Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-14, 07:19
  #25
Medlem
Ni som bor i storstad och tycker att ni inte behöver ta körkort... lever ni hela era liv i innerstaden och ger ni er aldrig av npgon annanstans? ut i skogen, till landet eller någon annanstans? då är det ju lämpligt med bil.

man behöver ju inte äga bil bara för att man har körkort, finns ju hyrbil, sunfleet, DriveNow och liknande.
Citera
2018-04-14, 09:03
  #26
Medlem
pantywankers avatar
Tro fan det! Endast efterblivna låter bli.
Inte för att vara elak.
Men att ha körkort är i det närmaste ett krav för att få jobb idag.
Citera
2018-04-14, 09:16
  #27
Medlem
Jag kan bara hålla med de flesta. Ta körkortet medan du kan så snart som möjligt. Även om du inte ser behovet just nu.
Du kommer troligen få behov i framtiden, i framtida jobb du kanske skaffar familj och barn dina föräldrar kan behöva hjälp med transport. Och när dessa situationer uppkommer kommer du inte att ha tid med att ta körkort.
Däremot kan du avstå att äga bil om du bor i en större stad.
Citera
2018-04-14, 10:32
  #28
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Den dag du får jobb i annan ort får du ångra om du inte tog körkort.
Citera
2018-04-14, 23:34
  #29
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Även om jobb du söker inte alls kräver körkort så är det ändå en merit. Du bedöms som tillräckligt pålitlig att framföra potentiellt dödliga grejer och så bevisar det att du klarat av att lära dig följa ett rätt komplicerat system som trafik. Att ha körkort betyder att man är någorlunda vuxen och någorlunda vettig och inte helt efterbliven.
Citera
2018-04-14, 23:35
  #30
Medlem
Det är inte många som köper en splice ny bil 1/1000 då de flesta köper den minst 5år gammal
Citera
2018-04-15, 18:58
  #31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
Vad tycker ni, är det värt att ta körkort om man bor i en skapligt stör stad? Där jag bor går det bussar till stan hyfsat ofta, allt mella 10 minuteratrafik under vissa tider på vardagar till 30 minuters trafik när det är som längst tid mellan turer på söndagar och andra helgdagar. Är ganska nära till busshållplatsen ( tar mellan 3 till 5 minuter att gå beroende på hur fort man går). Bor väldigt nära en bra mataffär, apotek och annat service som bibliotek, frisör mm. Enda som känns lite omständigt om jag vill åka till en stormsrknad som Ica Maxi som ligger på andra sidan stan. Sen har jag läst att köpa bil är i så gott som alla fall är en förlust affär då dem förlorar i värde så fort man kör ut genom porten från bilaffären

Många bra kommentarer i tråden.

Självklart skall du ta körkort (KK), det är fruktansvärt bra att ha. Bara för att du har ett KK behöver du inte äga en bil. Det finns bilpooler och hyrbilar i mängd om du skulle vilja hyra en helg t ex. Så jädra smidigt! Jag tog KK när jag var 18 och det är något av det bästa jag gjort! Sen har jag haft (ägt) bil till och från i livet, men jag har alltid haft nytta av KK. Både i jobbsammanhang och privat, även om det oftast inte behövs.

Förra året köpte jag och frugan oss en bil, men innan dess hyrde vi mycket och det är ofta BILLIGARE att hyra bil en helg, köra till resmålet man annars skulle åkt tåg till, än vad det hade blivit att ta tåget för två pers. (Inkl bensin) Sen så är ju bekvämligheten ovärderlig! Du behöver inte tänka på att packa snålt, utan du slänger bara in det du vill ha med dig i bilen och sen kan det ju ligga där även om du inte använder det.

Det som är så gott med egen bil är att du har det så varmt eller kallt du vill, du slipper äckliga skrikande ungar, stökiga blattar mm. Dessutom åker du med bilen när det passar dig, du måste inte passa tåget. Finns bara fördelar med KK. En annan fördel är att det går snabbt med bil, skulle jag ta bussen till morsan så skulle det ta ca en timme medan det tar 20 min med bil.

Vissa jobb jag har haft har krävt KK, och andra inte, men mer än en gång har jag fått specialuppdrag och extra fördelar för att jag haft KK då jag löst uppkomna krissituationer genom att åka och hämta något eller kunna fara iväg på akutärenden.

Kontentan är därför: Har du möjlighet, ta KK. Du kommer inte ångra dig!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback