Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-14, 13:56
  #25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
evighet kan inte vara något som har varit
Joho, det kan det visst.

Universum har funnits i evighet betyder "Det är sant att universum finns just nu och det är också sant att universum fanns vid varje givet ögonblick i det förflutna".

För tredje gången så kan du inte använda dina egna teorier kring hur tempus borde fungera som premisser.
2018-04-14, 14:01
  #26
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Joho, det kan det visst.

Universum har funnits i evighet betyder "Det är sant att universum finns just nu och det är också sant att universum fanns vid varje givet ögonblick i det förflutna".

För tredje gången så kan du inte använda dina egna teorier kring hur tempus borde fungera som premisser.

falsk premiss igen,
universum har en början
2018-04-14, 14:20
  #27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
falsk premiss igen,
universum har en början
Det vet varken du eller jag eller någon annan. Det kan bestå av en evig serie Big-banger. Det kan vara ett evigt multiversum. Det kan vara en datorsimulering som egentligen började förra torsdagen strax efter lunch.

Dock känner jag att denna diskussionen kan vara i evighet.
2018-04-14, 14:34
  #28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
falsk premiss igen,
universum har en början

Tror du verkligen att den som använder detta uttryck bryr sig det minsta lilla om dina »premisser«? Det kan jag berätta att de inte gör. Språk är inte inlåst i tvingande regler som exakt avgränsar vad som är tillåtet och inte tillåtet. I detta fall menar den som använder detta uttryck att det har funnits så länge att det knapp går att överblicka. Vad som händer framgent är det ju ingen som vet och det är också ointressant eftersom andemeningen är att blicka bakåt.

Ur ett språkligt perspektiv används »evighet« som ett retoriskt stilgrepp vid namn hyperbol, en medveten över-/underdrift. Om du tänker till så kommer du nog att finna fler hyperboler i vardagsspråket eller?
2018-04-14, 19:35
  #29
Medlem
namnskylts avatar
Jag vill påstå att en evighet kan ha en startpunkt (men ingen slutpunkt) eller ha en slutpunkt (men ingen startpunkt)?

Tar vi exempel fraktaler, kan vi börja titta vid en start punkt, vid en given punkt. Sen kan vi zoomade in i all evighet å se mönstret upprepas i evighet.

Men samtidigt vet jag inte riktigt om jag tänker rätt... Evighet saknar ju tid och rum, något som är svårt att frigöra sig från som människa. I sin rätta betydelse borde man kanske inte kunna lägga in tempus tillsammans med evighet.... Eftersom evighet per definition saknar tid. Det kanske lite är som att allokera evighet, att säga " evigheten ligger på bordet" liksom. 🤔
2018-04-14, 19:55
  #30
Medlem
Citat:
Dagen idag är en märkvärdig sak.
Tänk, evighet fram och evighet bak!
- Alf Henrikson
2018-04-14, 22:30
  #31
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tror du verkligen att den som använder detta uttryck bryr sig det minsta lilla om dina »premisser«? Det kan jag berätta att de inte gör. Språk är inte inlåst i tvingande regler som exakt avgränsar vad som är tillåtet och inte tillåtet. I detta fall menar den som använder detta uttryck att det har funnits så länge att det knapp går att överblicka. Vad som händer framgent är det ju ingen som vet och det är också ointressant eftersom andemeningen är att blicka bakåt.

Ur ett språkligt perspektiv används »evighet« som ett retoriskt stilgrepp vid namn hyperbol, en medveten över-/underdrift. Om du tänker till så kommer du nog att finna fler hyperboler i vardagsspråket eller?

premissen är inte min,

för övrigt gäller inte tråden stilfiguren utan evighet i absolut bemärkelse

att det finns de som använder ord och uttryck utan eftertanke är välkänt, det är inte det som trådfrågan gäller
2018-04-14, 22:45
  #32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
premissen är inte min,

för övrigt gäller inte tråden stilfiguren utan evighet i absolut bemärkelse
Isåfall har tråden inte ett piss i Språk att göra, utan låses. Starta en ny tråd i Filosofi om du vill diskutera det - den här är för kontaminerad av språkresonemang för att vara lämplig att exporteras.

/Mod.
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback