Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 20:48
  #13
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Som du skrev Den har ju benämnts i USA polisdokumentär från 90 talet som Cop killer, tidigare då den penetrerat NIJ III västar (utan tilläggs plattor)
Den penetrerar battre an en vanlig 115 grain FMJ, men med dagens matt ar den knappast en AP. Jag har aldrig forskat i amnet, men jag skulle inte bli forvanad om det finns battre att kopa i narmsta vapenbutik nufortiden.
Citera
2018-04-16, 03:52
  #14
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Den penetrerar battre an en vanlig 115 grain FMJ, men med dagens matt ar den knappast en AP. Jag har aldrig forskat i amnet, men jag skulle inte bli forvanad om det finns battre att kopa i narmsta vapenbutik nufortiden.

Det skulle jag.

I stort sett ingen tillverkar pistolammunition idag som eftersträvar penetration genom plåt.

Det finns nischpatroner
Men dessa är av mjukare msterial som penetrerar väl i gel, men dåligt i plåt.

39b har vissa fördelar även gentemot modern ap-ammo.

I slutet av dagen har den inte så höga energinivåer att jpbba med, men den är en bra kompromiss, för dom som är hänvisade till kalibern.

Jag tar faktiskt hellre ett mag 39b, än ett av dom dyrare alternativen om SHTF
Citera
2018-04-16, 19:15
  #15
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det skulle jag.

I stort sett ingen tillverkar pistolammunition idag som eftersträvar penetration genom plåt.

Det finns nischpatroner
Men dessa är av mjukare msterial som penetrerar väl i gel, men dåligt i plåt.

39b har vissa fördelar även gentemot modern ap-ammo.

I slutet av dagen har den inte så höga energinivåer att jpbba med, men den är en bra kompromiss, för dom som är hänvisade till kalibern.

Jag tar faktiskt hellre ett mag 39b, än ett av dom dyrare alternativen om SHTF
Har aldrigt kannt nagot storre behov av att penetrera plat, sa jag har som sagt inte forskat i amnet. Det jag sett ar mest produkter som har tillverkats i syfte att kringa regelverket och ha bra penetration utan att klassas som AP. Forsaljarna brukat skryta med enorm prestanda, men hur bra de ar i verkligheten vet jag inte. Min egen favorit nar jag har forstorelselusta ar 7.62x25, den gor det riktigt roligt att skjuta pa gammalt skrot.
Citera
2018-04-16, 19:22
  #16
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Har aldrigt kannt nagot storre behov av att penetrera plat, sa jag har som sagt inte forskat i amnet. Det jag sett ar mest produkter som har tillverkats i syfte att kringa regelverket och ha bra penetration utan att klassas som AP. Forsaljarna brukat skryta med enorm prestanda, men hur bra de ar i verkligheten vet jag inte. Min egen favorit nar jag har forstorelselusta ar 7.62x25, den gor det riktigt roligt att skjuta pa gammalt skrot.

nej det beror ju på scenariot man har.
Sen är det ju precis som du säger en hel del att göra med att följa/kringå befintlig lagstiftning.
Citera
2018-04-16, 20:36
  #17
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Min egen favorit nar jag har forstorelselusta ar 7.62x25, den gor det riktigt roligt att skjuta pa gammalt skrot.

Hur mycket skada gör den på plåtarna i tex plate racks?
Citera
2018-04-17, 13:41
  #18
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Hur mycket skada gör den på plåtarna i tex plate racks?
Vet ej, men om du letar pa natet kan du hitta allehanda experiment och jamforelser.

https://www.theboxotruth.com/the-box...lmets-o-truth/
Citera
2018-04-17, 13:46
  #19
Avstängd
scoremaxs avatar
Jag vill påstå att det är kritiskt art målen har tjocklek.

Jag har 1cm tjock ”halvfigur” i vanlig ”bonnplåt” och där vanlig pistolammunition inte gör ett skit, lämnar 39B en fördjupning som jag inte kan se, men känna med fingertoppen.

Hardox märks det inte något alls på.
Citera
2018-04-17, 18:14
  #20
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag vill påstå att det är kritiskt art målen har tjocklek.
...lämnar 39B en fördjupning som jag inte kan se, men känna med fingertoppen...
Hardox märks det inte något alls på.

Undrade över 7,62x25 då jag aldrig sett en sådan mot plåt. Vad 9x19, M39B, 223, 308 och alla andra vanliga i Sverige förkommande har jag rätt god koll på.
Citera
2018-04-17, 19:47
  #21
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Undrade över 7,62x25 då jag aldrig sett en sådan mot plåt. Vad 9x19, M39B, 223, 308 och alla andra vanliga i Sverige förkommande har jag rätt god koll på.
Jaha, sorry, jag missförstod.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback