Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-14, 00:20
  #1
Medlem
Lite av ett konstigt ämne, det kanske har diskuterats förut och kanske ska läggas i en mer passande ämne (paranormal?). Iallafall... jag tror ni förstår vad jag menar men ändå ganska flummigt men viktigt ämne.

Har ni nånsin känts av lite hur era polare eller random strangers KÄNNS när de kommer online som ett nickname? I chatrum eller t.e.x. på facebook via när man klickar chat on. Lite av en slags nickname "energy knippe" eller slags aura?

Det jag menar är när ni är i ett chattrum eller använder skype, kan man känna/läsa av hur den personen känner sig, reagerar eller tänker? Kan detta överföras (?) via datorer?

Eller är det bara logiskt att det kommer upp ett nick och sen inget mer än så, bara stilla? Självklart när det är en bot eller så känns det mer statiskt men en riktig person på andra sidan i live action kan man känna av deras energi på nåt sätt? (menar inte nån kinesisk chi eller sånt utan bara att de är där typ)

Jag menar inte vad de skriver eller säger online utan mer hur de "appear" bara. T.e.x. deras humör om de är förbannade, glada eller annat.

Kanske får återkomma till det här ämnet med fler inlägg för att förklara.
__________________
Senast redigerad av metallicawins 2018-04-14 kl. 00:26.
Citera
2018-04-14, 00:36
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Även våra nära släktingar kan göra detta... dvs känna av hur du mår enbart genom att se dig, slänga en blick... Många av våra husdjur kan göra detsamma...

Så det är inte mumbojumbo... klart man kan ganska snabbt få en uppfattning (behöver inte vara den rätta dock) hur någon mår via en simpel bild...

I text/chat är det betydligt svårare, men tar inte jätte många sekunder innan vi uppfattar stämningen... Vi har en hjärna som kan inte bara kan förstå hur någon annan ser på en utan faktiskt förstå hur någon annan kan se på en annan och tycka eller tänka om något...

Inget paranormalt utan mer normalt...
Citera
2018-04-14, 00:41
  #3
Medlem
jiZZeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metallicawins
Lite av ett konstigt ämne, det kanske har diskuterats förut och kanske ska läggas i en mer passande ämne (paranormal?). Iallafall... jag tror ni förstår vad jag menar men ändå ganska flummigt men viktigt ämne.

Har ni nånsin känts av lite hur era polare eller random strangers KÄNNS när de kommer online som ett nickname? I chatrum eller t.e.x. på facebook via när man klickar chat on. Lite av en slags nickname "energy knippe" eller slags aura?

Det jag menar är när ni är i ett chattrum eller använder skype, kan man känna/läsa av hur den personen känner sig, reagerar eller tänker? Kan detta överföras (?) via datorer?

Eller är det bara logiskt att det kommer upp ett nick och sen inget mer än så, bara stilla? Självklart när det är en bot eller så känns det mer statiskt men en riktig person på andra sidan i live action kan man känna av deras energi på nåt sätt? (menar inte nån kinesisk chi eller sånt utan bara att de är där typ)

Jag menar inte vad de skriver eller säger online utan mer hur de "appear" bara. T.e.x. deras humör om de är förbannade, glada eller annat.

Kanske får återkomma till det här ämnet med fler inlägg för att förklara.
Lite som när man får en känsla av någon ska skriva precis innan de skriver.
Citera
2018-04-14, 01:15
  #4
Avstängd
90% eller dylikt av all kommunikation sker via ansiktsuttryck och kroppsspråk, ändå lyckas man i chatter och forum utröna vad någon annan menar med en par, tre ord. Något mer övernaturligt än "empati" finns uppenbarligen där.

Eller så reagerar man bara på de mönster man har upplevt, sett och lärt sig, t.ex. uttrycket "tack som fan" från en helt ny användare med 1 inlägg, väljer att tolka det på det sätt man känner för och injicerar lite av sin egen personlighet i svaret.

Att jag tycker om att använda svåra ord utan att riktigt förstå dem, tror jag bara tar en sekund att upptäcka. Att jag egentligen inte bryr mig kanske tar två sekunder till. Hjärnan ska inte underskattas.

Väldigt intressant tråd i alla fall, och jag vill inte förstöra den med dumma tankar.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-14 kl. 01:18.
Citera
2018-04-14, 02:16
  #5
Medlem
Jo jag tänkte det kan vara användbart diskutera, det är ju rätt viktigt att vara medveten om man ger ut signaler online till andra (alltså live chat, inte ens vibe på ett forum då). Lite liknande som man vill ju vara 110% säker ens webcam är avstängd om man skulle.... hrm .

Det kom lite väl sent borde kört igång några år tidigare men kom aldrig till start.
Citera
2018-04-14, 03:13
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av metallicawins
Har ni nånsin känts av lite hur era polare eller random strangers KÄNNS när de kommer online som ett nickname? I chatrum eller t.e.x. på facebook via när man klickar chat on. Lite av en slags nickname "energy knippe" eller slags aura?

Jag tror från egen erfarenhet att känslan man skapar är en olycklig blandning av vad man förväntar sig att personen ska skriva, vad man vill att hon ska skriva och vad man hoppas att hon inte ska skriva. En enda stor röra i introverta personers psyke, som antagligen kvinnorna vill ha oss i, och som kanske är rolig att vara i om man bara accepterar det.

Citat:
Ursprungligen postat av metallicawins
Jo jag tänkte det kan vara användbart diskutera, det är ju rätt viktigt att vara medveten om man ger ut signaler online till andra (alltså live chat, inte ens vibe på ett forum då). Lite liknande som man vill ju vara 110% säker ens webcam är avstängd om man skulle.... hrm .

Jag har ett enormt intresse av att se hur andra beter sig när de onanerar.
__________________
Senast redigerad av Eliwood 2018-04-14 kl. 03:17.
Citera
2018-04-14, 03:24
  #7
Medlem
Jo det är såklart baserat också på vad den andra individen har för intryck av det han/hon ser (upplever den andra vara).
Citera
2018-04-16, 00:02
  #8
Medlem
någon får gärna göra ett expriment och TESTA detta, t.e.x. mellan två polare som bestämmer sig för att gå online på separata datorer i en stad.

Återkom med feedback alla!
Citera
2018-04-17, 16:32
  #9
Moderator
MondoBizarros avatar
Vi försöker i R&S, det känns mer lämpligt.

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Relationer och samlevnad: allmänt
/Moderator
Citera
2018-04-17, 16:53
  #10
Medlem
jipeesss avatar
kan nog stämma,
när nån skriver okvädningsord och förbannelser får jag liksom en känsla av att personen är arg..
Citera
2018-04-17, 16:59
  #11
Medlem
rostigamazons avatar
Chattar man en längre period med någon, då kan man få fram en bild av hur personen resonerar och tänker.
Citera
2018-04-19, 01:05
  #12
Medlem
Nån mer feedback? Vill gärna veta så mycket som möjligt vore ju aktuellt för andra också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback