Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 14:06
  #1
Medlem
Funderar på denna till sambon.

Hon surfar "normalt", streamar serier och laddar ner lite (lagligt såklart! )

Räcker denna till henne då? Ren vardagsdator som ni hör..

Den är inte "seg" så att säga?

https://new.webhallen.com/se/product...deon-R5-Win-10
Citera
2018-04-13, 14:22
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Ja, till att surfa och kolla serier kan den hantera.
I och med att den har en m.2 SSD disk skall den också uppfattas som snabb vid start och avstängning. Däremot framgår det inte exakt vilken hårddisk det är som sitter i och vilken hastighet den går på.
Tror dock att det finns möjlighet att uppgradera både RAM och SSD själv i framtiden om det skulle bli aktuellt.

Det enda negativa enligt mig är att den är jävligt ful. Den ser och känns billig, vilket den också är.
Men om man inte bryr sig om det så är det väl bara att tuta och köra.
Citera
2018-04-13, 14:27
  #3
Medlem
Köp till lite mer minne så blir den helt okej.
Citera
2018-04-13, 14:31
  #4
Medlem
hejpodejhejs avatar
Processorn är värdelös och 4gb ram är oacceptabelt.

En i5 + ssd + 6gb ram är absolut minimum. Du kommer att ångra dig annars, tro mig.

Edit:

Hade valt denna: https://www.netonnet.se/art/dator/ba.../1002822.8908/

Datorn du länkade fick 2319 i cpu-score i cpubenchmark.com medan i5-8250U får 7600. Ram och hårddiskar kan man alltid byta ut, men CPU är så viktigt i en laptop så bottleneckar detta så blir laptopen närmaste oanvändbar. Jag hade pungat ut extra och vetat att jag kan ha datorn i 5år utan problem.
__________________
Senast redigerad av hejpodejhej 2018-04-13 kl. 14:36.
Citera
2018-04-13, 16:07
  #5
Medlem
Evil_Santas avatar
Minimum krav för budgetlaptop imo är:
- Intel core CPU, inte nödvändigtvis i5, i3 räcker.
- 6gb ram
- 128gb SSD
- 1080p upplösning skärm

I din prisklass är denna 14-tummarn för 3990 kr det mest prisvärda man kan hitta just. CPU:n är två generationer gammal men helt OK, du kan inte få nyaste generationens intel CPU för under 6k, speciellt inte om du vill ha en mindre laptop än 15.6".

Är du villig att spendera extra pengar kan det vara värt att lägga lite extra pengar på 8gb ram, 256gb ssd och den nya Intel Core i5 8250U eftersom den nyaste generationens i5r har fyra kärnor istället för förra generationens 2 kärnor men för det får du betala mellan 6-7k
__________________
Senast redigerad av Evil_Santa 2018-04-13 kl. 16:14.
Citera
2018-04-13, 16:19
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpodejhej
Processorn är värdelös och 4gb ram är oacceptabelt.

En i5 + ssd + 6gb ram är absolut minimum. Du kommer att ångra dig annars, tro mig.

Edit:

Hade valt denna: https://www.netonnet.se/art/dator/ba.../1002822.8908/

Datorn du länkade fick 2319 i cpu-score i cpubenchmark.com medan i5-8250U får 7600. Ram och hårddiskar kan man alltid byta ut, men CPU är så viktigt i en laptop så bottleneckar detta så blir laptopen närmaste oanvändbar. Jag hade pungat ut extra och vetat att jag kan ha datorn i 5år utan problem.

Jag måste hålla med i detta inlägg. Den här datorn har också en 15.6 tums skärm. Den Ts länkade har endast skärmstorlek:14 tum. Lite litet enligt mig.

Citat:
4gb ram är oacceptabelt

Japp..håller med fullständigt här.

Den här datorn kommer också att "räcka" några år längre än den Ts länkade. Ge nu frugan en billig okej dator och inte bara billigt skräp.
Citera
2018-04-13, 17:51
  #7
Medlem
Riktigt bra svar, tack SAMTLIGA! Har fått lite att fundera på nu
Citera
2018-04-13, 18:11
  #8
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Funderar på denna till sambon.

Hon surfar "normalt", streamar serier och laddar ner lite (lagligt såklart! )

Räcker denna till henne då? Ren vardagsdator som ni hör..

Den är inte "seg" så att säga?

https://new.webhallen.com/se/product...deon-R5-Win-10

Med en processor klockad till 3ghz, DDR4 minne och en SSD disk så är den definitivt INTE seg, det är sprutt i den där. Som vardagsdator är den mer än tillräcklig och duglig till det avsedda. Ett BRA köp för pengen.

Vill du ha en högpresterande dator så ska du lägga till några 1000lappar, men då är den inte en vardagsdator längre. HP gör bra grejer med lång hållbarhet!
Citera
2018-04-16, 08:25
  #9
Medlem
bunnybopps avatar
Om hon inte spelar spel som kräver jätte bra grafik så fungerar den nog perfekt.
Citera
2018-04-16, 08:26
  #10
Medlem
bunnybopps avatar
För streaming fungerar den nog perfekt.
Och nedladdning-hastighet är ju beroende på internet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback