Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-15, 06:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du diskuterar så korkat och med så många förutfattade meningar så man baxnar.

Jag såg alla siffror. Timdebiteringen för en fibertekniker från Telia har inte med saken att göra här.

Den extra tusenlappen gick för övrigt varje fastighet in och betalade i efterhand. Annat hade inte varit möjligt. Slutsumman blev för övrigt just 21 000.

Din analogi med taxibilen är än mer korkad. Självklart är bilens kostnad inräknad i resans kostnad. "Baxnar lite till".

Betalar du för potatisupplockaren när du köper ett kilo potatis? Ja, självklart.

Förutfattade meningar?
Tror du Telia skulle ge sig in i en förlustaffär?
Nej, du såg inte alla siffror. Du tror att du såg alla siffror.
Det är en viss skillnad.

Nyss påstod du att de gick back 1000 kr per fastighet och nu betalade man in et tusenlapp extra. Då gick man alltså inte back som du påstod. Man till och med lyckades krama ur 1000 kr/fastighet extra på det redan uppgjorda priset.
Kunder är allt bra blåsta.

Ja, bilens kostnad är inräknad i priset.
Så varför ska man först betala över 20 000 kr för att ett företag ska dra in sina trådar för att sedan betala en ganska dyr månadspeng?
Jo för att kunderna är blåsta,
Citera
2018-04-15, 07:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Tror du taxibilen är gratis. Det är väl klart du betalar den när du åker. Samma med fiber. Finns ingen gratislunch där heller.

Nej, taxibilen är inte gratis. Men du betalar inte först 400 000 kr för bilen för att sedan betala 450 kr per resa. Du betalar bara resan, inte sant?

Telia tjänar enorma summor på denna affärsmodell.
Citera
2018-04-15, 07:37
  #15
Medlem
Mycket prat om Telias affärsmodell men det är väl alltid så att det kostar pengar att ansluta en fastighet till samhällets infrastruktur. Bygger du nytt får du ansluta el, vatten, väg och så vidare till en kostnad som man betalar själv. Den infrastruktur som sedan finns på ens mark äger man så till vida att man måste själv laga den om exempelvis rören brister.

Sen får man vackert betala abonnemangen på det
Citera
2018-04-15, 22:57
  #16
Medlem
Rackabajsares avatar
Tack Allesammans för svaren. Verkar som erbjudandet jag fått är fullt normalt.
Citera
2018-04-15, 22:59
  #17
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakantheb
Det är ett normalt pris. väntar du så blir det dyrare troligtvis.
Det är inte bara att shoppa runt. kraftbolagen har redan mutat in sina revir.
Du ska ju inte tro att exempelvis Öresundskraft kommer upp till dig för att lägga en fiberkabel,
om du inte är jävligt rik förstås.

Vill Du spara pengar så vänta på att Du får tillgång på 5G.
Då är det inte många som behöver fiberkabeln.

Hur menar du? Behöver jag inte fiber eller kabel för att surfa eller streama när 5G kommer? Som jag förstår lär 5G dyka upp snart.
Citera
2018-04-16, 07:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Hur menar du? Behöver jag inte fiber eller kabel för att surfa eller streama när 5G kommer? Som jag förstår lär 5G dyka upp snart.


Eeh..va?
Du kanske kan koppla upp dig med en wifi-kabel?
Citera
2018-04-16, 08:17
  #19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Hur menar du? Behöver jag inte fiber eller kabel för att surfa eller streama när 5G kommer? Som jag förstår lär 5G dyka upp snart.

5G är mobilt bredband. Det behövs bara en 5G-router. Från routern till datorn kan du ha kabel eller wifi.
Citera
2018-04-16, 19:06
  #20
Medlem
Rackabajsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Eeh..va?
Du kanske kan koppla upp dig med en wifi-kabel?

Ok. lat mig forklara. Det handlar alltsa om en sommarstuga som inte har nagra andra anslutningar...
Citera
2018-04-16, 20:19
  #21
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackabajsare
Ok. lat mig forklara. Det handlar alltsa om en sommarstuga som inte har nagra andra anslutningar...

Som med andra abonnemang med mobilt så får du tråkiga begränsningar i mängden surf/månad, samt sämre latenser och troligtvis mer varierande stabilitet. Behöver inte fiber är upp till var och en, jag Behöver det, men kanske inte någon som bara betalar räkningar.

Vill du streama en film ibland från netflix, någon gång i veckan, och pröjsa lite räkningar, kan du kanske klara dig på mobilt bredband med duglig datamängd, beroende på täckning i området.

Att jämföra med en fast installerad fiber går inte, så, om du är någorlunda seriös, spelar, streamar Mycket (Youtube/Netflix torsk) och eller laddar ner större filer, så är mobilt oftast inte ett alternativ.,
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback