Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 21:18
  #1
Medlem
När tanken är halvfull t ex så läcker inte förgasaren. Men när den tankas full så börjar det läcka bakom förgasaren. Vad tror ni är felet?
Citera
2018-04-12, 21:20
  #2
Avstängd
sliten nålventil , eller defekt flottör , eller fel flottörnivå
Citera
2018-04-12, 21:26
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Läcker när du kör eller när motorn är avstängd?
Citera
2018-04-12, 21:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Läcker när du kör eller när motorn är avstängd?

Avstängd.
Citera
2018-04-13, 05:49
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japzlover
Avstängd.
Fullt normalt att förgasare läcker yttepyttelite när motorn är avstängd därför man ska använda bensinkranen när motorn är avstängd.
Citera
2018-04-13, 08:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fullt normalt att förgasare läcker yttepyttelite när motorn är avstängd därför man ska använda bensinkranen när motorn är avstängd.

Kan inte stänga av bensinen när den är full. Men när det inte finns nåt i reserven så vrider jag till reservläge så stannar bensinen. Jag tror att förra ägaren monterat nån piratkran som inte går att vrida till översta läget då tankkanten är i vägen. Men då är det alltså normalt att det läcker lite om bensinen är igång och det är fulltank? Hade varit intressant att veta varför för även om det är full tank så borde det inte läcka? Tror det är ca 15 liter i han så nån större tryck är det inte?
Citera
2018-04-13, 08:15
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japzlover
Hade varit intressant att veta varför för även om det är full tank så borde det inte läcka? Tror det är ca 15 liter i han så nån större tryck är det inte?
Storleken på flottören är ofta liten vilket gör att flottörnålen inte trycker så hårt mot sätet, förekommer även att både flottörnål och säte tillverkas av mässing och metall tätar dåligt mot metall, även om det finns en gummihätta på flottörnålen är tätningen inte alltid 100%.
Citera
2018-04-17, 01:43
  #8
Medlem
Det är ofta dålig tätning i förgasaren emellan flottörens kontakt emot förgasaren, när bensinen flödar upp i förgasaren så finns det ett flytkropp som ska stänga av flödet och där är felet.
Jag har en gammal rysk sidovags-motorcykel och de två förgasarna är det sämsta skit jag sett, och de flödar inte även om man ska starta utan man måste knacka på dem, men sedan flödar de och man kan åka vidare en stund...
Jag har nog mekat alla sorters mopeder och motorcykelmärken, allt från gamla Zundapp till ryska ural-tillverkade sk motorcyklar.

Sämre skit än ryska mc går inte att finna, de är helt värdelösa. Kullager som inte är runda, fälgar som är ovala, däck som inte passar, listan är lång
Citera
2018-04-18, 17:27
  #9
Medlem
StormaktRods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det är ofta dålig tätning i förgasaren emellan flottörens kontakt emot förgasaren, när bensinen flödar upp i förgasaren så finns det ett flytkropp som ska stänga av flödet och där är felet.
Jag har en gammal rysk sidovags-motorcykel och de två förgasarna är det sämsta skit jag sett, och de flödar inte även om man ska starta utan man måste knacka på dem, men sedan flödar de och man kan åka vidare en stund...
Jag har nog mekat alla sorters mopeder och motorcykelmärken, allt från gamla Zundapp till ryska ural-tillverkade sk motorcyklar.

Sämre skit än ryska mc går inte att finna, de är helt värdelösa. Kullager som inte är runda, fälgar som är ovala, däck som inte passar, listan är lång

Vadå var Uralen helt fabriksny eller något?
Du kan ju köpa dig en Kines eller Indisk motorcykel om du vill ha mer att göra. Det fullkomligt sprutar kåpplast, kolvar, ventiler och stötdämpare när man kör terräng med Kines. Det som de kallar gummi och plast tål varken UV-ljus, kemikalier eller sitter kvar särskilt länge och är troligare rispapper.

Ryska MC är ofta körda hårt och dåligt servade men det finns bra många Ural kvar än idag.
__________________
Senast redigerad av StormaktRod 2018-04-18 kl. 17:59.
Citera
2018-04-19, 20:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormaktRod
Vadå var Uralen helt fabriksny eller något?
Du kan ju köpa dig en Kines eller Indisk motorcykel om du vill ha mer att göra. Det fullkomligt sprutar kåpplast, kolvar, ventiler och stötdämpare när man kör terräng med Kines. Det som de kallar gummi och plast tål varken UV-ljus, kemikalier eller sitter kvar särskilt länge och är troligare rispapper.

Ryska MC är ofta körda hårt och dåligt servade men det finns bra många Ural kvar än idag.

Om jag inte minns fel så hade den gått 264mil, 1994 och när jag köpte den så sa säljaren att den ryker ibland, jag undersökte problemet och det var att vänstra cylinderns topp fylldes med olja för att returhålet för olja inte var borrat igenom hela toppen. Jag borrade de sista 2mm med en 6mm borr och den ryker inte mer, sedan bytte jag ut tändspolarna till Hondas och den trivs mycket bättre men växellådan är skit och trivs bäst när den har gnagt sig igenom 500mil då dreven har vant sig vid varandra.

Hjulen är ovala och det fungerar på ryska vägar men inte på asfalt men hursomhelst så är de coola.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback