Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 00:43
  #1
Medlem
hur gör man kurvan y = (1 + x/pi)*cos(x)*cos(40*x) i intervallet 0 <= x <= 2*pi. ska man ta ut tre x koordinater typ 0, 5 och 2*pi t. ex och få fram tre xy punkter för att rita kurvan. svårt med matte, tacksam för svar!
Citera
2018-04-12, 06:39
  #2
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dordas
hur gör man kurvan y = (1 + x/pi)*cos(x)*cos(40*x) i intervallet 0 <= x <= 2*pi. ska man ta ut tre x koordinater typ 0, 5 och 2*pi t. ex och få fram tre xy punkter för att rita kurvan. svårt med matte, tacksam för svar!
Menar du att du ska rita kurvan för hand, utan grafritarens hjälp?
I så fall utgår jag från att du gör likadant som man gör när man ritar vanliga kurvor - börja med att derivera för att hitta 0-ställen. Därefter deriverar du på nytt för att hitta dina max- och minimipunkter.
Citera
2018-04-12, 07:13
  #3
Moderator
Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter
/Moderator
Citera
2018-04-12, 07:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Menar du att du ska rita kurvan för hand, utan grafritarens hjälp?
I så fall utgår jag från att du gör likadant som man gör när man ritar vanliga kurvor - börja med att derivera för att hitta 0-ställen. Därefter deriverar du på nytt för att hitta dina max- och minimipunkter.


jag gör ett javaprogram som ritar kurvan. behöver ta ut x och y koordinater så ritar programmet kurvan. osäker hur jag ska göra för att räkna ut koordinaterna inom intervallet.
Citera
2018-04-12, 07:56
  #5
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dordas
jag gör ett javaprogram som ritar kurvan. behöver ta ut x och y koordinater så ritar programmet kurvan. osäker hur jag ska göra för att räkna ut koordinaterna inom intervallet.
Udda sätt att rita kurvor på, är du säker på att du tänker rätt och bara behöver tre koordinater?

Om du har ett x-värde vet du vad y-värdet är genom att sätta in x-värdet i uttrycket för y. Exempelvis
x=0 ger y = (1 + 0/pi)*cos(0)*cos(40*0) = 1 så en punkt (x,y) = (0,1)
x=1 ger y = (1 + 1/pi)*cos(1)*cos(40*1) ≈ -0.475051 (enligt *)
x=2*pi ger y = (1 + 2*pi/pi)*cos(2*pi)*cos(40*2*pi) = 3

* http://www.wolframalpha.com
Citera
2018-04-12, 08:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Udda sätt att rita kurvor på, är du säker på att du tänker rätt och bara behöver tre koordinater?

Om du har ett x-värde vet du vad y-värdet är genom att sätta in x-värdet i uttrycket för y. Exempelvis
x=0 ger y = (1 + 0/pi)*cos(0)*cos(40*0) = 1 så en punkt (x,y) = (0,1)
x=1 ger y = (1 + 1/pi)*cos(1)*cos(40*1) ≈ -0.475051 (enligt *)
x=2*pi ger y = (1 + 2*pi/pi)*cos(2*pi)*cos(40*2*pi) = 3

* http://www.wolframalpha.com

tack för svaret. behöver kanske fler koordinater för att få fram kurvan. har inte koll på sinus och cosinus. punkterna där y är högst och lägst och noll hade säkert fixat biffen men det känns komplicerat.
Citera
2018-04-12, 13:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dordas
tack för svaret. behöver kanske fler koordinater för att få fram kurvan. har inte koll på sinus och cosinus. punkterna där y är högst och lägst och noll hade säkert fixat biffen men det känns komplicerat.
Bara tre punkter räcker inte. Hur tänkte du rita kurvan mellan dessa tre punkter?
På intervallet 0 - 2*pi har cos(40*x) 80 nollställen så du behöver nog lite mer än tre punkter...
Normalt utgår man från max, min och nollställen. Och så lite allmän känsla för hur kurvan kan se ut...
Citera
2018-04-24, 14:13
  #8
Medlem
Hej

Om du fortfarande behöver hjälp så kan jag lägga upp och länka till bilder i händelseföljd från en grafräknare. Kurvan/grafen samt värde för max, min, nollställen och några punkter där emellan. Kan vara lite lättare att komma igång med lite numeriskt först.

Väntar på svar innan post

Hälsningar Johan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback