en liten mängd svamparter har på våra hjärnor är ren slump, det aktiverar och påverkar hjärnan på ett sätt som får många att tro att det är något mera än vad det verkligen är, jag tror personligen inte på gud, det jag får ut och vill få ut från mina trippar är ångesthantering/inre ro, sen att det ger mig en annorlunda syn på livet och samhället och gör mig till en bättre fungerande person överlag? inget spirituellt eller magiskt med det..
Jag håller ju inte med TS om att svampar har som uppdrag att rädda jorden? Däremot finns det en spirituell sida som kan aktiveras med hjälp av svamp, och som inte alls ska blandas ihop med den logiska världen (t.ex. evolution), utan endast kan förstå på det "spirituella språket". Detta spirituella språk kan lätt låta lite flummigt men är det enda sätt att försöka beskriva något som egentligen inte kan förklaras. Tro mig, jag är en mycket logisk person, men logik och spiritualism har ingen konflikt sinsemellan.

För övrigt är ditt "annorlunda syn på livet och samhället" ett resultat av spirituell utveckling. Spiritualism är egentligen bara att utforska sitt inre, vilket är exakt det man gör med hallucinogena droger (eller tja, det många gör i alla fall).
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-04-17 kl. 16:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback