Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-14, 16:26
  #13
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TillTheEndMyFriend
Oj, nu måste vi plötsligt fängsla alla mammor som ammar sitt barn. Det är barnmisshandel!

Det är stor skillnad mellan bröstmjölk från din mamma och vanlig pastöriserad komjölk.
Bröstmjölk är mycket viktig för barnet, och det innehåller precis allt det ett barn behöver.
Komjölk behöver man inte. Sen om det är ohälsosamt eller inte är svårt att säga. Vissa kan dricka det hela livet i rimliga mängder medans andra inte kan det.

När ska man börja tänka på sin hälsa? Så tidigt som möjligt så att du slipper potentiella sjukdomar i framtiden. Men samtidigt kan man inte gå runt och oroa sig hela tiden för allt.
Men att försöka att tänka på att inte äta mat med tillsatser varje dag är ett bra riktmärke.
Sj försöker jag att undvika kött, mjölk, ris, frukt och grönsaker som innehåller tillsatser.
Mestadels äter jag viltkött, vildris, frukt, bär & grönsaker som ingen fifflat med.
Inte varje dag såklart, men betydligt oftare nu än förr.
Sen om det kommer skona mig från sjukdomar eller inte är ju inga garantier då maten bara är en faktor.
Men det känns iaf bättre att äta naturlig mat.
Citera
2018-04-14, 19:47
  #14
Medlem
Roidberts avatar
Man bör givetvis bry sig om sin hälsa under hela livet. Huruvida man bör avstå från livets goda är en annan sak. Jag trycker testo, unnar mig glass alldeles för ofta och knullar utan kondom. Tränar, håller koll på mina blodvärden och testar mig för könssjukdomar regelbundet för att kunna förebygga/åtgärda eventuella problem.
Citera
2018-04-14, 19:53
  #15
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Mjölk är inte hälsosamt, skadligt faktiskt, sluta upp med det och drick vatten.
Mjölk är ett livsmedel som innehåller näringsämnen vi behöver, främst kalcium, protein och vitamin B12. Lätt- och mellanmjölk är dessutom berikad med vitamin D. Kalcium och D-vitamin som behövs för att stärka skelettet och brist kan leda till benskörhet.
Med mjölk avser jag också fil, yoghurt och ost som är bra i lagom mängd. Precis som med alla livsmedel är det aldrig bra med överdriven konsumtion eller om man har allergier , övervikt etc
Citera
2018-04-14, 20:27
  #16
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Mjölk är ett livsmedel som innehåller näringsämnen vi behöver, främst kalcium, protein och vitamin B12. Lätt- och mellanmjölk är dessutom berikad med vitamin D. Kalcium och D-vitamin som behövs för att stärka skelettet och brist kan leda till benskörhet.
Med mjölk avser jag också fil, yoghurt och ost som är bra i lagom mängd. Precis som med alla livsmedel är det aldrig bra med överdriven konsumtion eller om man har allergier , övervikt etc

Vuxna människor behöver inte mjölk. Därför förlorar människor till stor del förmågan att bryta ner laktos från 5 års ålder.

Att människor i mindre regioner i världen (typ nordeuropa och somalia) genom evolutionen muterat och selekterat fram bibehållen förmåga att bryta ner laktos i vuxen ålder gav tidigare en överlevnadsfördel när det var ont om annan näring. Det är det inte idag.

Det finns inga vettiga hälsoskäl till att dricka mjölk om man inte är ett litet barn eller en kalv.
Citera
2018-04-14, 20:31
  #17
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Mjölk är ett livsmedel som innehåller näringsämnen vi behöver, främst kalcium, protein och vitamin B12. Lätt- och mellanmjölk är dessutom berikad med vitamin D. Kalcium och D-vitamin som behövs för att stärka skelettet och brist kan leda till benskörhet.
Med mjölk avser jag också fil, yoghurt och ost som är bra i lagom mängd. Precis som med alla livsmedel är det aldrig bra med överdriven konsumtion eller om man har allergier , övervikt etc

Vi behöver dessa ämnen, vi behöver inte mjölk, mjölk leder till benskörhet och andra sjukdomar. Det stärker inte skelettet, en myt.

Måttliga mängder hit och dit talas det alltid om, vad är en måttlig mängd? Ingen vet, behövs längre studier.

Om hundra år kommer man skratta åt att vi drack mjölk, så varför inte sluta nu?

Bättre att avstå helt och få den näringen från andra livsmedel, OM man bryr sig om sin hälsa till 100%.
Citera
2018-04-14, 20:43
  #18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Vi behöver dessa ämnen, vi behöver inte mjölk, mjölk leder till benskörhet och andra sjukdomar. Det stärker inte skelettet, en myt.

Måttliga mängder hit och dit talas det alltid om, vad är en måttlig mängd? Ingen vet, behövs längre studier.

Om hundra år kommer man skratta åt att vi drack mjölk, så varför inte sluta nu?

Bättre att avstå helt och få den näringen från andra livsmedel, OM man bryr sig om sin hälsa till 100%.
Måttlig mängd lär väl vara en halv lite per dag kanske omräknat i mjölk, ost, youghurt, fil mm
Citera
2018-04-15, 17:26
  #19
Medlem
clevercashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Har precis blivit 35 och känner verkligen hur det inte fungerar at äta och dricka som ett svin längre. Fy fan vad seg man har blivit, och det känns som hela kroppen håller på att bli sjuk.

Men jag började märka detta redan från dagen jag blev 30, innan det så kändes det som att det inte spelade någon roll vad man åt eller hur mycket man drack.

Från vilken ålder tycker ni man verkligen ska börja tänka på sin hälsa? Äta hälsosamt, skippa ut på de dåliga fetterna, kapa av alkoholen, träna regelbundet osv?

Från det att du börjar ta hand om dig själv och känner att du vill leva ditt eget liv och göra dina egna val i allt från kost till träning till utbildning till karriär osv. Vanligtvis är det väl kring tonåren man börjar känna att man vill göra egna val i det mesta, hur man lever sitt liv helt enkelt.

Den som tror att inte rökning, alkohol mm "kommer ifatt" lär ju märka det nånstans mellan 30-40 som du skriver.

För mig har det sedan tidigt varit viktigt med hälsan, både kost träning och sömn. Både för att må bra och orka med jobb och vardag. Tråkigt att du först nu "kommer på" att hälsan är viktig - men bra att du kom på det nu och inte aldrig så att säga
Citera
2018-04-16, 03:30
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Från 0 till graven, man ska bry sig om hälsan genom hela livet.

Visst stämmer detta, men jag tror ändå man kan stoppa i sig vad som helst (utan att träna) tills man är säg 25. Efter det så börjar saker lagras upp i kroppen.
Citera
2018-04-16, 06:06
  #21
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Visst stämmer detta, men jag tror ändå man kan stoppa i sig vad som helst (utan att träna) tills man är säg 25. Efter det så börjar saker lagras upp i kroppen.
Du har aldrig sett en fet unge eller? Nej jag skulle säga att typ 12-19 är en ganska avgörande period, man ska bygga upp kroppen tidigt och inte trycka i sig massa skit. Sen att en 12åring inte dietar lika hårt som en 22åring är en annan sak.
Citera
2018-04-16, 09:48
  #22
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Vuxna människor behöver inte mjölk. Därför förlorar människor till stor del förmågan att bryta ner laktos från 5 års ålder.

Att människor i mindre regioner i världen (typ nordeuropa och somalia) genom evolutionen muterat och selekterat fram bibehållen förmåga att bryta ner laktos i vuxen ålder gav tidigare en överlevnadsfördel när det var ont om annan näring. Det är det inte idag.

Det finns inga vettiga hälsoskäl till att dricka mjölk om man inte är ett litet barn eller en kalv.

Kanske dags att sluta med svepskäl som kommer från den nästan sektliknande anti-mejeriarmén. Allt med måtta, med genetik och ursprung och funktioner. Folk "behöver" inte kolhydrater heller, men det betyder inte att det är facit till god hälsa för det.

https://imgur.com/a/DTTIY

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Mjölk är ett livsmedel som innehåller näringsämnen vi behöver, främst kalcium, protein och vitamin B12. Lätt- och mellanmjölk är dessutom berikad med vitamin D. Kalcium och D-vitamin som behövs för att stärka skelettet och brist kan leda till benskörhet.
Med mjölk avser jag också fil, yoghurt och ost som är bra i lagom mängd. Precis som med alla livsmedel är det aldrig bra med överdriven konsumtion eller om man har allergier , övervikt etc

+1, så jävla sant. Önskar fler tänkte som du min vän. Alla livsmedel ger en funktion och överkonsumtion av vad som helst är dåligt.
Citera
2018-04-16, 10:21
  #23
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Visst stämmer detta, men jag tror ändå man kan stoppa i sig vad som helst (utan att träna) tills man är säg 25. Efter det så börjar saker lagras upp i kroppen.
Inkorrekt. Det är inget magiskt som händer vid 25 och efter. Dock kommer sättet man levt på förr eller senare ikapp, man blir inte t.ex överviktig över en natt, det är något som sker av ett kaloriöverskott under en längre tidsperiod. Men detta är något som pågått hela tiden, även om man själv inte märker utav det till en början.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Kanske dags att sluta med svepskäl som kommer från den nästan sektliknande anti-mejeriarmén. Allt med måtta, med genetik och ursprung och funktioner. Folk "behöver" inte kolhydrater heller, men det betyder inte att det är facit till god hälsa för det.

https://imgur.com/a/DTTIY



+1, så jävla sant. Önskar fler tänkte som du min vän. Alla livsmedel ger en funktion och överkonsumtion av vad som helst är dåligt.
Håller med. Det spelar ingen roll egentligen vad tråden handlar om från början, kolhydrater och mejeriprodukter i detta fall, kommer i princip alltid svartmålas. Är det inte kolhydrater så är det ett högt proteinintag som är farligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback