Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-13, 12:34
  #1
Medlem
rockypatel66s avatar
Har en bekant som ska studera till ingenjör och undrar vilken dator man ska ha?
Den ska kunna utföra arbeten utan att krascha stup i kvarten.

Någon som studerar/är ingenjör som kan ge tips på både bärbara och stationära datorer.

Inriktningen är antingen teknisk fysik, bioteknik eller datavetenskap.
Citera
2018-04-13, 12:40
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Har en bekant som ska studera till ingenjör och undrar vilken dator man ska ha?
Den ska kunna utföra arbeten utan att krascha stup i kvarten.

Någon som studerar/är ingenjör som kan ge tips på både bärbara och stationära datorer.

Inriktningen är antingen teknisk fysik, bioteknik eller datavetenskap.
Jag har kört igenom en ingenjörsutbildning på en Macbook pro. Det har ibland varit lite strul med vissa program som kräver Windows så då körde jag Parallell desktops för dem. Datorn har aldrig kraschat under de år jag har haft den.
Citera
2018-04-13, 12:50
  #3
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag har kört igenom en ingenjörsutbildning på en Macbook pro. Det har ibland varit lite strul med vissa program som kräver Windows så då körde jag Parallell desktops för dem. Datorn har aldrig kraschat under de år jag har haft den.

Tack för svar!

Okej, tror du en Macbook air fungerar?
Menar du t.ex programmeringsprogram?
Vad är parallell desktops?
Citera
2018-04-13, 12:50
  #4
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Har en bekant som ska studera till ingenjör och undrar vilken dator man ska ha?
Den ska kunna utföra arbeten utan att krascha stup i kvarten.

Någon som studerar/är ingenjör som kan ge tips på både bärbara och stationära datorer.

Inriktningen är antingen teknisk fysik, bioteknik eller datavetenskap.

vilken prisklass talar vi om?
Citera
2018-04-13, 12:56
  #5
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
vilken prisklass talar vi om?

Helst under 15k.
Citera
2018-04-13, 13:00
  #6
Medlem
badbollen3s avatar
Då rekommenderar jag den här:

https://www.inet.se/produkt/1962474/...e-ssd-gtx-1060
Citera
2018-04-13, 13:35
  #7
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Tack för svar!

Okej, tror du en Macbook air fungerar?
Menar du t.ex programmeringsprogram?
Vad är parallell desktops?
Det var bland annat ett program för PLC-programmering som endast fanns i Windows-version.

Parallell deskotps öppnar Windows i ett fönster på datorn. Man kan väl enkelt säga stt Windows öppnas som ett program vari man sedan öppnar andra program.

Huruvida Air fungerar eller inte beror helt på vilka program som ska köras. För oss hade skolans datorer många av de program som krävdes. Till flertalet program fick vi ingen licens utan var tvungna att köra skolans maskiner.

Så här i efterhand skulle jag inte ha valt annolunda. Det är ytterst få tillfällen när det hade varit önskvärt med en Windows-maskin.
Citera
2018-04-27, 08:35
  #8
Medlem
rockypatel66s avatar

Okej, är det ett program då? T.ex Virtualbox?

Personen har införskaffat en Macbook Pro nu, tips på fler applikationer, program och liknande som underlättar studierna?
__________________
Senast redigerad av rockypatel66 2018-04-27 kl. 08:40.
Citera
2018-04-30, 18:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Då rekommenderar jag den här:

https://www.inet.se/produkt/1962474/...e-ssd-gtx-1060

Den ser väl ut att vara onödigt dyr.
Otroligt mycket fungerar bra på Raspberry Pi.....
Du har fyra kärnor och kan köra C eller C++ med Open MP.
Andra språk är Python (standard), Free Pascal och Java
Du kan även köra Libre Office.
__________________
Senast redigerad av grabb1948 2018-04-30 kl. 18:29.
Citera
2018-04-30, 18:24
  #10
Medlem
Tror det är ovanligt att någon behöver göra några tyngre beräkningar på en ingenjörsutbildning. Men om så är fallet så är det många kärnor och mycket minne som gäller. Själv har jag 20 kärnor och det är verkligen guld om man har många beräkningar som måste göras på kort tid. Jag har aldrig gått någon utbildning men har svårt att se att man skulle behöva någon speciell dator.
__________________
Senast redigerad av Konservburk 2018-04-30 kl. 18:26.
Citera
2018-04-30, 20:39
  #11
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Har en bekant som ska studera till ingenjör och undrar vilken dator man ska ha?
Den ska kunna utföra arbeten utan att krascha stup i kvarten.

En dator ska inte krascha. Om en dator kraschar stup i kvarten är det för att den kör ett instabilt operativsystem/drivrutin, eller för att den har något hårdvarufel, exempelvis en igendammad fläkt.

Med tanke på att svenska högskolor är så politiskt korrekta bör studenten undvika en HP, eftersom det skulle kunna tolkas som "Hitler-Politik". Undvik svarta datorer också, eftersom de kan anses appropriera afrosvenskarnas hudfärg. Och vita, eftersom det kan anses vithetsnormativt.

Nä, allvarligt talat;

Har svårt att tänka mig att ingenjörsutbildning innebär att kraven på datorn blir annorlunda. Köp en hyfsat modern dator bara. Möjligtvis att det är ett plus att datorn har stort tangentbord med numeriskt tangentbord? Personligen uppskattar jag högupplöst skärm (1920x1080 minst) eftersom man då kan få plats med många fönster på samma gång. Överskådligt och bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback