Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 12:52
  #1
Medlem
Hallå!

Är nybörjare på piano, kan ingenting faktiskt. Men jag ska lära mig grunderna på youtuben!

Någon kunnig som vet vilka märken man ska satsa på utan att få skit, samtidigt inte det bästa. Vill inte heller behöva köpa nytt om 1 år för att jag köpte ett för billigt. Hört att man ska kunna koppla sina android till vissa keyboards, springer priset iväg om man ska få tag på ett sådant?

Budget: 1500-3000kr

Mvh
Sven
Citera
2018-04-12, 17:01
  #2
Medlem
Salamiss avatar
Tja, jag är ingen expert (Men det kanske är då det är vettigt åt ge ett svar till en nybörjare...)

Är högst amatörmässig på keyboard. Köpte en Yamaha för några år sen. Var väl ca 2,5 tusen. Helt ok ljud och funktioner. Kan kopplas till dator (tex till Cubase) via USB. När det gäller Android vet jag inte. Har inte sett vitsen.

Kommer inte ihåg modellen men det finns ett par i ditt prisspann. Tror de är prisvärda.
Citera
2018-04-12, 18:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBouncingSven
Hallå!

Är nybörjare på piano, kan ingenting faktiskt. Men jag ska lära mig grunderna på youtuben!

Någon kunnig som vet vilka märken man ska satsa på utan att få skit, samtidigt inte det bästa. Vill inte heller behöva köpa nytt om 1 år för att jag köpte ett för billigt. Hört att man ska kunna koppla sina android till vissa keyboards, springer priset iväg om man ska få tag på ett sådant?

Budget: 1500-3000kr

Mvh
Sven

Eftersom grabben har lärt sig grunderna på en billig Yamaha (900 kr) och kände begränsningarna, så bytte han upp sig till en dyrare Yamaha, 76-keys med slagkänsla, bara där blev det rejäl skillnad.
Givetvis har den mycket annat som han kan exprimentera med sen.
Citera
2018-04-12, 18:01
  #4
Medlem
sfrges avatar
Är det ett piano du vill ha så sikta på ett piano. Det är ju skillnad på keyboard och piano. Ett piano har ju i regel vägda tangenter och är anslagskänsliga vilket innebär att den känner av hur hårt eller löst du trycker. Precis som ett vanligt piano.

På 4sound finns Yamaha NP-32. Ett piano för 2999 kr som dessutom fått bra betyg.

Sen har du ju Thoman.de också. Där finns hur mycket instrument som helst.
Citera
2018-04-13, 22:38
  #5
Medlem
Tack för tipsen. Jag ska sikta på ett piano då med det ni kallar "slagkänsla". Såg att priserna stack iväg rätt rejält från keyboard till piano.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback