Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-12, 17:59
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...cka-i-goteborg


Från SVT:

Enligt polisen handlar det om en fullt utvecklad brand i en lägenhet på andra våningen. Uppgifterna om att människor hoppat ut från balkongen ska ha kommit in till SOS Alarm.

– Skadeläget är fortfarande oklart men vi har spärrat av platsen. Det är ganska akut nu, säger Christer Fuxborg.


Verkar vara riktigt illa.
__________________
Senast redigerad av _Baste_ 2018-04-12 kl. 18:03.
Citera
2018-04-12, 18:05
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Räddningstjänst, ambulans samt polis på plats där det skall brinna i en lägenhet på andra våningen på Baron Rogers Gata. Enligt uppgifter från SOS skall det vara personer som hoppat ut från balkonger från huset, oklart skadeläge.
https://polisen.se/aktuellt/polisens-nyheter/

Baron Rogers Gata alltså. Intressant att när man söker på den gatan dyker det först upp en artikel om någon pyroman som härjade där för 15 år sedan.
Citera
2018-04-12, 18:14
  #3
Medlem
Bor i området, och så illa verkar det inte alls vara. Kom en del rök från andra våningen och nu gör det inte det längre. Tror faktiskt det är samma hus som pyromanen härjade i för några år sedan, men där kan jag ha fel.
Citera
2018-04-12, 18:21
  #4
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffuray
Bor i området, och så illa verkar det inte alls vara. Kom en del rök från andra våningen och nu gör det inte det längre. Tror faktiskt det är samma hus som pyromanen härjade i för några år sedan, men där kan jag ha fel.
Uppgiften från vittnet som pratar om 20 meter = 5/6 våningen, yrar alltså i nattmössan?

De som hoppat har gjort det från andra våningen ... dvs ca 6-8 meter högst?


vittnet säger vidare att han sett en person hoppa från en balkong och en person som förts till sjukhus.

– Det var nog ett hopp på 20 meter. Det är något helt otroligt. Jag har aldrig sett sådan rök. Det har varit något helt otroligt med rök.

https://www.expressen.se/gt/just-nu-...ran-balkonger/
Citera
2018-04-12, 18:36
  #5
Medlem
Det vet jag inte, läste någonstans att några hoppade från andra våningen. Betvivlar dock starkt att någon hoppar från 20 meter? Det låter inte värst intelligent iomed att brandmän är här med kranbil.

Såg på SVT nu att dom har branden under kontroll.
Citera
2018-04-12, 18:36
  #6
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffuray
Bor i området, och så illa verkar det inte alls vara. Kom en del rök från andra våningen och nu gör det inte det längre. Tror faktiskt det är samma hus som pyromanen härjade i för några år sedan, men där kan jag ha fel.
Adress: Baron Rogers gata ... ?
Citera
2018-04-12, 18:38
  #7
Medlem
Baron Rogers Gata 16 kom röken ifrån.
Citera
2018-04-12, 18:41
  #8
Medlem
-Hajen-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffuray
Det vet jag inte, läste någonstans att några hoppade från andra våningen. Betvivlar dock starkt att någon hoppar från 20 meter? Det låter inte värst intelligent iomed att brandmän är här med kranbil.

Jag tror man gör vad som helst för att undvika att stekas levande.
Citera
2018-04-12, 18:41
  #9
Medlem
nilam30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffuray
Baron Rogers Gata 16 kom röken ifrån.
Tack.
Citera
2018-04-12, 18:53
  #10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hajen-
Jag tror man gör vad som helst för att undvika att stekas levande.
Det tror jag också ... att folk hoppade från TT efter attentatet visar väl det. Däremot torde risken vara rätt liten för att stekas om man befinner sig på femte/sjätte våningen och det brinner på andra våningen.

Jag gissar att vittnet inte är så bra på att uppskatta avstånd ....
Citera
2018-04-12, 18:55
  #11
Medlem
Gneggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hajen-
Jag tror man gör vad som helst för att undvika att stekas levande.

Att stanna i lägenheten är säkrast i normala svenska hus. Öppna inte dörren ut i trapphuset. Brandkåren plockar ut dig via balkong om det behövs.
Citera
2018-04-12, 19:03
  #12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det tror jag också ... att folk hoppade från TT efter attentatet visar väl det. Däremot torde risken vara rätt liten för att stekas om man befinner sig på femte/sjätte våningen och det brinner på andra våningen.

Jag gissar att vittnet inte är så bra på att uppskatta avstånd ....

20 meter när det kanske handlar om 4-5 meter. Jo det kan man väl säga. Hopp/fall från 20 meter har liksom redan passerat gränsen för när det är möjligt att överleva och det inte blir tur/mirakel om man gör det. Skulle jag bo i en lägenhet på en sådan höjd skulle jag faktiskt ha rep och utrustning till hands för att fira ner mig. Höjd möjlig för detta än om det skulle handla om höjder som det var för TT och det också en mer extrem hetta pga flygbränsle.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback