Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-20, 02:33
  #97
Medlem
Kumabjorns avatar
En bättre översättning av 恐妻 är väl ”skräcködla”?
Citera
2018-04-20, 02:36
  #98
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat

Just nu sitter Gammelfarfar på ett väl valt spjuthak nere i Okinawa, dricker något barnförbjudet och tappar på sin smartphone i brist på fysisk konversation. Ska vi återgå till Samlingstråden?

I wish! Årets nyårslöfte var att sluta upp med alkohol och sötsaker. Än så länge har det resulterat i 17 kg nedgång. Att sitta på spjuthak och inmundiga Ulon-cha är ingen höjdare. Serotoninunderskottet är påtagligt.
Citera
2018-04-20, 05:20
  #99
Medlem
Domyojis avatar
Oolong ar nog korrekt romanjisering

Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Att sitta på spjuthak och inmundiga Ulon-cha är ingen höjdare.

Men for att halla oss pa amnet, hur mkt rasism utsattes man for som 'acklig caucasian' i Japan back in Year Showa 61?

Pocari kan vara med o ge ett uttalande om utveckling fran Heiwa 10 fram till 30 ocksa.

Kramar.
Citera
2018-04-20, 05:28
  #100
Medlem
musttomtes avatar
Japan är ett fint land och dom har varit allierade med Hitler. Dom är mycket trevliga, synd bara att allt är så dyrt. Man kan alltid lita på någon som gillat Hitler.
Citera
2018-04-20, 07:12
  #101
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Oolong ar nog korrekt romanjisering



Men for att halla oss pa amnet, hur mkt rasism utsattes man for som 'acklig caucasian' i Japan back in Year Showa 61?

Pocari kan vara med o ge ett uttalande om utveckling fran Heiwa 10 fram till 30 ocksa.

Kramar.

Antar att du med ”romanjisering” syftar på romanisering? Ett ord som inte existerar på svenska. Normalt sett talar man om translitterering, alternativt kan man tala om latinisering eftersom vi använder det latinska alfabetet, det som på engelska kallas Roman script. Men varför hänga upp sig på pettitesser? Oolong är för övrigt engelsk translitterering från kinesiskan. Vill du göra det av ウーロン blir det Uulon, inte sant? Och eftersom vi inte dubbelvokaliserar i svenska ord blir slutresultatet Ulon. Mer du behöver veta min unge Paddywan?

När det gäller diskriminering under sen Showa var den huvudsakligen ett uttryck för förvåning, bristfällig kontaktyta och avsaknad av erfarenhet. Det allra vanligaste var ett utdraget 外人だ och något enstaka バター臭い. Men jag minns tydligt när jag tog mjölktåget till Osaka, en hel jävla dag på 東海道線 och på några få ställen var det tågbyte med rätt lång väntan. Ett sådant inträffade i 静岡県 någonstans. Det kunde vara på sin plats att inte en liten Eki-ben. Gick fram till en kiosk som hade ett varierat utbud och betraktade de olika alternativen.

Bredvid stod en 土木おっさん som tydligen var rätt rejält på dyngan. Efter bästa, om än knagglig, förmåga försökte jag uttolka de olika namnen. Farbrorn vars lunch förmodligen bestod av ett fåtal One Cup Ozeki misstänkte att jag gjorde mig till. どうせ字が読めネェくせにこの外人野郎 fick han ur sig. 何か問題あるか、失業手当がまだ届いてないか。Och en del andra likartade otidigheter fick jag ur mig innan han tänkte slå mig sönder och samman. De två tanterna som bemannade kiosken kom ut och avstyrade det hela. Den ene tittade strängt på mig, 日本語が上手すぎるよ och då kom tåget in på spåret.
Citera
2018-04-20, 13:20
  #102
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
何か問題あるか、失業手当がまだ届いてないか[..]Den ene tittade strängt på mig, 日本語が上手すぎるよ

Haha, well, hon har valdigt ratt i det ma jag saga.
Citera
2018-04-20, 18:30
  #103
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Japan är ett fint land och dom har varit allierade med Hitler. Dom är mycket trevliga, synd bara att allt är så dyrt. Man kan alltid lita på någon som gillat Hitler.

Dyrt? Det är billigare än i Sverige.

Häromveckan hittade jag Mein Kampf i serietidningsformat. Det var lite udda. Jag har sedan tidigare sett liknande om Hitlers politiska karriär. Detta i vanliga bokaffärer.
Citera
2018-04-21, 08:28
  #104
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Oolong ar nog korrekt romanjisering



Men for att halla oss pa amnet, hur mkt rasism utsattes man for som 'acklig caucasian' i Japan back in Year Showa 61?

Pocari kan vara med o ge ett uttalande om utveckling fran Heiwa 10 fram till 30 ocksa.

Kramar.

Låt mig minnas en stund. Jo, alltså de gånger jag faktiskt varit med om ren och skär rasism eller diskriminering emot "äcklig caucasian" under Heiwa så har jag faktiskt inte så mycket erfarenheter att dela med mig av, tyvärr.

De flesta jag känner med "utomjapanskt-blod" är antingen halvjapaner, nikkei, nikan, eller liknande och där har jag varit med om en del saker. Dock så skedde i stort sett samtliga incidenter under sena 90-talet när alkohol (samt eventuellt något som börjar på S) var inblandat och de som kanske reagerade mest i sällskapet var vi som var "heljapaner".

Då kunde det hända att man ung och dum helt enkelt fick för sig att stå upp för sina vänner fast de egentligen kanske inte ville göra så stor grej av det, men tyvärr kunde det uppstå handgemäng av anledningar jag idag kan tycka vara rena bagateller.

En sak jag kom att tänka på var att jag faktiskt hade en bekant (inte nära vänner tack och lov), som var vit. Han var Italienare rent genetiskt men han hade vuxit upp i Japan. Jag minns fan inte varför han växte upp i Japan men han var GALEN. Jag vet inte vad samhället hade gjort mot honom men han mer eller mindre sökte konfrontation varje gång jag såg honom. Måste ha varit med om något traumatiskt alltså. Trevlig kille överlag men när han drack så blev han helt sjuk i huvudet. Vet inte ens om han lever idag, men om han gör det hoppas jag att han lugnat ner sig haha.

Annars när det kommer till det vardagliga livet så är det väl lite som, ja, idag fast antagligen för dem kanske lite mer blickar. Kanske lite mer "Starstrucked", om du fattar vad man menar. Har aldrig direkt upplevt att någon av mina vänner utsatts för ren och skär rasism eller liknande förutom att jag får för mig att just Haafus blir utstirrade mycket mer än "äcklig caucasian", så att säga. Vet inte varför men antagligen för att folk blir fascinerade på ett bittersweet sätt och vill se vilka fysiska anletsdrag som är mest påfallande, dvs de japanska eller de icke-japanska. Det i sig kan ju tolkas rasistiskt förvisso men det är inget jag personligen utsatts för då jag är heelu och inte haafu haha.

Men överlag skulle jag väl vilja påstå att det var som nu, fast lite mer ovana från det japanska folket, och eventuellt mer ignorans, men som du vet så förändras den japanska mentaliteten i takt med hur snabbt en snigel tar sig framåt så det hela är egentligen ganska enkelt: Ta hur du upplevt det under dina år i Japan, och lägg på lite mer ignorans/ovana vilket resulerar i fler blickar, mer sensationsmoment osv så har du ungefär och antagligen hur det såg ut i Japan för "äcklig caucasian" under sena Heiwa ganska mycket i ett nötskal.

Det var med andra ord kanske lite mer "exklusivt" att vara vit i Japan då än idag, både på gott och ont. Rent rasistiskt vet jag inte, men garanterat mer ovant än idag.

Ungefär som Kuma beskriver det. Även om det i hans exempel kanske talar mer om vad hans sätt att bete sig i jämförelse med hur han blir bemött av en avdankad alkis AHAHAHA.
__________________
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-04-21 kl. 09:15.
Citera
2018-04-21, 11:05
  #105
Medlem
Domyojis avatar
Sorry, min definition blev fel nar jag tog med hudfarg o ras sadar, antar att det ar safe to say att du klarat dig... du ar ju inte ens halvras.
Konstigt att jag fragade over huvudtaget, sorry. Men thanks for att du delade med dig av observationer iaf!

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Låt mig minnas en stund. Jo, alltså de gånger jag faktiskt varit med om ren och skär rasism eller diskriminering emot "äcklig caucasian" under Heiwa så har jag faktiskt inte så mycket erfarenheter att dela med mig av, tyvärr.

De flesta jag känner med "utomjapanskt-blod" är antingen halvjapaner, nikkei, nikan, eller liknande och där har jag varit med om en del saker. Dock så skedde i stort sett samtliga incidenter under sena 90-talet när alkohol (samt eventuellt något som börjar på S) var inblandat och de som kanske reagerade mest i sällskapet var vi som var "heljapaner".

Då kunde det hända att man ung och dum helt enkelt fick för sig att stå upp för sina vänner fast de egentligen kanske inte ville göra så stor grej av det, men tyvärr kunde det uppstå handgemäng av anledningar jag idag kan tycka vara rena bagateller.

En sak jag kom att tänka på var att jag faktiskt hade en bekant (inte nära vänner tack och lov), som var vit. Han var Italienare rent genetiskt men han hade vuxit upp i Japan. Jag minns fan inte varför han växte upp i Japan men han var GALEN. Jag vet inte vad samhället hade gjort mot honom men han mer eller mindre sökte konfrontation varje gång jag såg honom. Måste ha varit med om något traumatiskt alltså. Trevlig kille överlag men när han drack så blev han helt sjuk i huvudet. Vet inte ens om han lever idag, men om han gör det hoppas jag att han lugnat ner sig haha.

Annars när det kommer till det vardagliga livet så är det väl lite som, ja, idag fast antagligen för dem kanske lite mer blickar. Kanske lite mer "Starstrucked", om du fattar vad man menar. Har aldrig direkt upplevt att någon av mina vänner utsatts för ren och skär rasism eller liknande förutom att jag får för mig att just Haafus blir utstirrade mycket mer än "äcklig caucasian", så att säga. Vet inte varför men antagligen för att folk blir fascinerade på ett bittersweet sätt och vill se vilka fysiska anletsdrag som är mest påfallande, dvs de japanska eller de icke-japanska. Det i sig kan ju tolkas rasistiskt förvisso men det är inget jag personligen utsatts för då jag är heelu och inte haafu haha.

Men överlag skulle jag väl vilja påstå att det var som nu, fast lite mer ovana från det japanska folket, och eventuellt mer ignorans, men som du vet så förändras den japanska mentaliteten i takt med hur snabbt en snigel tar sig framåt så det hela är egentligen ganska enkelt: Ta hur du upplevt det under dina år i Japan, och lägg på lite mer ignorans/ovana vilket resulerar i fler blickar, mer sensationsmoment osv så har du ungefär och antagligen hur det såg ut i Japan för "äcklig caucasian" under sena Heiwa ganska mycket i ett nötskal.

Det var med andra ord kanske lite mer "exklusivt" att vara vit i Japan då än idag, både på gott och ont. Rent rasistiskt vet jag inte, men garanterat mer ovant än idag.

Ungefär som Kuma beskriver det. Även om det i hans exempel kanske talar mer om vad hans sätt att bete sig i jämförelse med hur han blir bemött av en avdankad alkis AHAHAHA.
Citera
2018-04-21, 13:54
  #106
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Sorry, min definition blev fel nar jag tog med hudfarg o ras sadar, antar att det ar safe to say att du klarat dig... du ar ju inte ens halvras.
Konstigt att jag fragade over huvudtaget, sorry. Men thanks for att du delade med dig av observationer iaf!

Nej fan inget att be om ursäkt för. Var ju på plats under perioden du nämnde så är klart jag kan delge vad jag upplevde. Dock ingenting personligen mer än att folk blev nyfikna om jag berättade att jag var svensk och många gånger kände jag mig också kanske just som en halvjapan även om jag aldrig var/är det. Ska dock inte ta ifrån det faktumet att jag antagligen fick jävligt mycket gratis som andra halvjapaner inte får, men å andra sidan fick jag min beskärda del av rasism och liknande i SWE men så är det ju...that's the name of the game eller hur fan man ska säga.
Citera
2018-06-02, 19:02
  #107
Medlem
DURN80s avatar
Många blandar ihop Japan resor med cirkus resor. Dvs "Jag har varit i Japan, jag var i Tokyo i 5 dagar."

Ledsen men det är inte att besöka Japan.

Hyr en guide, dra ut från storstäderna, besök småbyarna. Ta del av traditionella festivaler.

Underbart. Ingen rasism. Den värsta "rasismen" sker i PopCult storstäderna från yngre Japanska män ifall ni raggar upp Japanska brudar.
Citera
2018-06-02, 20:10
  #108
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Många blandar ihop Japan resor med cirkus resor. Dvs "Jag har varit i Japan, jag var i Tokyo i 5 dagar."

Ledsen men det är inte att besöka Japan.

Hyr en guide, dra ut från storstäderna, besök småbyarna. Ta del av traditionella festivaler.

Underbart. Ingen rasism. Den värsta "rasismen" sker i PopCult storstäderna från yngre Japanska män ifall ni raggar upp Japanska brudar.

Det komiska är att det är exakt tvärtom i Sverige. I Stockholm och ev GBG så kan du som Japan kanske slippa öppen rasism, men rör du dig ut på landsbygden, typ Småland, Dalarna etc och träffar på lokala volvoraggare ute på en "stadsfestival" lär du nog hålla huvudet kallt haha.

Faktum är att då Tokyo och Kansai är så pass tätbefolkade och har den mesta kulturen och historien av värde på en så kompakt yta som möjligt så innebär det att dessa områden är representativa för att "besöka Japan". Givetvis är inte 5-dagar nog för att bilda sig en uppfattning om någonting egentligen, men för all del: Vad är "småbyarna" för dig i Japan?

Eller som Kuma hade sagt: Lev som man lär. Ta det som det kommer. Ja fan. Ta mjölktåget upp till YAMAGATA och ... nej förlåt.
__________________
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-06-02 kl. 20:13.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2933531

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback