Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-27, 17:34
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Så vad ska man använda då?

Jag använde olivolja, fast det ska man inte steka med, för då blir det giftigt.

Jag använde avokadoolja, fast den var dyr.

Nu använder jag kokosolja, men den har mycket mättat fett, och därför ohälsosam? Äter en del mättat fett genom maten också.

Vad ska jag använda då? Är rapsolja det bästa? Den är också billigast.

Kokosolja eller äkta smör är bra att steka i. Bra för hälsan.
Man kan väl egentligen uttrycka sig som att inga livsmedel är bra för hälsan utan att det bara finns en drös med livsmedel som är skadliga för vår hälsa. Allt vi äter ska ju täcka upp så vi inte får brist av något. Och det är ingen idé att överkonsumera bra livsmedel om behovet redan är täckt.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-10-27 kl. 17:36.
Citera
2019-01-12, 23:15
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det tål ju högre temperaturer än t.ex oliv/rapsolja, finns ju även kombinationen smör/rapsolja att köpa om man gillar det. Så länge man inte har smör som ensam fettkälla i kosten, vilket man förhoppningsvis inte har, så behöver man nog inte oroa sig för att använda det vid stekning.

Du har självklart rätt i att desto mer stabil en molekyl är desto bättre klarar den hög värme. Mättade fetter är stabilare än omättade. Orenheter i produkten gör dock att rykpunkten blir lägre, tänk tex allt protein i smör. Så visst, kokosolja och klarifierat smör är det bästa att steka i om man ska stå o steka på högsta värme i 20 minuter och verkligen bränna på en fet yta på köttet. Men man kanske ska tänka sig för en extra gång om man verkligen ska göra det. Det bildas ganska mycket akrylamid av att steka tex kolhydrater längre tider vid högre temperaturer.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En enkel tumregel jag har använt hittills i mitt liv, även om den inte är helt "fool-proof" funkar den i alla fall:

Ju mer raffinerat ("fabrikstillverkat") ett fett är, desto sämre är det för hälsan.
Nästan naturligt kokosfett är garanterat bättre för hälsan än någon skräpprodukt som en kemigigant har tillverkat i sitt raffinaderi. (Som också saluförs då som kokosfett).

Gäller inte bara fetter, gäller mer eller mindre allt man äter: Ju mer det har gått genom en "fabrik", desto sämre är det för hälsan..

Själv använder jag mest olivolja, smör och raps-/solrosolja. Kokosfett väldigt sällan. Margarin aldrig, som verkligen är en "bensinbolagsprodukt"...

(NEJ! Jag är ingen miljöpartist, även om det låter som så kanske..)

Summering: Fettets väg genom industrin ger svaret, och även prisnivån. De allra billigaste fetterna är skräp, de allra dyraste är scam och "hokus-pokus välsignat av en helig guru i Indien som konstigt nog har råd med privatjet och Rolls-Royce".. Mellan tummen och pekfingret..

Stort fettintag är heller inget bra, oberoende hur bra fettet än är. Men kokosfett /kokosolja, duger, man blir inte akut sjuk av det i alla fall.

Skön generalisering. Vi människor söker oss till enkla förklaringar och sätt att leva våra liv efter, att böka omkring med varenda detalj orkar man inte. Det du gör är därför överlag en bra idé - men också anledningen till varför kokosoljan fick sådant genomslag. Det var enkelt att marknadsföra en produkt från växtriket eftersom vi lever med axiomatiska idéer att nästan all vegansk kost är nyttig - tråkigt att det var motsatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kokosolja eller äkta smör är bra att steka i. Bra för hälsan.
Man kan väl egentligen uttrycka sig som att inga livsmedel är bra för hälsan utan att det bara finns en drös med livsmedel som är skadliga för vår hälsa. Allt vi äter ska ju täcka upp så vi inte får brist av något. Och det är ingen idé att överkonsumera bra livsmedel om behovet redan är täckt.

Knappast bra för hälsan. Skippa skiten totalt om du bryr dig om din hälsa. Att hålla på och hårdsteka saker är någonting man gjorde på 50-talet. Jag liknar att ha kokosolja i en burk bredvid spisen med att samla ihop baconfettet efter stekningen i en burk och sen använda det som stekolja. Smaskigt är det, men fan inte nyttigt.

25 gram per dag mättade fetter, det är så mycket rekommendationen ligger på. Det är ca 28 gram kokosolja, 100grams chokladkaka eller 200 gram 30%-ig köttfärs.

Men i slutändan så kanske det är som att sila mygg och svälja kameler. Man måste börja med att titta på helheten och göra en riskkalkyl. Att dra ner från 75gram till 25 gram mättade fetter när man surfar runt på 40kg övervikt, aldrig motionerar och inte käkar några grönsaker är lixom inte rationellt.
Citera
2019-01-12, 23:16
  #27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Hur är det med jordnötsolja? Det använder jag.

Kokosolja kanske är bra för viktuppgång om man är smal?
Varför skulle det underlätta viktuppgång mot annat fett?
Citera
2019-01-13, 13:11
  #28
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Varför skulle det underlätta viktuppgång mot annat fett?
Nä, dum fråga. Samma mängd kalorier i olika oljor. Bara att vissa är nyttigare. Tänkte konstigt.
Citera
2019-01-13, 13:24
  #29
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Nä, dum fråga. Samma mängd kalorier i olika oljor. Bara att vissa är nyttigare. Tänkte konstigt.
Kan ju vara godare men lättast är nog att vara generös med kolhydraterna i samband med intag också om man bara söker generell viktuppgång.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback