Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-14, 01:18
  #13
Medlem
Stridshingstens avatar
Nej, du behöver inte gilla alla spelare i ett lag du hejar på. Det är ju laget du är lojal och en supporter av, inte spelarna.

Men dock tycker jag du är lite larvig om du känner så mycket avsky mot en spelare bara för att han spelar i vanliga fall i ett rivaliserande lag. Jag kan förstå dock om han har gjort något riktigt jävla vidrigt och fult, men då måste det vara något riktigt extraordinärt.

Visst kan jag ”hata” en spelare för att han är bra och gör att mitt lag förlorar, men inte hatar jag honom om han börjar spela i det laget jag hejar på eller träffar honom utanför plan.
Citera
2018-04-14, 11:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
AIK är mitt lag. Tre Kronor är inte mitt lag. Sen är det trevligt om Sverige vinner i fotboll eller Tre Kronor i ishockey men jag är Gangare i första hand. Svensk i andrahand. På kommande VM kommer jag att gapa mig hes varje gång Zibanejad har pucken om att han är en djurgårdsj-vel.
Vore ju komiskt då Zibanejad trots att han spelat i DIF är gnagare.
Citera
2018-04-14, 12:29
  #15
Medlem
von_Ss avatar
Vissa gillar alla i Tre Kronor. Vissa hatar alla i Tre Kronor. Det ska till en stockholmare för att bry sig om detta faktum.
Citera
2018-04-14, 16:54
  #16
Medlem
Moroten89s avatar
Jag gillar inte Victor Fasth, Joel Lundqvist, Daniel Rahimi (om man nu kan räkna in honom här) eller Jimmie Ericsson och jag gillade inte Jörgen Jönsson när han lirade.

Men man lägger det åt sidan eftersom att man till syvende och sist ändå spelar för eller håller på samma lag, de bästa i sitt land och då blir det mer "min fiendes fiende är min vän".

Jag hejar på HV och jag gillade t. ex inte Lance Ward och Per Ledin när de spelade i laget, och Jämtin hatade jag sedan han horat sig till LHC och sedan kommit tillbaka och över en natt blivit allas lilla gullegris igen, men det är namnet på tröjan som är det viktiga. Joel Lundqvist och jag vill samma sak, att vi vinner VM, OS eller World Cup och då fokuserar man på det istället.
Min protest när Jämtin spelade var väl mer att när kommentatorn ropade t. ex "HV71 tar ledningen med 1-0, målskytt no. 50 ANDREAS...." så var jag tyst istället.

Önskar att fler lag kunde vara som t. ex AIK, Djurgården, Luleå och Skellefteå när någon gjort "det förbjudna", men i landslaget så ser man dem mer som nyttiga "idioter". Inte bokstavligt talat idioter, men att de är redskap i ett större sammanhang, ni hajar.
Citera
2018-04-14, 18:24
  #17
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Jag gillar inte Victor Fasth, Joel Lundqvist, Daniel Rahimi (om man nu kan räkna in honom här) eller Jimmie Ericsson och jag gillade inte Jörgen Jönsson när han lirade.

Men man lägger det åt sidan eftersom att man till syvende och sist ändå spelar för eller håller på samma lag, de bästa i sitt land och då blir det mer "min fiendes fiende är min vän".

Mycket vettigt inlägg Jag resonerar på samma sätt.
Färjestadare som jag är så har jag suttit och svurit hundratals gånger över vad Johan Davidsson gjort i klubbmatcher mot oss. Men nog uppskattar jag hans närvaro i Tre Kronor lika mycket för det när det varit landskamp.

Sen kan jag tycka att han fortfarande är en äcklig HV-spelare. Men som sagt, det är inte det väsentliga under en landskamp, då alla i laget (med dess fans) strävar mot samma mål.
Citera
2018-04-15, 08:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Hur kommer det sig att folk förväntar sig att man ska lägga klubbrivaliteten åt sidan när man ser Tre Kronor spela? En difare är difare även om han har en Tre Kronor-tröja på sig. Jag buade och skrek "djurgårdsjävel" åt Andreas Engqvist i en landskamp häromåret och vägrade applådera när Gabriel Landeskog nätade. När jag förklarade varför åt en som opponerade sig varför jag gjorde som jag gjorde sade vederbörande: "Äh, i landslaget gäller inte sånt, då hejar man lika mycket på alla. Det är ju ett eget lag".

Helt obegripligt för mig. Som jag skrev - en difare är en difare oavsett tröja på sig och ska behandlas därefter med burop och att man tar avstånd. Någon får gärna förklara varför spelare i iandslaget ska behandlas annorlunda jämfört med klubblaget, varifrån kommer denna skeva uppfattning?

Det är landslaget. Vägrar du stödja djurgårdare som tar fast terrorister också? Låt oss säga att du ville rösta på något av allianspartierna 2006 eller 2010, hade du vägrat för att Reinfeldt skulle bli statsminister och han är Djurgårdare?

Det finns rivalitet mot en klubb och så finns det skadlig fanatism. Tänk efter vad du vill tillhöra.

Jag upptäckte 2013 att jag inte hatade AIK så mycket som jag trodde, sen kan du tänka ut vilken händelse som fick mig att upptäcka det.
Citera
2018-04-28, 19:46
  #19
Medlem
Bravidas avatar
Nationalist, javisst.
Citera
2018-05-06, 19:28
  #20
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Hur kommer det sig att folk förväntar sig att man ska lägga klubbrivaliteten åt sidan när man ser Tre Kronor spela? En difare är difare även om han har en Tre Kronor-tröja på sig. Jag buade och skrek "djurgårdsjävel" åt Andreas Engqvist i en landskamp häromåret och vägrade applådera när Gabriel Landeskog nätade. När jag förklarade varför åt en som opponerade sig varför jag gjorde som jag gjorde sade vederbörande: "Äh, i landslaget gäller inte sånt, då hejar man lika mycket på alla. Det är ju ett eget lag".

Helt obegripligt för mig. Som jag skrev - en difare är en difare oavsett tröja på sig och ska behandlas därefter med burop och att man tar avstånd. Någon får gärna förklara varför spelare i iandslaget ska behandlas annorlunda jämfört med klubblaget, varifrån kommer denna skeva uppfattning?
Om du tror att hejarop hjälper dina favoritspelare att vinna så bör du ju heja på alla som hjälper dina favoriter. Om inte annat för att slippa framstå som konstig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback