Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 19:06
  #1
Avstängd
Paris24s avatar
Gudrun Schyman vill visa sitt stöd för den sparkade sekreteraren i Svenska Akademien Sara Danius med en ny hashtagg knytblus. Schyman vet ingenting om händelserna, utom att Danius är kvinna.

Tidstypiskt nog är den bild av Danius som Schyman kan åkalla hur hon är klädd. Hur kvinnligt är inte det. För att förstå sexismen i ordet knytblus kan man fundera på om det är kläder eller insatser vi förknippar med Danius föregångare Englund och Engdal.

Gudrun är 70 år. Kanske inte så enkelt att känna vart vinden blåser i den åldern. Jag är visserligen också över 50, men tycker mig kunna känna in trender i Sverige ganska bra.

Är det bara jag som känner hur unket det känns att på bekväma internet visa solidaritet med en händelse man inte vet ett dugg om? Finns det verkligen personer där ute, under 70 år, som inte till slut uppfattat att metoo var en katastrof som mobbat och dödat människor, och faktiskt är ganska hatat? Finns det någon längre som har kvar en fransk flagga eller regnbågsflagga på sin facebook-profil utan att känna att man är efter sin tid?

Är det fler här som känner som jag, att metoo faktiskt dödade hashtaggen som politiskt instrument?
__________________
Senast redigerad av Paris24 2018-04-13 kl. 19:27.
Citera
2018-04-13, 19:15
  #2
Medlem
pointss avatar
Ja det är ju ganska bajsnödigt om man säger som så
Citera
2018-04-13, 20:02
  #3
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Gudrun Schyman vill visa sitt stöd för den sparkade sekreteraren i Svenska Akademien Sara Danius med en ny hashtagg knytblus. Schyman vet ingenting om händelserna, utom att Danius är kvinna.

Tidstypiskt nog är den bild av Danius som Schyman kan åkalla hur hon är klädd. Hur kvinnligt är inte det. För att förstå sexismen i ordet knytblus kan man fundera på om det är kläder eller insatser vi förknippar med Danius föregångare Englund och Engdal.

Gudrun är 70 år. Kanske inte så enkelt att känna vart vinden blåser i den åldern. Jag är visserligen också över 50, men tycker mig kunna känna in trender i Sverige ganska bra.

Är det bara jag som känner hur unket det känns att på bekväma internet visa solidaritet med en händelse man inte vet ett dugg om? Finns det verkligen personer där ute, under 70 år, som inte till slut uppfattat att metoo var en katastrof som mobbat och dödat människor, och faktiskt är ganska hatat? Finns det någon längre som har kvar en fransk flagga eller regnbågsflagga på sin facebook-profil utan att känna att man är efter sin tid?

Är det fler här som känner som jag, att metoo faktiskt dödade hashtaggen som politiskt instrument?

Gudrun Schyman är sannolikt precis lika lite insatt i vad som skett på Svenska Akademiens möten som alla vi andra. Men hon har sannolikt märkt att de stora tidningarna och SVT tycks finna det viktigt och drar således slutsatsen att det är den hetaste politiska frågan i dagsläget. Och något sådant vill hon ju inte missa. Även om jag ej delar hennes politiska åsikter måste jag ändå medge att hon alltid varit skiklig på att komma fram i mediabruset. Hon väljer därför att visa solidaritet med en kvinna som hon uppfattar blivt bortknuffad av patriarkatet p.g.a. sitt kön. Hon förstår förståss att inget kommer att ändras p.g.a. hennes knutblusinitiativ, utan vill få uppmärksamhet i en vad hon tror het fråga.

Visst är hashtaggar tämligen tramsigt, bl.a. ser man ju många på detta forum som driver med det. Men det vet ju inte Gudrun Schyman. #MeToo, #Jagärhär, #Skickamigistället och allt vad de nu heter, består ju just av G.S. och hennes polare, så hon tror nog tvärt om att det är dagens mode. Säkert kan hennes ålder vara en del av förklaringen till att hon gör den märkliga bedömningen, men det är nog än mer en indikation på vilken umgängeskrets hon har.
Citera
2018-04-13, 20:10
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Danius, trots att jag är man gillar jag henne mycket lustigt nog.. Skit samma: Hur "dödar man en hashtag", det går väl inte rent tekniskt och praktiskt sett?

A hashtag is a type of metadata tag used on social networks such as Twitter and other microblogging services, allowing users to apply dynamic, user-generated tagging which makes it possible for others to easily find messages with a specific theme or content; it allows easy, informal markup of folk taxonomy without need of any formal taxonomy or markup language.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hashtag

Teoretiskt sett, så är detta "social media", torde bli sökbart också.. Tillverkar en tagg här och nu:
#killahashtagegentligen

(Lade till "egentligen" så "hashtaggen" skulle bli mer unik och inte drunkna i flödet)..
Citera
2018-04-13, 20:14
  #5
Avstängd
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Danius, trots att jag är man gillar jag henne mycket lustigt nog.. Skit samma: Hur "dödar man en hashtag", det går väl inte rent tekniskt och praktiskt sett?

A hashtag is a type of metadata tag used on social networks such as Twitter and other microblogging services, allowing users to apply dynamic, user-generated tagging which makes it possible for others to easily find messages with a specific theme or content; it allows easy, informal markup of folk taxonomy without need of any formal taxonomy or markup language.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hashtag

Teoretiskt sett, så är detta "social media", torde bli sökbart också.. Tillverkar en tagg här och nu:
#killahashtagegentligen

(Lade till "egentligen" så "hashtaggen" skulle bli mer unik och inte drunkna i flödet)..

Det är som att vänsterpacket dödat ordet "rasist" och "nazist" till exempel. Pepparkakor = rasism, mjölk = rasism. Ja det är döda ord för en tid framöver. Är detta vad som hänt med schymans knytblus?
Citera
2018-04-13, 20:18
  #6
Medlem
Inte så lite komiskt hur hela PK-Sverige nu försöker projicera hela SA-gate på kriget män vs kvinnor. Politiker av alla kön ska nu försöka ta feministiska poänger genom att ta på sig knytblusar och sätta fittmössor på skallen. Helt utan att veta vad som skett på SA:s sammanträden.

Bara för att Jan-Kladd Assault verkar vara en slemmig mansgris med våldtäktstendenser så innebär inte det att Danius uppträtt oklanderligt i Akademien.

Lägg ned hela skiten!
Citera
2018-04-13, 20:29
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Det är som att vänsterpacket dödat ordet "rasist" och "nazist" till exempel. Pepparkakor = rasism, mjölk = rasism. Ja det är döda ord för en tid framöver. Är detta vad som hänt med schymans knytblus?

Svårt att säga, men jag minns från min barndom (cirka 1972-1976) att Gudrun fick i gång stora demonstrationer på grund av att Palme höjde mjölkpriset med fem öre liter för "barnfamiljer". (5 öre!).
Och under samtiden då var det "mode" bland kvinnor att "knyta blusen", dvs. att göra en knut på "skjortan"/blusen så tjejens/kvinnans navel/mage syntes. Ansågs sexigt runt 1975, typ..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-04-13 kl. 20:34.
Citera
2018-04-14, 09:56
  #8
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Svårt att säga, men jag minns från min barndom (cirka 1972-1976) att Gudrun fick i gång stora demonstrationer på grund av att Palme höjde mjölkpriset med fem öre liter för "barnfamiljer". (5 öre!).
Jag har största respekt för Gudruns tidigare insatser. Hon gjorde att Vänsterpartiet var uppe över 10% av rösterna, tills hon likt Danius gjort så många misstag att hon måste sparkas ur V.

Med respekt menar jag inte att jag håller med, hennes "Män är Talibaner" är det första tecknet på att feminismen ersatts av stollismen. Men bara att nå ut med ett tal så stort att jag kan referera till det 15 år senare är oerhört skickligt.

Hon får alltid med sig folk. Hon har stark trovärdighet när hon talar. Men jag tror hon kommit fel med sitt hashtaggande. Kvinnorna dödade den politiska hashtaggen genom metoo.
Citera
2018-04-14, 16:57
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har största respekt för Gudruns tidigare insatser. Hon gjorde att Vänsterpartiet var uppe över 10% av rösterna, tills hon likt Danius gjort så många misstag att hon måste sparkas ur V.

Med respekt menar jag inte att jag håller med, hennes "Män är Talibaner" är det första tecknet på att feminismen ersatts av stollismen. Men bara att nå ut med ett tal så stort att jag kan referera till det 15 år senare är oerhört skickligt.

Hon får alltid med sig folk. Hon har stark trovärdighet när hon talar. Men jag tror hon kommit fel med sitt hashtaggande. Kvinnorna dödade den politiska hashtaggen genom metoo.

Gudrun har jag respekt för att hon är en krutgumma, och envis. Gillar sådana personligheter egentligen. Men hon är en riktig populist, och har alltid varit. Sedan är hon totalt felnavigerad i sina åsikter, men det är en annan femma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback