Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 09:24
  #1
Medlem
thejams avatar
Tja! Är en inbiten Stockholmare som blivit allt mer sugen på en resa till Norrland nu under våren (eller vad man nu ska kalla detta). Tänker mig att man kan åka tidigt fredag och komma hem söndag kväll eller tidigt måndag, så det blir 3 dagar.

Gillar att vara utomhus och fota så kanske någon vandring hade varit på sin plats. Vill mest andas in mäktiga naturscener och få lite omväxling på den urbana miljön.

Kom gärna med förslag vad jag kan hitta på
__________________
Senast redigerad av thejam 2018-04-12 kl. 09:27.
Citera
2018-04-12, 09:31
  #2
Medlem
storforsen.
Citera
2018-04-12, 09:45
  #3
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Tja! Är en inbiten Stockholmare som blivit allt mer sugen på en resa till Norrland nu under våren (eller vad man nu ska kalla detta). Tänker mig att man kan åka tidigt fredag och komma hem söndag kväll eller tidigt måndag, så det blir 3 dagar.

Gillar att vara utomhus och fota så kanske någon vandring hade varit på sin plats. Vill mest andas in mäktiga naturscener och få lite omväxling på den urbana miljön.

Kom gärna med förslag vad jag kan hitta på

Varning för slask säger jag.
Så ta med bra skor.

Vad vill du se är ju frågan?
Citera
2018-04-12, 09:45
  #4
Medlem
Knucklehugss avatar
Kanske lite sent men om du kan så bör du åka vildmarksvägen när den öppnar i slutet av maj eller i början av juni.

https://youtu.be/7LPxc-sqTNw
Citera
2018-04-12, 10:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Varning för slask säger jag.
Så ta med bra skor.

Vad vill du se är ju frågan?

Bra skor är ett bra tips, men något slask behöver man nog inte vara rädd för. Bi har fortfarande runt-20 på nätterna och drygt en meter snö.
Citera
2018-04-12, 10:29
  #6
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocelynn
Bra skor är ett bra tips, men något slask behöver man nog inte vara rädd för. Bi har fortfarande runt-20 på nätterna och drygt en meter snö.

Ja ska man till dom lägre delarna av Norrland så är det slask.
Citera
2018-04-12, 12:24
  #7
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Tja! Är en inbiten Stockholmare som blivit allt mer sugen på en resa till Norrland nu under våren (eller vad man nu ska kalla detta). Tänker mig att man kan åka tidigt fredag och komma hem söndag kväll eller tidigt måndag, så det blir 3 dagar.

Gillar att vara utomhus och fota så kanske någon vandring hade varit på sin plats. Vill mest andas in mäktiga naturscener och få lite omväxling på den urbana miljön.

Kom gärna med förslag vad jag kan hitta på
Stanna till i Tännforsen och åk sedan till Snasahögarna (Storulvåns fjällstation) utanför Handöl/Åre/Storlien och kika.
Citera
2018-04-12, 14:26
  #8
Medlem
Jubberos avatar
För en inbiten stockholmare kanske det funkar bra med att hålla sig till E4an. Ta dig upp längs Höga kusten, så får du vacker natur och närhet till rätt mysiga orter.....utan att behöva ta dig inåt landet.

Enkelt, smidigt men tänk på att om du ämnar använda tre dagar, så går mkt av tiden åt till bilkörning.

Bergslagen är ett gott alternativ, kan jag tycka. Speciellt om du håller dig till de södra delarna. Relativt snöfritt nu, vilket det troligen inte är upp efter Norrlandskusten ännu.
Citera
2018-04-12, 15:12
  #9
Medlem
Z2361s avatar
Du vet att Norrland täcker mer en halva Sverige ytmässigt? Det är tämligen stor skillnad om du åker till bollnäs eller till karesuando.

Hur tänker du kring snö? Vill du se natur är väl valfritt fjällområde med uthyrning av skidor att rekommendera denna årstid.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2933559

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback