Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-13, 08:30
  #1
Medlem
somewhereupnorths avatar
Att folk som röker på heltid utsätter lungorna för höga doser strålning är ju ingen hemlighet, men snus innehåller ju också ett antal radioaktiva ämnen. Så hur mycket strålning utsätts man för egentligen som snusare?
Citera
2018-04-13, 08:35
  #2
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somewhereupnorth
Att folk som röker på heltid utsätter lungorna för höga doser strålning är ju ingen hemlighet, men snus innehåller ju också ett antal radioaktiva ämnen. Så hur mycket strålning utsätts man för egentligen som snusare?

Det vore fint om du kunde ha någon form av källhänvisning eller fakta som stödjer ditt påstående.
Men jag misstänker att det kan vara lite svårt att få fram?
Citera
2018-04-13, 08:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Det vore fint om du kunde ha någon form av källhänvisning eller fakta som stödjer ditt påstående.
Men jag misstänker att det kan vara lite svårt att få fram?
Nja, det är faktiskt korrekt.
http://www.nyttigt.eu/cigarettroken-ar-radioaktiv/
Citera
2018-04-13, 08:42
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Tror trådstartaren grovt missförstått något...
Citera
2018-04-13, 08:57
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
Propylenglykol användsför bakteriedödoch konserveringsmedel.

Kaliumkarbonat ger smak och doft.

Gummi arabic är stabiliserings, förtjocknings och geleringsmedel.

Emulgeringsmedel möjliggör blandning av oljebaserade essenser med vatten

Glycerin möjliggör fuktighetsbevarande egenskaper

Tobak/tobaksplanta är grunden och från där kommer även nikotinet ifrån.

Vad är radioaktivt?
Citera
2018-04-13, 09:20
  #6
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nja, det är faktiskt korrekt.
http://www.nyttigt.eu/cigarettroken-ar-radioaktiv/

Vad är "nyttigt.eu" för något? Känns som en ganska obskyr länk..

Tesen är alltså att att tobaken skulle vara radioaktiv för att den odlats på uranhaltig mark som släpper radongas, som sedan bryts ner till Bly 210 och Polonium 210 som sedan fastnar på plantan?
Det kräver ju först och främst att tobaksplantan har växt på mark vilken släpper radongas, det kanske är ett blivande försäljningsargument för Tektors cigarrer?
De är odlade och rullade på Gotland som har låg förekomst av radon.

http://www.cigarrummet.com/kategori/tektor.html

Nu blev jag faktiskt nyfiken så jag tog fram mitt gamla Geiger-Müller-rör och mätte strålningen på det snus jag hade hemma.
De snussorter jag kollat är: Kronan Original, vanlig Granit samt Ettan, samtliga har varit portionssnus.
Det enda jag kunde detektera var vanlig bakgrundsstrålning, så jag misstänker att det inte är farligare att snusa än att knalla runt i världen som vi gör dagligdags, inte med hänseende till strålskador i alla fall..
Citera
2018-04-13, 11:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Propylenglykol användsför bakteriedödoch konserveringsmedel.

Kaliumkarbonat ger smak och doft.

Gummi arabic är stabiliserings, förtjocknings och geleringsmedel.

Emulgeringsmedel möjliggör blandning av oljebaserade essenser med vatten

Glycerin möjliggör fuktighetsbevarande egenskaper

Tobak/tobaksplanta är grunden och från där kommer även nikotinet ifrån.

Vad är radioaktivt?
NIKOTINET.. nikotin är 7 gånger mer radioaktivt än nått radioaktivt känns ämne som jag inte kommer ihåg... banan är också väldigt radioaktivt delvis pga potassiumet.
Citera
2018-04-13, 12:06
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
...
Nu blev jag faktiskt nyfiken så jag tog fram mitt gamla Geiger-Müller-rör och mätte strålningen på det snus jag hade hemma.
...
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
... banan är också väldigt radioaktivt delvis pga potassiumet.
Jag har gjort samma test med bananer.
Under 30 minuter samplade jag bakrundsstrålningen med min Geiger-räknare.
Sedan lade jag så många bananer som gick runt om.

Jag kunde inte påvisa någon förhöjd aktivitet!
Citera
2018-04-13, 12:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vad är "nyttigt.eu" för något? Känns som en ganska obskyr länk..

Tesen är alltså att att tobaken skulle vara radioaktiv för att den odlats på uranhaltig mark som släpper radongas, som sedan bryts ner till Bly 210 och Polonium 210 som sedan fastnar på plantan?
Det kräver ju först och främst att tobaksplantan har växt på mark vilken släpper radongas, det kanske är ett blivande försäljningsargument för Tektors cigarrer?
De är odlade och rullade på Gotland som har låg förekomst av radon.

http://www.cigarrummet.com/kategori/tektor.html

Nu blev jag faktiskt nyfiken så jag tog fram mitt gamla Geiger-Müller-rör och mätte strålningen på det snus jag hade hemma.
De snussorter jag kollat är: Kronan Original, vanlig Granit samt Ettan, samtliga har varit portionssnus.
Det enda jag kunde detektera var vanlig bakgrundsstrålning, så jag misstänker att det inte är farligare att snusa än att knalla runt i världen som vi gör dagligdags, inte med hänseende till strålskador i alla fall..
Jag tror att det är skillnad när man har radioaktivt ämne i blodet.
Citera
2018-04-13, 12:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nja, det är faktiskt korrekt.
http://www.nyttigt.eu/cigarettroken-ar-radioaktiv/
Enligt den länken gäller det tydligen inte snus. Eller ja, ämnena finns där med men de får inte fäste i kroppen på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
NIKOTINET.. nikotin är 7 gånger mer radioaktivt än nått radioaktivt känns ämne som jag inte kommer ihåg... banan är också väldigt radioaktivt delvis pga potassiumet.
Nej, nikotin är inte radioaktivt. Det består av väte och kväve. Luften består av 78% kväve och vatten är sammansatt av väte och syre. Och att säga att något är sju gånger mer radioaktivt "än något annat ämne du inte kommer ihåg" är dessvärre ganska intetsägande.
Citera
2018-04-13, 12:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
Jag tror att det är skillnad när man har radioaktivt ämne i blodet.
Det är det. Framförallt när det gäller alfastrålning. Denna strålning är i princip helt ofarlig utanför kroppen, men förödande inuti.
Citera
2018-04-13, 16:21
  #12
Medlem
Mulla Krekars avatar
Det finns polonium-210 i snus!

Citat:
De främsta cancerframkallande ämnena i snus är nitrosaminer och aromatiska kolväten. Ett annat cancerframkallande ämne i snus är radioaktivt polonium som man misstänker härrör från gödseln på tobaksfälten. Andra kemikaliska ingredienser i snuset är ett 30-tal olika metallföreningar som kadmium, bly och arsenik.
Källa: www.Tobaksfakta.org
https://www.netdoktor.se/sluta-roka-...hallet-i-snus/


Citat:
2 500 kemiska ämnen

I snuset som man stoppar i munnen finns ungefär 2500 kemiska ämnen. De farligaste är:

Nikotin, som är så farligt att om man fick nikotinet från fyra cigaretter direkt i blodet skulle man dö. Man får i sig åtta gånger mer nikotin av en snusprilla än en cigarett
Bly, en sort som är radioaktiv
Arsenik
Kadmium
Radioaktivt polonium
Nickel
http://www.natverketmotcancer.se/om-...h-cancer/snus/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback