Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-14, 01:38
  #1
Medlem
Lasermopsens avatar
Jag läste på Thoralf Alfssons blogg om ett mail som Dagens Nyheter's Amanda Lindholm skickat till Sverigedemokraterna. Jag tycker detta är viktigt att det kommer fram att journalister påstår att t.ex. ett medlemsregister i ett politiskt parti skulle vara offentliga handlingar!

Vad säger ni om metoden?

Länk till Thoralfs inlägg:
http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/...hetsprincipen/
Citera
2018-04-14, 02:36
  #2
Avstängd
Kan inte riktigt se vart Amanda påstår att "t.ex" ett medlemsregister är offentlig handling. Kan bara se att hon efterfrågat uppgifter och det har självklart en journalist liksom vem som helst rätt att göra.
Citera
2018-04-14, 02:43
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Kan inte riktigt se vart Amanda påstår att "t.ex" ett medlemsregister är offentlig handling. Kan bara se att hon efterfrågat uppgifter och det har självklart en journalist liksom vem som helst rätt att göra.
Om du kollar rubriken på mejlet så står det "Offentlig handling - förtroendevalda".
Lätt att missa.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-04-14 kl. 02:51.
Citera
2018-04-14, 05:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Jag läste på Thoralf Alfssons blogg om ett mail som Dagens Nyheter's Amanda Lindholm skickat till Sverigedemokraterna. Jag tycker detta är viktigt att det kommer fram att journalister påstår att t.ex. ett medlemsregister i ett politiskt parti skulle vara offentliga handlingar!

Vad säger ni om metoden?

Länk till Thoralfs inlägg:
http://thoralf.bloggplatsen.se/2018/...hetsprincipen/

Nu är det väl inte ett utdrag ur medlemsregistret hon efterfrågar utan information rörande hur många som lämnat sina uppdrag av olika anledningar?
Citera
2018-04-14, 07:14
  #5
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Amanda Lindholm granskar korvfesten i festivalsommaren

Amanda Lindholm är musiker, komiker och pluggar till journalist. Men idag är hon här för att berätta om sitt arbete med Jämställd festival - ett ideellt gäng som håller koll på könsfördelningen bland Sveriges festivaler och erbjuder hjälp till arrangörer som vill öka jämställdheten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5660266

Att lägga ned tid på sådant här hon tid med, men inte att själv klura ut vem som blev förtroendevald och om de fortfarande är det.
Citera
2018-04-14, 18:44
  #6
Medlem
Trixtons avatar
Fast nu är det ju inte medlemsregistret hon vill ha, utan hon vill veta något helt annat, nämligen vilka som har varit invalda för SD och sedan hoppat av. En del av dessa personer har säkert aldrig varit medlemmar i SD ens, men oavsett vilket så frågar hon ju inte efter något medlemsregister.

Vilka personer som har haft politiska uppdrag för SD är förstås offentliga uppgifter, även om just partiet inte har någon skyldighet att sammanställa en sådan lista åt henne.
Citera
2018-04-14, 21:24
  #7
Avstängd
Kan man skriva till DN och Bonniers och ställa någon motsvarande fråga? Knappast att de skulle lägga två strån i kors. - Att DN inte slickar baken på EXPO-närverket som maniskt förföljer SD är förvånande. I alla år har DN haft vänsterextremisterna på EXPO som "opartiska". Expo har bättre koll på SDs avhoppp och dylikt än vad SD ens själva har. Så maniska är dom. Expo och deras Acta Publica är en sekt.
Citera
2018-04-15, 16:27
  #8
Medlem
Mulla Krekars avatar
Ja, ok att jag var otydlig, men tycker ändå det är för jävligt av en journalist på DN, att påstå det hon vill ha är offentliga handlingar.

MVH
Lasermosen/Mulla Krekar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback